Forslag vedr. HaPV

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
Mahonia

Forslag vedr. HaPV

Indlæg af Mahonia » 6. okt 2008 16:05

Jeg har i dag spurgt min dyrlæge, hvad det ca. vil koste at få en hamster obduceret, ved mistanke om HaPV og fik at vide, det nok vil beløbe sig til omkring 800 - 900 kr. Det er jo mange penge, som man måske ikke lige har. Så nogle vil nok vælge undersøgelsen fra og så kan det hurtigt udvikle sig, hvis dyret i værste fald var smittet og der ikke bliver taget de rigtige forholdsregler.
Derfor tænkte jeg, om vi her i DHF kunne lave en slags HaPV- fælleskasse, hvor vi hver især giver et mindre beløb til. Skulle en af os så være så uheldig, at have et dyr, hvor vi mistænker sygdommen kan være til stede, kan vi så trække på den kasse.
Det må jo være i alle opdrætteres interesse, at få at vide om sygdommen er i landet, så vi kan gøre vores bedste for ikke at få eller sprede den.

kwo

Indlæg af kwo » 6. okt 2008 16:09

Øh, kender din dyrlæge personligt noget til HaPV, eller er det en generel pris for en obduktion?

For så vidt jeg forstod det sidst vi havde udbrud herhjemme, så var der ingen danske dyrlæger, der kunne stille diagnosen, så dyrene måtte sendes til Sverige eller Tyskland. Og det giver garanteret en anden pris. :(
Kenneth Worm

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. okt 2008 16:31

kwo skrev:Øh, kender din dyrlæge personligt noget til HaPV, eller er det en generel pris for en obduktion?

For så vidt jeg forstod det sidst vi havde udbrud herhjemme, så var der ingen danske dyrlæger, der kunne stille diagnosen, så dyrene måtte sendes til Sverige eller Tyskland. Og det giver garanteret en anden pris. :(
Nej desværre kender hun ikke sygdommen andet, end det hun har læst sig til på nettet, bla. på DHF.

Ja, selvfølgelig bliver bliver det noget helt andet, hvis dyrene skal til udlandet og undersøges. :roll: Det er jo ikke godt.
Kan det mon tænkes, at dyrlægerne ved mere om det nu? Hvornår var sygdommen her sidst?

Jeg vil da lige tale med min dyrlæge om det. Hun ved sikkert ikke, de evt. bliver sendt ud af landet så. Det kan hun måske finde ud af for os.

Det er da rart at vide hvad prisen er i alle tilfælde og jeg synes det kunne være godt, hvis vi på en eller anden måde, kunne hjælpe hinanden her gennem foreningen.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. okt 2008 17:41

Nu syntes jeg heller ikke vå skal gå og være så bekymrede over noget som endnu ikke er i udbrud i DK.
Jeg tror ikke at en hamster kan dø HaPV af uden man ved hvad der har været galt da den får meget store vortelignende buler. :wink:

Desuden kan det ende med at blive mange penge for foreningen hvis vi skal til at have obdukceret en masse dyr, og nu skal vi snart til at holde udstillinger.
Vil man have sit dyr obdukceret så må det være ens eget ansvar efter min mening. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. okt 2008 19:17

Sygdommen var sidst konstateret i 2005, da min bestand blev ramt. Der blev obduktionen foretaget i Sverige. Kan ikke lige huske præcis hvad det kostede, men det kommer jo også an på din egen dyrlæge, da han/hun skal foretage aflivningen og indpakningen, som er ret speciel. Priserne er sikkert også steget siden.
Mvh. Pia

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. okt 2008 20:20

Jeg har netop fået aflivet min lille Teddy i dag, da der var mistanke om han havde HaPV. Han havde en stor vorte, som fuldstændig ligner det jeg ser på div. billeder af sygdommen. Jeg valgte aflivning, da jeg ikke kan bære tanken om en evt. smittefare herhjemme.

Så jeg skriver altså ikke fordi, jeg har fået en fiks ide, men fordi jeg måske har noget at have det i Benjamin.

Jeg ville gerne have den undersøgt, men det var så ikke muligt, da den var kommet nederst i beholderen med større aflivede dyr.  :(
En grund er da også, at jeg vil være ærlig omkring min mistanke, så jeg ikke føler, jeg fejer noget ind under gulvtæppet.

Ja det er ejerens eget ansvar, men hvor mange kan lige betale for en obduktion? Hvis det så ikke bliver opdaget, kan det hurtigt spredes. Især på træf og udstillinger.  :roll:

Nu er jeg jo heller ikke inde på, at vi skal sende dyr afsted, hver gang en hamster bliver aflivet! Der skal naturligvis være en rimelig mistanke om sygdommen!

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. okt 2008 20:28

Mahonia skrev:
Så jeg skriver altså ikke fordi, jeg har fået en fiks ide, men fordi jeg måske har noget at have det i Benjamin.
Kan bare stadig ikke se hvorfor foreningen skal betale andre folks obduktioner, hvis du tror dine hamstere har haPV må du selv få dem obdukseret eller holde dine dyr i karantæne.

Grunden til at jeg syntes det er en dårlig ide er at nogen måske vil gå lidt for meget op i limningen over de mindste mistanker og få obdukseret alt for mange dyr på foreningens regning som måske intet fejler.
Og det kan ende med meget store penge for foreningen og jeg kan ikke se at det er rimeligt at foreningen skal betale for obduksering af folks dyr, det må være op til folk selv, det er atter engang bare min holdning. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Mahonia

Re: Forslag vedr. HaPV

Indlæg af Mahonia » 6. okt 2008 20:35

Mahonia skrev:Derfor tænkte jeg, om vi her i DHF kunne lave en slags HaPV- fælleskasse, hvor vi hver især giver et mindre beløb til. Skulle en af os så være så uheldig, at have et dyr, hvor vi mistænker sygdommen kan være til stede, kan vi så trække på den kasse.
Det må jo være i alle opdrætteres interesse, at få at vide om sygdommen er i landet, så vi kan gøre vores bedste for ikke at få eller sprede den.
Prøv lige at se, hvad jeg skriver i mit første indlæg Benjamin.
Jeg har da ikke tænkt mig, at foreningen skal betale! Det var jo netop en fælleskasse, der var tanken, så vi hurtigt kunne få fastslået, om et dyr skulle være smittet. Igen: Kun i svære tvivlstilfælde!

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 6. okt 2008 20:46

Jeg tænker at hvis du gerne vil der her Mahonia, kan fælleskassen jo bare være for dem der vil være med, og så vil den jo også kun dække dem der er med.
Men umeldbart er min holding også som bejamins, jeg ville ikke have lyst til at være med. I hvert fald ikke før der er alvorlig trussel.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. okt 2008 20:48

AnnaR skrev:Jeg tænker at hvis du gerne vil der her Mahonia, kan fælleskassen jo bare være for dem der vil være med, og så vil den jo også kun dække dem der er med.
Men umeldbart er min holding også som bejamins, jeg ville ikke have lyst til at være med. I hvert fald ikke før der er alvorlig trussel.
Ja, det har jeg også selv tænkt på.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. okt 2008 20:49

Mahonia skrev:
Mahonia skrev:Derfor tænkte jeg, om vi her i DHF kunne lave en slags HaPV- fælleskasse, hvor vi hver især giver et mindre beløb til. Skulle en af os så være så uheldig, at have et dyr, hvor vi mistænker sygdommen kan være til stede, kan vi så trække på den kasse.
Jeg har da ikke tænkt mig, at foreningen skal betale! Det var jo netop en fælleskasse, der var tanken, så vi hurtigt kunne få fastslået, om et dyr skulle være smittet. Igen: Kun i svære tvivlstilfælde!
Ja men det skal da også være i ekstremt svære tvivlstilfælde for det kan hurtigt løbe meget hurtigt op i mange penge og muligtvis mere end folks småpenge.

Men hvordan havde du så tænkt dig at den fælleskasse skulle køre? for den kan da kun blive for frivillige så hvis den bliver en realitet.
Man kan jo ikke tvinge sine medlemmer til at betale det beløb, og der skal da en del mennesker til for at få dækket det beløb vi kan ende med at skulle betale.
Syntes ikke det lyder så holdbart. :)

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. okt 2008 20:56

Benjamin skrev:
Mahonia skrev:
Ja men det skal da også være i ekstremt svære tvivlstilfælde for det kan hurtigt løbe meget hurtigt op i mange penge og muligtvis mere end folks småpenge.

Men hvordan havde du så tænkt dig at den fælleskasse skulle køre? for den kan da kun blive for frivillige så hvis den bliver en realitet.
Man kan jo ikke tvinge sine medlemmer til at betale det beløb, og der skal da en del mennesker til for at få dækket det beløb vi kan ende med at skulle betale.
Syntes ikke det lyder så holdbart. :)
Glem det. Det var bare et forslag.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. okt 2008 21:30

Mahonia skrev:quote]

Glem det. Det var bare et forslag.
Det er også rigtigt godt at komme med forslag, nu er jeg jo heller ikke ene om at skulle bedømme det, måske har andre en anden mening. :wink:

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. okt 2008 21:57

Mahonia skrev:Jeg har i dag spurgt min dyrlæge, hvad det ca. vil koste at få en hamster obduceret, ved mistanke om HaPV og fik at vide, det nok vil beløbe sig til omkring 800 - 900 kr. Det er jo mange penge, som man måske ikke lige har. Så nogle vil nok vælge undersøgelsen fra og så kan det hurtigt udvikle sig, hvis dyret i værste fald var smittet og der ikke bliver taget de rigtige forholdsregler.
Derfor tænkte jeg, om vi her i DHF kunne lave en slags HaPV- fælleskasse, hvor vi hver især giver et mindre beløb til. Skulle en af os så være så uheldig, at have et dyr, hvor vi mistænker sygdommen kan være til stede, kan vi så trække på den kasse.
Jeg kan godt se pointen i dit forslag.
Jeg kender ikke nok til HaPV til at kunne vurdere, om det er nødvendigt at få lavet obduktioner, men det er klart, at mange nok ville fravælge at betale prisen. Og hvis det var noget "foreningen" fandt vigtigt, synes jeg godt, man kunne overveje nogle løsninger, så man kunne sikre at det skete.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. okt 2008 11:15

Benjamin skrev:Jeg tror ikke at en hamster kan dø HaPV af uden man ved hvad der har været galt da den får meget store vortelignende buler. :wink:
Det kan de nu sagtens. Ungdyr får som regel ikke vorter, men indvendige svulster. Det første dødsfald hos mig dengang var netop en ung hun med en stor opsvulmet mave, og et par andre havde også større indvendige svulster i stedet for de udvendige vorter.
Mvh. Pia

Låst