Om udstillingsklasserne

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
Besvar
chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Om udstillingsklasserne

Indlæg af chlin » 12. nov 2012 03:21

Der har været en del spørgsmål omkring de forskellige klasser efter udstillingen i København lørdag. Derfor vil jeg, som dommer, gerne forklare lidt om hvad klasserne går ud på og hvordan jeg ser på en hamster når jeg bedømmer.

Børnedyr
Er en rigtig dejlig klasse for børn. Her ser jeg på om hamsteren er sød og rar, om dens foderstand er ok, om dens pels osv er pæn og velplejet. Her kommer alle de skønne hamstere og der skal derfor utroligt meget til, hvis ikke jeg som dommer giver disse kæledyr et A og dermed en ærespræmie.

Alle børnedyr konkurrerer yderligere om to titler:
Dommerfavorit: Det er nærmest den hamster jeg er mest "forelsket" i
Best in Show: Den flotteste og dejligste af de skønne børnedyr

Kæledyr
Kæledyr fungerer på samme måde som børnedyr. Konkurrencen er dog åben for alle. Jeg ser meget på de samme ting som ved børnedyr.
Her udstilles mange hamstere som er skønne kæledyr, men som af en eller anden grund ikke kan dømmes i standard. De er måske ikke flotte nok. Deres farve findes måske ikke i standard. Og lignende grunde. Men fælles for dem alle er, at de alle er skønne hamstere alligevel. Og dette gør, at jeg stort set altid vil give et kæledyr A og ærespræmie.
Her uddeles også de to titler: Dommerfavorit og Best in Show

Standarddyr
Det er her jeg som dommer skal til at være mere streng. Nu betyder det ikke så meget om hamsteren er tam (jeg skal dog kunne håndtere den). Men nu begynder jeg at kigge efter om det er en perfekt hamster ifølge vores standarder. Jeg kigger på om kropsformen er god, hvordan dens hoved er. Om ørene mon er af passende størrelse og er godt placeret. Jeg undersøger dens pels for om den er fyldig og i en passende længde. Jeg kigger på farven og på dens tegninger. Altså jeg kigger på ALT. Der er nogle ting der er rigtig gode og nogle ting der kunne være bedre. Derudfra giver jeg point for de enkelte ting og får en samlet score. Hvis det er en rigtig flot hamster får den min. 91 point og en ærespræmie. Men det er svært at få. Jeg vil tro, at max 1 ud af 5 hamstere jeg bedømmer får en ærespræmie af mig. Så det er endnu flottere at opnå en ærespræmie i standard. Og er hamsteren noget helt unikt og får min 94 point, så får den en Championpokal. Sådan en hamster ser vi måske kun 1 af om året.



Jeg håber, at dette kan give lidt forklaring til jer, der undrer jer over hvordan vi som dommere bedømmer jeres hamstere og hvorfor der er så mange der får ærespræmier i de første to kategorier, mens det er så få der får i standard.
Det betyder også, at det er vigtigt at I tænker over hvilken klasse I udstiller jeres dyr i. Vi har rundt omkring en masse skønne hamstere, som er super dejlige, men ikke kan opnå point nok i standard. Lad ikke det stoppe jer men tag dem med og vis dem frem som de dejlige kæledyr de er!

Jeg vil, som dommer, meget gerne se mange flere børnedyr og kæledyr på vores udstillinger. Jeg elsker at snakke med jeres skønne dyr og vi vil meget gerne uddele mange flere ærespræmier i disse kategorier. Det er også sjovere for alle når der er mange flere dyr at vælge imellem når man skal vælge dommerfavorit og Best in Show.
Så husk også at bruge disse klasser når vi har udstilling. For som sagt er standard en meget svær klasse at deltage i. Jeg ser mange flotte dyr, men kun få er så gode at de får ærespræmie.

Så næste gang vi har udstilling: læs om vores regler og de forskellige klasser. Undersøg om din hamster passer godt ind i standard og meld den til der, hvis du synes det er den rigtige kategori for jer. Og synes du ikke det er det, så lad den endelig ikke blive hjemme men meld den som kæledyr eller børnedyr. For jeg vil stadig gerne se din dejlige hamster
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Indlæg af Luna » 12. nov 2012 09:30

Tak for det! :) Godt med en uddybning! - Hold da op du er sent oppe! haha!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 12. nov 2012 12:56

ja jeg håber at det vil skabe en større forståelse for klasserne og at folk bedre vil forstå præmieoverrækkelsen.

For det gør mig utrolig ked af det at der skal gå rygter om at vi dommere favoriserer os selv. Men når vi i kæledyrsklassen har en masse dommerdyr og kun en, der ikke er udstillet af en dommer. Ja så vil det se voldsomt ud når der er så mange dommere der får en roset og en af dommernes dyr bliver valgt til BiS. Vi vil meget hellere at der kommer meget større konkurrence i den klasse!
Personligt stiller jeg en af mine hamstere op i den klasse for at skabe noget konkurrence i klassen, da der jo ikke er mange andre dyr tilmeldt. Jeg glæder mig til der en dag er så mange andre dyr i den klasse at jeg ikke føler at jeg skal tage en med for at der er nok deltagere.

Det gør mig ked af det hvis vores lille forening skal ødelægges af en masse dumme rygter. Vi er så få mennesker og vi har brug for at vi samarbejder og støtter hinanden i stedet for at sprede onde rygter
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 12. nov 2012 14:20

Prima forklaring til bedømmelser i lørdags, hvor er det da bare meget godt! Well Done!!!
MVH Sandi :)
sandi : all good things comes to those who wait....

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Indlæg af Luna » 12. nov 2012 14:31

Jeg forstår heller ikke hvorfor nogen føler at dommerne favoriserer deres egne dyr. Dommerne har jo rigtig mange dyr med, så det ville også være underligt hvis der ikke var nogen af dem der får præmier!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Indlæg af Laeborg » 12. nov 2012 14:48

Når vi dommere udstiller, så bliver vores hamstere bedømt på lige fod med alle andre. Vi skal gå væk fra bordet, og må ikke være tilstede eller overvære bedømmelsen.

Jeg havde 4 guldhamstere (alle standard) med i denne weekend, og deres vurdering var følgende:
Xena: 85p
Madagascar: 89p
Kenai: 89p
Webster: 93p
                         
Som I kan se, så kom jeg hjem med én ærespræmie denne gang, og det var med en hamster fra Tyskland, hvor broren havde fået 92p i Ølgod, så ham havde jeg håbet kunne få en med hjem.

I Ølgod havde jeg 2 guldhamstere og 3 vinterhvide, hvor 2 af dem var udstillet i kæledyr og i standard. De to i kæledyr fik hver en ærespræmie, og så fik den ene BIS. De 3 i standard fik mellem 81p - 88p, og fik dermed ingen ærespræmier.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

annette gregersen
Indlæg: 2633
Tilmeldt: 21. okt 2012 18:27

Indlæg af annette gregersen » 12. nov 2012 15:02

dejligt med en sådan tekst:) Især for os nye.

klart bestyrelses medlemmer også skal have lov til at udstille deres egen dyr, også selvom de er dommere.

foreningen er ikke så stor endnu, så helt fint herfra
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 12. nov 2012 17:37

Jeg havde denne gang kun en enkelt hamster udstillet i kæledyr, og pga. der ikke er særlig meget konkurrence i kæledyrs klassen fik hun en ærespræmie med hjem

i ølgod havde jeg 3 campbells med, hvor ingen fik ærespræmie, og 1 slet ikke kunne få talt point sammen fordi hendes farve ikke var standartiseret.


Man skal ikke se det at man ikke får en ærespræmie som et nederlag, men som at man så har noget at arbejde mod, derfor skriver vi også hvad der kan forbedres.

Vi er nyuddannede dommere, og har fået en lidt anden uddannelse end de gamle dommere, derfor har der været forskel på bedømmelserne fra valby udstillingen til nu, fordi vi har lært noget nyt som vi har taget ind
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Heidi Hansen
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2013 10:43

Re: Om udstillingsklasserne

Indlæg af Heidi Hansen » 24. aug 2013 22:09

Jeg troede at jeg havde læst det hele om udstilling af hamster, men kan konstatere at jeg havde misset dette, super godt oplag, nu forstå jeg bedre :)
Heidi Hansen

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: Om udstillingsklasserne

Indlæg af Alphas » 24. aug 2013 22:20

Super fedt indlæg, Christina!
Mange tak! :)
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

louisekold
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 13. mar 2013 13:56

Re: Om udstillingsklasserne

Indlæg af louisekold » 25. aug 2013 18:05

Hvor er det rigtig godt Christina.
Nu har folk mulighed for og se hvad det er i kigger efter :D
Med Venlig Hilsen
Louise Kold Larsen

Billede

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Om udstillingsklasserne

Indlæg af Fyrsting » 18. sep 2013 07:49

Meget lærerigt indlæg Christina :thumb:

Besvar