Stamtavler fra DHF - helt på det rene

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
burrus

Stamtavler fra DHF - helt på det rene

Indlæg af burrus » 10. dec 2007 12:48

:D  Nu har Kenneth jo løftet sløret for at stamtavle-"kontoret" åbner 1.1.2008

Men hvordan kommer det lige til at fungere?

Der blir ca 30 dages ventetid (læst i anden tråd herinde)
Alle DHF-medlemmer kan søge stamtavle på sin hamster

Men hvem søger man helt præcist til og er der en "blanket" der skal udfyldes?

Hvad koster stamtavler?

Vil samtlige stamtavler ende i en database og får hvert enkelt hamster et "nummer" i denne database som er synlig på stamtavlen?
(f.eks. har fife det der hedder FD LO + nummer på samtlige deres stamtavler ved katte - blot for at sammenligne dertil IGEN :lol: )

skal Ansøgningerne sendes pr. snail-mail eller kan det gøres pr. email?

Kan den nye ejer ændre på stamtavlen hvis farven viser sig at være anden, eller kan kun opdrætter/ansøgeren det?

Hvis stamtavlen bliver væk kan der så søges en ny og hvem kan søge denne? Skal det være opdrætter eller kan den nye ejer det?

lidt spørgsmål fra en som håber det snart blir 1.1.2008 så jeg kan søge til mine unger der kommer d. 21.12.07  :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 10. dec 2007 16:51

så vidt jeg ved kommer Jeanne og hendes mand ole til at stå for stambogs kontoret. :wink:

Og der bliver mulighed for at ændrer stamtavlerne hvis man finder ud af dyret er en anden farve det kommer nok bare til at koste et lille beløb.

Og jeg tror også godt du kan få en ny stamtavle hvis du skulle smide en væk det koster så nok også et lille beløb medmindre at stamtavlerne bliver sendt over mail det er jeg ikke helt klar over. :roll:

Men vi får skam nok meget mere at vide snart. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 11. dec 2007 20:07

Ja, alt det prakriske kommer til at stå på hjemmesiden - der skal udfyldes blanketter - de kan mailes eller sendes via post. Den skal passes godt på - og i øvrigt følge dyret ved evt. salg - for der er IKKE muligt at få en ny stamtavle. Den udsendes enten med post (udprintet - mod mer-betaling) eller via mail - OG SKAL SLETTES efter den er printet ud. Hver stamtavle koster 5 kr.
Det er Karina (Shannon), der tager sig af stamtavler på dværghamstere, og mig, der tager sig af guldhamsternes stamtavler. Det er os, man skal sendes ansøgningerne til. (Benjamin : Ole har lagt et stort arbejde i at få stamtavle-programmet op og køre, men har ellers intet med det at gøre fremover). Ja, hvert dyr får et stambogsnr., der vil stå på stamtavlen, og alle dyr registreres i en database. Det vil være muligt (for 5 kr.) at få ændret en stamtavle, hvis man finder ud af, der skal ændres i gen-koderne, og dette skal gøres af ejeren af dyret.
men som sagt - inden længe kan I læse om alt dette i "Regler for stambogs-føring" på DHF´s hjemmeside.
Mange hilsner fra Jeanne.

burrus

Indlæg af burrus » 11. dec 2007 21:10

æhm hvorfor ska stamtavlen slettes bagefter?

tænkte på f.eks. på at hvis opdrætteren gerne vil holde styr på sine kuld og linjer kunne en "kopi" liggende på computeren være en god ting...  :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 11. dec 2007 21:49

Det er ganske enkelt pgr. af evt. misbrug (hvilket i øvrigt vil medføre eksklusion fra DHF).
Det er nemt nok at holde styr på sine kuld - jeg har fået snart 20 kuld, og noterer ned hver eneste gang, så jeg har tjek på parring, fødsel, antal unger, køn, farver o.s.v.

burrus

Indlæg af burrus » 11. dec 2007 22:18

hm ja ok..  :?  

så må man vel bare gemme en hjemmelavet tavle på de unger man har fået..
Pia B

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 11. dec 2007 22:49

På stamtavlerne er der også mulighed for at få skrevet kuld-søskendes farver på - så det er jo ikke nødvendigt at have en stamtavle liggende på hver enkelt dyr, man har solgt.

burrus

Indlæg af burrus » 11. dec 2007 22:54

Jeanne skrev:På stamtavlerne er der også mulighed for at få skrevet kuld-søskendes farver på - så det er jo ikke nødvendigt at have en stamtavle liggende på hver enkelt dyr, man har solgt.
tja det er jo som man har lyst til...
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2008 00:26

og så bar efor at være utålmodig - vi har 1.1.08 og man kan stadig ikke se hvordan og hvorledes på hp'en omkring stamtavler og at man kan søge :lol:

kun for at være utålmodig og besværlig :lol:

kravler ned under min sten i spænding igen..  :wink:
Pia B

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jan 2008 00:30

Webmasteren har sikkert ikke haft tid her omkring jul og nytrå - men har lovet at sørge for, det kommer på hjemmesiden, så det vil jeg helt sikkert tro, det gør meget snart  :wink:

kwo

Indlæg af kwo » 2. jan 2008 09:48

Det druknede lige i juletravlhed, men nu er det lagt ud, så bare se at komme i gang med ansøgningerne.  :-)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2008 10:12

jeg mangler noget :lol:  hvor ska de 5kr/pr tavle sættes ind???  :lol:

og øhm ska de ansøgninger bare mailes ind til de to gæve stambogs "magere" (alt efter art self)?
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 2. jan 2008 13:31

Kontakt den relevante stambogsfører og hør nærmere.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2008 13:34

mailen virker ikke  :(
Pia B

Siigne

Indlæg af Siigne » 2. jan 2008 14:03

Jeg kan ikke åbne den fil, der ska udfyldes :?:
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

Låst