Forslag vedr. HaPV

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. okt 2008 11:15

Benjamin skrev:Jeg tror ikke at en hamster kan dø HaPV af uden man ved hvad der har været galt da den får meget store vortelignende buler. :wink:
Det kan de nu sagtens. Ungdyr får som regel ikke vorter, men indvendige svulster. Det første dødsfald hos mig dengang var netop en ung hun med en stor opsvulmet mave, og et par andre havde også større indvendige svulster i stedet for de udvendige vorter.

Og den svenske hamster, der sandsynligvis var årsag til det hele, han lå bare pludselig død i reden uden forudgående sygdom af nogen art.
Mvh. Pia

Ringling

Indlæg af Ringling » 7. okt 2008 16:26

Et eller andet sted... hvis en hamster obduktion kunne føre til mere viden omkring sygdommen...måske endda føre til at vi kan helbrede dem, så er det vel i alles interesse?? Men hvordan det kunne financieres, ja det må jo diskuteres grundigt, evt. være frivilligt som nogle foreslår.

Altså hvis vi antager at Mahonias hamster virkelig havde HaPV, så er det jo allerede i landet, og så er der stor risiko for at flere hamstere vil blive ramt. Så jeg synes da at vi skal tage det alvorligt.

Ikke for at råbe "den røde hane galer" eller noget, men synes heller ikke at vi skal være blinde for at det reelt kan være her allerede.
Hilsen Lotte
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 7. okt 2008 17:16

Odgaard skrev:
Benjamin skrev:Jeg tror ikke at en hamster kan dø HaPV af uden man ved hvad der har været galt da den får meget store vortelignende buler. :wink:
Det kan de nu sagtens. Ungdyr får som regel ikke vorter, men indvendige svulster. Det første dødsfald hos mig dengang var netop en ung hun med en stor opsvulmet mave, og et par andre havde også større indvendige svulster i stedet for de udvendige vorter.
Ja okay det er jo så rigtigt nok. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Desiree

Indlæg af Desiree » 7. okt 2008 17:26

Vil de ikke have ekspertisen til at udføre den slags på landbohøjskolen, eller et sted der ved noget om virus??
Man skal vel 'bare' tage nogle vævsprøver og identificere et virus, eller hvad?
mvh Desiree

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. okt 2008 17:33

Desiree skrev:Vil de ikke have ekspertisen til at udføre den slags på landbohøjskolen, eller et sted der ved noget om virus??
Man skal vel 'bare' tage nogle vævsprøver og identificere et virus, eller hvad?
ja, hvis nu man var heldig, kunne man måske finde nogen der, som faktisk ville synes det var interessant!

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 7. okt 2008 17:36

synes egentlig det lyder ret skræmmende... nu ved jeg ikke om man har opdaget sygdommen i sverige, men ved at mine hamstere højest sandsynlig er importeret derfra... vi har dog haft trunte i 6 1/2 måned nu og frække i 4 1/2 måned... så med det jeg har kunne læse, burde jeg så ikke have set nogen symtomer eller noget nu hvis der ville komme nogen i det hele taget? De er jo ik så gamle endnu :D

Bare en tanke, dog ikke noget jeg er bekymmeret for, men tror jeg ville få aflivet mine og måske ofre de penge for at finde ud af om det var aktuel.  og skal lige tilføje at jeg altså er på su. så det ville være en dyr omgang, men hellere det og så få det afklaret om det er aktuel end at sprede sygdommen.

tanken om en fælleskasse er en ok ide, men hvem skal så vurder om der skal fortages en obduktion, det tror jeg ikke der er nogen herinde der er uddannet til, selvfølgelig hvis der er bylder og sådan, men der er jo mange der bare sådan lige forlades os uden nogen tegn og så kan det blive ret dyrt.

har lidt regnet med at snakke med min egen dyrlæge og forhører mig om prise og hans/hendes erfaring med gnavere/hamstere hvis det skulle blive nødvendig. Har endnu ikke haft brug for at kontakte en dyrlæge heldigvis og håber meget det forbliver sådan. men man skal aldrig sige aldrig.

Nå en længere smørre.... håber ik jeg har trådt nogen over tæerne og krydser finger for at vi ikke for sygdommen til danmark  :!:
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst