Første gangs ejere nu med første kuld unger

Er du ny bruger på forummet? Så præsenterer dig selv overfor forummets øvrige brugere her.
Besvar
KHK1978
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. apr 2012 09:07

Første gangs ejere nu med første kuld unger

Indlæg af KHK1978 » 19. apr 2012 17:39

Hejsa,

Vi er en familie på 4 bestående af min mand, ældste søn på 9 og den yngste på 2 år. Jeg selv er 34 år.

Vi er første gangs ejere af 4 dværghamster (4 hunner & 1 han), som alle er opvokset samme og derfor går i samme bur eller rettere bure. De har tre som er sat sammen til et stort.

Vores den største hun har født 5 unger her til morgen til vores store glæde. Vi glæder os til at følge deres udvikling på nærmeste hold.

Og vil bruge de råd og gode ideer som vi har fået her indefra. (bl.a. at flytte en vildfaren unge med en teske, som havde været en tur rundt i bunden af buret så den lugtede af hamster).

Med venlig hilsen
Karina
Vedhæftede filer
Sådan ser vores hamster ud.jpg
Sådan ser vores hamster ud.jpg (18.96 KiB) Vist 3314 gange

susanne Nielsen
Indlæg: 164
Tilmeldt: 2. aug 2010 21:50

Indlæg af susanne Nielsen » 20. apr 2012 12:55

Tillykke med jeres nye hamstere.

Det er desværre yderst sjældent at hamstere kan gå sammen når de er voksne, dette gælder også søskene fra samme kuld.
Desværre ender det ofte med at de slår hinanden ihjel, spiser hinandens eller egne unger på grund af stress.

Selvom jeres bur et stort eller består af flere sammensatte bure ville jeg personligt skynde mig at skille dem ad, så der kun går en enkel hamster i hver bur, alternativt kan man sætte et enkelt avlspar samme, man skal dog forvente unger hver 4 uge, og så skal man have et ekstra bur parat hvis (når) parret begynder at bide hinanden.

KHK1978
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. apr 2012 09:07

Indlæg af KHK1978 » 20. apr 2012 17:31

susanne Nielsen skrev:Tillykke med jeres nye hamstere.

Det er desværre yderst sjældent at hamstere kan gå sammen når de er voksne, dette gælder også søskene fra samme kuld.
Desværre ender det ofte med at de slår hinanden ihjel, spiser hinandens eller egne unger på grund af stress.

Selvom jeres bur et stort eller består af flere sammensatte bure ville jeg personligt skynde mig at skille dem ad, så der kun går en enkel hamster i hver bur, alternativt kan man sætte et enkelt avlspar samme, man skal dog forvente unger hver 4 uge, og så skal man have et ekstra bur parat hvis (når) parret begynder at bide hinanden.
Dette ville jeg godt have vidst før vi satte 4 sammen. Godt vi har tre burer så hver hun kan få deres eget og hannen må dele med en af hunnerne. Og når de ikke er mere skal vi kun have et par...... Jeg gik helt i panik i morges, da jeg ikke kunne finde ungerne, men nu har jeg heldigvis fundet dem. Så nu er de sat i et bur for sig selv med deres mor. Så nu har de fået fred og ro. Jeg så hende lige lægge sig ind til dem og de skyndte sig at die. Jeg blev hel glad for at de har det fint og at hun er en god mor.

Jeg ved godt, at det er et godt salgs trick, at dyrehandlerene siger, at de sagtens kan gå sammen, men etisk synes jeg ikke det er i orden. Det er synd for dyrene, som bliver unødigt stresset, og ikke mindst ejerne, som skal se deres dyr slås for overlevelse faktisk. Det synes jeg er unødvendigt og rigtig trist. Tror bare vi har været uheldige med vores dyrehandler.

KHK1978
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. apr 2012 09:07

Indlæg af KHK1978 » 20. apr 2012 17:33

Og her er ungerne. Der er 4, tror vi fik talt forkert igår.
Vedhæftede filer
første kuld tæt på (2).jpg
første kuld tæt på (2).jpg (34.62 KiB) Vist 3291 gange

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 20. apr 2012 19:20

dyrehandlerene har desværre sjældent nogen særlig stor forstand på de dyr de sælger, hvis jeg var dig ville jeg skaffe et ekstra bur, så du ikke avler hybrider.
Vinterhvid og Campbells genetik passer ikke sammen unger der er blandinger af dem kan derfor risikere sygdomme og defekter.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 20. apr 2012 23:56

Hejsa
Velkommen til forummet, jeg håber at vi kan hjælpe dig godt på vej i jeres nye tilværelse med disse dejlige dyr :-)
Desværre er i røget i en klassisk fælde: en uvidende dyrehandler, som har solgt jer nogen dyr på forkert grundlag. Men håber ikke disse uforudsete forhindringer vil stoppe jeres interesse for hamsterne. De er nogle skønne dyr når man først finder ud af hvordan de har det bedst - det tager tid, det gjorde det også med min første (også en hybrid fra en dyrehandler) men når først man har vundet hamsterens tillid er det helt fantastisk

mvh Christina

Besvar