Kopi af forkert posted indslag...Min situation og DHF
Kopi af forkert posted indslag...Min situation og DHF
Hi! Jeg har et teoretisk spørgesmål jeg sidder og tumler med i mit hjerne om mit opdræt. Jeg er lige blevet medlem a DHF men i længere tid har haft opdræt udenfor DHF regime, simpelthen fordi jeg havde fået at vide at det kostede så mange penge at registrere kuld for stambog osv. Men NU kan jeg se det er ikke sådan. Mit problem er, eller rettere sagt for MIG er det ikke et problem, ind at jeg vil nu får stamtavler på min avl gennem arene, hvor jeg har været meget fosigtigt i mit valg af avls materiale, og jeg har efterhånden opdrætet et mellem stort opdræt med hvad jeg VED er 100% Winter Whites. Jeg har ovenikøbet en som viser ægte winter white farve ved denne årstid!! Nå, men mit spørgesmål er, kan jeg stambogfør min winter -Whites nu, uden at jeg er et DHF anerkendt opdrætter, brug min opdrætter navn jeg har for min dyr. Årsagen til at jeg ikke er DHF opdrætter har været fordi jeg er blevet oplyst nogle forkert ting.og har været i udland. Men jeg nu kan ikke se det er gavnlig at bliv aktiv opdrætter ved DHF, og venter nu for den status og de 3 måneder til at gå. Ydermere som er ny for mine opdræt er, at jeg er også begyndt at opdræt Guld Hamsters, og jeg kan, får stamtavlen på dem forstår jeg uden at bliv opdrætter. Vil I vær venlig at oplyse mig reglerne om winter white opdræt, og stambogføring af sådan. Jeg kan deres stambog helt til 5 generationer lige nu. PT har jeg lige fået en kuld til i forgårs. Jeg vil IKKE gør noget forkert ang, stambogføring, men jeg også mener at jeg har efter så mange års opdræt i udlandet, og mine 40år opdræt af winter whites, kan hurtig se forskel mellem en Campbells, en Hybrid dyr og ÆGTE winter whites. Jeg må ikke for personlig årsager oplys min opdræts navn i udlandet fordi den vil kom ud til at gå ud over nogen som jeg vil ikke såre på nogen måde!!!
sandi : all good things comes to those who wait....
Hejsa
Som vi jo allerede har korresponderet en del om, så er avlen af hybrider et kæmpe problem både herhjemme og i resten af verden. Derfor er vi meget forsigtige med hvilke dyr vi vil acceptere at godkende i den danske avlsbestand. Blot ét uægte dyr kan ødelægge mange års arbejde og i teorien ødelægge hele den danske bestand af dværghamstere. Vi har derfor valgt kun at acceptere de dyr, der allerede nu er godkendte (med den klausul, at hvis de senere får unger der ikke ser "rene" ud, kan godkendelsen tilbagekaldes).
Derudover kan der i sjældne tilfælde godkendes dyr importeret fra udlandet, hvis disse har udførlige stamtavler, der går flere generationer bagud.
For at tage det konkrete tilfælde, kræves det altså at du kan redegøre for afstamningen for dine hamstere. Altså hvor du har fået samtlige dine hamstere fra, og deres stamtavler derfra. Disse oplysninger sendes til os, og bestyrelsen vil så beslutte om de kan godkendes.
For guldhamsterne er det en del nemmere, da disse ikke er truet af hybrider i avlen, og der kan derfor laves stamtavler på alle dyr, både købt herhjemme og i udlandet.
Som vi jo allerede har korresponderet en del om, så er avlen af hybrider et kæmpe problem både herhjemme og i resten af verden. Derfor er vi meget forsigtige med hvilke dyr vi vil acceptere at godkende i den danske avlsbestand. Blot ét uægte dyr kan ødelægge mange års arbejde og i teorien ødelægge hele den danske bestand af dværghamstere. Vi har derfor valgt kun at acceptere de dyr, der allerede nu er godkendte (med den klausul, at hvis de senere får unger der ikke ser "rene" ud, kan godkendelsen tilbagekaldes).
Derudover kan der i sjældne tilfælde godkendes dyr importeret fra udlandet, hvis disse har udførlige stamtavler, der går flere generationer bagud.
For at tage det konkrete tilfælde, kræves det altså at du kan redegøre for afstamningen for dine hamstere. Altså hvor du har fået samtlige dine hamstere fra, og deres stamtavler derfra. Disse oplysninger sendes til os, og bestyrelsen vil så beslutte om de kan godkendes.
For guldhamsterne er det en del nemmere, da disse ikke er truet af hybrider i avlen, og der kan derfor laves stamtavler på alle dyr, både købt herhjemme og i udlandet.
Kenneth Worm
reply om stambogføring....osv....
Hej igen. JA, jeg kan udemærket godt se problemet. Nu det nemmest for mig at gøre er, at jeg tror for en sikkerhedsskyld, jeg vil prøve på at købe nogle DANSKE stock hjem af Winter Whites. Jeg er ikke så ung længere og vil ikke kunne tag det nødvendig rejser til de steder hvor jeg har fået min stock fra og'chase' dem op! Så jeg tror at hvis jeg kunne finde en dejlige stambogførete par, og nogle stykker fra andre opdræt og avler på dem, det vil være mindre i mine økonomi end det vil være til at tag over til USA og GB og Øst Europa hvor mine dyr stamme fra. Det er, du ved, at der er nogle af min stocks mennesker som ikke er i opdræt længere og ikke har været der i flere år. Så jeg vil gør bordet rent for mig og alle, og start helt fra bunden, ang. min Winter Whites og prøve på at får nogle dejlige små stambogført dyr. Forstår du, jeg har kun være 'animal tech. ' og IKKE er dyrelæge, men jeg ved hvad det vil sige at får 1 'urene' dyr i ringen. Så jeg bogstavligt vil bare leve med at stambogføre min Syriske hamsters og så start hel forfra med W:W: men kun når jeg ikke har nogle af min afkom tilbage. Så ER der IKKE nogen som kan få ondt af det! (ik fordi jeg synes DHF har!!!) HVIS der er nogle opdrætter som har PT nogle W.W. pups, kunne jeg være meget interesseret i købe af unger. Jeg ved at det vil koste, men det her er ikke en penge sag! TAK for at vær så oprigtigt og ærlige.
SANDI
SANDI
sandi : all good things comes to those who wait....