standartisering af farve definitioner

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Låst
darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

standartisering af farve definitioner

Indlæg af darkangel87 » 22. nov 2015 15:01

Har siddet og kigget stamtavlen på min lille nye Hydra igennem, og det slog mig at folk skriver farve navne op på 120 forskellige måder.
ved ikke om det bare er mig, men for mig har det altid været

pelslænge (korthåret skrives ikke), hvide aftegn, diluted, farve, umbrous, pelstype

så flere steder hvor nogle stod uden pelslængde som jo egentlig betyder de er korthårede, men når jeg så kiggede på deres genkode var de langhårede.

Føler lidt der er brug for at have en standart måde at skrive farverne op i databasen for at gøre det mere overskueligt.

tænker også der skal sættes nogle standarter for hvad nogle navne hedder, for har set en aa bb ToTo/ToY omtalt som både chokoladegul men også brunøret sortgul
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: standartisering af farve definitioner

Indlæg af Laeborg » 22. nov 2015 15:14

Hej Heidi

Super indlæg :thumb:
Det er en ting jeg også selv har tænkt meget over, i mit job som stambogsfører. Af samme grund forsøger jeg at standardiserer måden hvor på fænotypen skrives, og jeg er helt enig i din rækkefølge. Langt de fleste registrerer i år følger dette, og vil også gøre det fremadrettet, så længe jeg er stambogsfører.

Men jeg kan desværre ikke gå alle tidligere registreringer igennem, og rette dem til da det vil kræve et alt for stort arbejde. Har overvejet at lave et automatisk job til det, men det er alt for omfattende, nu hvor det netop skrives på så mange forskellige måder.

Det er altid ansøgers ansvar at oplysningerne stemmer.
Hvis en hamster er registreret uden pelstype, så regnes den for korthåret. Møder den så op til en udstilling, og viser sig at være langhåret, så vil det trække ned i bedømmelsen, også selvom det står i genkoden, da det ikke er muligt for os at dobbelt tjekke alle hamsterne, når de tilmeldes.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Låst