Spørgsmål om stamtavler...

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Låst
Mulisa's Hamster
Indlæg: 49
Tilmeldt: 11. feb 2012 15:23

Spørgsmål om stamtavler...

Indlæg af Mulisa's Hamster » 21. apr 2012 00:09

Nu har jeg ikke set sådan en stamtavle for jeg har ikke modtaget den på Perry endnu, så noget er måske indlysende når jeg får den.
Men hvordan fungerer det når man køber af en opdrætter uden for dhf. Kan man få stamtavle på alligevel? -og hvad med dyrehandler hvor man ikke nødvendigvis kender forældrene?
Nu snakker jeg primært om guldhamter, -hvis der ellers er forskel...

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 21. apr 2012 00:12

Hejsa.
dette siger foreningen om at få stamtavler:

http://www.hamsterland.dk/registrering.htm

som du kan se er der stor forskel på om det drejer sig om guld- eller dværghamstre. Guldhamstrer er altid rene, de parrer sig altid kun med deres egen art og vi kan derfor være sikre på at de er rene og man kan få en stamtavle.

Håber dette svar kan bruges.

mvh Christina

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 21. apr 2012 01:49

Alle medlemmer kan søge stamtavle for de guldhamstere de har - forskellen er, at der ikke bliver registreret en opdrætter for hamsteren og at der ikke vil være info om hamsterens forfædre.

Det samme gælder robo'er og kinesiske dværghamstere.

For vinterhvide og Campbells dværghamstere, hvor vi har problemer med hybrider, skal det kunne dokumenteres langt tilbage, at hamsteren faktisk er af den art. Det betyder i praksis, at der skal være stamtavle for forfædrene (som regel DHF-stamtavle, men nogle gange accepteres udenlandske).

Låst