skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Lars Nielsen63

skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Lars Nielsen63 » 22. maj 2014 07:12

Jeg er meget skuffet over, den måde opdrætter bedømmer køber på, bare fordi man har en del hamster, da man godt kan lide dem og gerne vil have flere af dem, vores datter har arbejdet i en dyrhandel og en mini zoo hvor hun pasede de små gnaver vores dyr har det meget bedre end hos dem som bliver brugt til avl og opdræt, vi har haft besøg af dyrenes beskyttelse og de blev noget overrasket over hvor godt vores dyr har det,
Vi avler ikke og opdrætter ikke, hvis de får unger så er det af egen fri vilje, og naturens egne gang. Vi videte sælger ikke. Alligevel er der opdrætter som ikke vil sælge til os,
Vores hamster går i luksus bure i forhold til dem vi har set på billeder fra opdrætter, bure til kr.700-1000 plus alt udstyr rør karruseller, osv. Vi følger anvisninger fra dyrenes beskyttelse og det som står på internettet.
I burde måske tag en snak med jeres medlemmer og opdrætter.

gnaverhuset
Indlæg: 233
Tilmeldt: 31. dec 2013 14:45

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af gnaverhuset » 22. maj 2014 07:18

Det er vi da kede af at høre,
Men alle forhold er bare ikke lige gode, nogle dyrhandlere har altså kummerlige forhold, nogle guldhamstere som bør gå i mindst 85x40, bur i bure på 30x20 cm, samt de får hamstervat og ingen proteiner,

Men der kan også være dyrhandlere der er gode til at have dyr, men der er desværre længere i mellem de gode forhold.

Dyr i dyrhandlere har ikke stamtavle som de bør have, netop for at se hvad der ligger tilbage i familien, samt dværghamstere er der en art dyrhandlere kalder sibiriske dværghamstere, en art som ikke findes, og netop er blanding af 2 arter, men de dyr kan være fantastiske kæledyr, så længe man ikke indtager avl på dem
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Laeborg » 22. maj 2014 07:28

Bare husk at alle opdrættere ikke kan blive skåret over én kam, og vi som forening ikke kan bestemme hvem enkelte opdrættere vælger at sælge til og ikke sælge til, så hvis en opdrætter har afslået at sælge til dig og din familie, så kan I altid prøve at skrive til en anden :)

En opdrætter skal altid følge sin mavefornemmelse med hvem de sælger til og ikke sælger til, så hvis en opdrætter har haft en dårlig mavefornemmelse, så synes jeg næsten det er bedst at den pågældende har afvist jer, for jer begges skyld. Hamsterne er jo ikke bare en handelsvarer, og mange opdrættere har mange følelser forbundet med dyrene, og så er der ikke noget værre end at sælge til en person man er utryg ved - det giver heller ikke køber den bedste oplevelse.

Så op på hesten og find en opdrætter som dig og din familie kommer godt ud af det med :D
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lars Nielsen63

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Lars Nielsen63 » 22. maj 2014 08:06

Det er så rigtigt, men den dyrhandel min datter arbejdede i, var under kontrol af dyrenes beskyttelse. og alle hamsterne gik i terrarium og var opdelt i hunner og hanner, ja det med papir på dem, er jo helere ikke let for dem, når de køber af privat personer og ikke opdrætter farme.

ang. opdrætter så snakker mange af dem jo sammen her inde og privat, Men vi finder en anden løsning der er jo også private som har ægte hamster.

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Laeborg » 22. maj 2014 08:11

Alle guldhamstere, kinesiske og Roborovskis dværghamstere er altid "ægte" uanset hvor man køber dem, men der hvor stamtavlen kommer i spil er ved de vinterhvide og Campbells, da dette er to arter, som er tæt nok beslægtet til at de kan få unger, men med så store forskelle at det er forskellige arter, og 99% af alle unger af disse arter er desværre hybridblandinger (ligesom fx liger - tiger/løve blanding), så den eneste garanti her er med foreningens stamtavler.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lars Nielsen63

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Lars Nielsen63 » 22. maj 2014 08:45

Bare fordi man ville købe flere en 2-3 stk så blev man sadt på tvivls listen, Vi ville gerne købe nogle guldhamster og nogle dværghamster campbells, Men ok deres politik og handels måde, der findes heldigvis andre end opdrætter som har dem til salg.Og i andre lande hvor de kan købes

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af chlin » 22. maj 2014 08:52

Det står enhver opdrætter frit for selv at vælge hvem man vil sælge til og hvem man ikke vil sælge til. Og dette indlæg du laver nu bevidner tydeligt at jeg har valgt rigtigt ved ikke at ville sælge til jer!

Jeg har til enhver tid ret til at vurdere at når nogen allerede har ti hamstere og har købt endnu fem og min skal være den 16. At så får hun det ikke optimalt. Desuden bryder jeg mig ikke om at man lyver om formålet med at købe. Og hvis man tror man kan lade naturen gå sin egen gang og beholde alle unger så er man naiv for så har man inden længe 50 hamstere og det skal en unge fra mig ikke bo i!

Og siden du også dømmer de forhold jeg, og andre opdrættere, har vores dyr under ja så kan det kun undre at du alligevel vil købe. Og du er tydeligvis ikke velinformeret.

Og det er du heller ikke når du bebrejder dhf for at jeg ikke vil sælge til dig. Det har de absolut ingen indflydelse påeftersom jeg slet ikke er medlem af foreningen.

Men nu har du sagt hvad du vil sige. Jeg er sikker på at andre der læser dit hadefulde indlæg også kan lægge to og to sammen og ikke vil sælge - og det er ikke min skyld det er din egen.

Og så kan du hilse din datter og sige at det ikke nytter noget indirekte at true mig!
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Lars Nielsen63

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Lars Nielsen63 » 22. maj 2014 09:04

Køber ikke fra nogen af jer, der findes andre som sælger deres hamster .

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af kwo » 22. maj 2014 09:57

Lars Nielsen63 skrev: Vi avler ikke og opdrætter ikke, hvis de får unger så er det af egen fri vilje, og naturens egne gang.
Undskyld mig, men det er da noget værre sludder. Hvis du vælger at sætte hanner og hunner i samme bur, så avler du. Længere er den ikke (med mindre alle hanner er kastreret).
Kenneth Worm

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af darkangel87 » 22. maj 2014 10:05

Nu havde jeg ellers overvejet at sige god for at i kunne købe de 4 hamstere af mig.
Grunden til jeg måtte vide mere var fordi at det virkede meget som om i anskaffede dem bare for at avle, uden at sætte jer ind i genetik, sundhed osv.
Det er fint at din datter ved en del om hamstere. men at dyrenes beskyttelse kan man ikke regne med fordi de ved ikke ordenligt hvad de har med at gøre. der er inden for flere dyrearter situationer, hvor andre kan se fejlene i hvordan dyrene bliver holdt, men dyrenes beskyttelse mener ikke der er noget galt. dermed ikke sagt det er sådan hos jer. men man undres over hvorfor i i første omgang havde besøg af dem.

Men jeg bliver meget skuffet når du dømmer hvordan jeg holder mine dyr uden overhovedet at have været hjemme ved mig. Men jeg behøver ikke forsvare mit opdræt overfor dig for jeg ved mine dyr har det godt og de har brug for og har det godt.

I kan ikke sætte to dværge sammen og bare lade det gå naturens gang, det vil føre til unger hver 3. uge, og kan ende i at hunnen dør tidligt fordi hun er overbelastet, derfor som jeg skrev til dig fra en start skal de gå hver for sig.

husk at mindste mål for guldhamstere er 60x35 cm helst mere, og dværge bør have det samme areal.

I mine øjne er der ikke nogen herinde der er avlere, for i mine øjne er en avler en der gør det af forkerte grunde og ikke sætter sig ind i genetik og velfærden for dyret. det gør opdrættere derimod, de har sat sig godt ind i det hele

Er også skuffet over du hentyder til at vi er opdrætterfarme, for så ved du ikke hvordan et ordenligt opdræt fungere i forhold til de store avlsfabrikker mange dyrehandlere får deres dyr fra
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af louisekold » 22. maj 2014 10:33

Der vil jeg give Kenneth ret.
Man kan ikke undgå at de får unger, hvis hanner og hunner går sammen. Så avler man netop.
Men foreningen står ikke til ansvar for hvem de forskellige opdrætter vælger ikke og sælge til.
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Lars Nielsen63

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Lars Nielsen63 » 22. maj 2014 11:00

Dyernes beskyttelse blev inviteret til os. i opdrætter jo for at sælge videre . Og hvad ang, hvordan i tolker og forstår det som jeg skrev , er jeres problem, de hunner vi har går alene og det samme gør hannerne.
vi har 10 bure som er standart mål og det som vores guldhamster går i er 3 etager, med masser af plads .
Jeg ved godt hvad der er jeres problem , i er bange for at jeg begynder at sælge , Men der tager i fejl igen, for vi vil ikke drømme om at udsætte de små dyr for sådan noget, evt. hvis vi prøvede at parre et par ville det kun være til vores egen brug, Da jeg er ved at lave en stor terrarium på 2,5m x 50x x50. hvor der skal være en hamster by.
her er et spørgsmål som i skal besvare : mener i at en hamster med papir er mere elsket og bedre en en uden papir ?
Vi elsker dyr, og papir kan man ikke bruge til noget alligevel, der er mange som har hamster som sælger dem privat også ægte vinterhvide og campbell uden papir. De skriver hvis man ønsker papir skal man selv kontakte hamster foreningen,
Så give penge for papir er ikke nødvendigt for os,
Hav en god dag...

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af Colour Point » 22. maj 2014 11:36

For guds skyld nej, man kan ikke elske et papir, man kan elske sin bamse og det tror jeg uden tvivl i gør, jeg har stamtavler på mine fordi jeg så kan se hvad der ligger bagved og på den måde få mit opdræt i den retning jeg gerne vil have det . :)

Når det så er sagt er det jo altid den enkelte opdrætter som bestemmer om de ønsker at sælge dyrene, og en hamster fra foreningen er ikke nødvendigvis bedre end en hamster udefra, det der i min verden tæller for at have en hamster fra en opdrætter i foreningen er, at du kan være sikker på hvis du køber dværge at de er rene altså ikke at få hybrider med hjem som har anlæg for utrolig mange sygdomme, og som man risikere at miste hurtigere :(
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

gnaverhuset
Indlæg: 233
Tilmeldt: 31. dec 2013 14:45

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af gnaverhuset » 22. maj 2014 13:01

Der tager du fejl, vi opdrætter aldeles ikke for at tjene penge.
Vi opdrætter for at FORBEDRE vores egne linier :)
Hvis ikke der var minimums priser på hamsterne, ville mine unger heller ikke koster ret meget, netop fordi jeg hellere vil tabe penge, end få penge.


Håber du får svar på nogle af alle dine "spørgsmål"
Moeskjær's Hamsteropdræt :)

Facebook: moeskjaer's hamstery

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: skuffet over den måde mam bliver bedømmet på

Indlæg af chlin » 22. maj 2014 13:44

Ja som denne tråd udvikler sig og med de mails jeg modtog i aftes så bliver jeg kun glad og lettet over at jeg har sagt fra til at sælge til Lars. Puha en lettelse at jeg fik sagt fra i tide!
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Låst