standardfor Polywhites og dere deltagelse i udstillinger

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
Besvar
sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

standardfor Polywhites og dere deltagelse i udstillinger

Indlæg af sandi » 16. aug 2013 23:33

Hejså. hvis nogen siger jeg har postet det spørgsmål forkert IGEN, så holder jeg mig fra nu og evig stille i forummet!! Jeg har ikke nået at får et besked i det rigtigt rubrik for over 2 år!!! So graciously please excuse me?????!!!!!
Når. men spørgsmål går ud på DHF udstillinger. Er det virkelig rigtigt vi kan ikke vise vores polywhites i standard klasse pga der er ikke lavet noget standard på disse arte?? Det vil være meget trist hvis vi ikke har en standard på disse vidunderlig skabninger, at de medlemmer som har de kostbar dyr har brug for et standard fordi hvordan kan vi vide vi er på den rette vej med dem hvis vi ikke kan får dem bedømt. Jeg som opdrættere tager mange af mine dyr til udstillinger, bare for at høre fra vores forening hvor meget arbejde er godt, og hvor meget er skidt. en finger pej i det forhåbentlig rigtigt retning er altid god. Eller skal der gå lidt mere tid med dem eller hvad??
mvh sandi
sandi : all good things comes to those who wait....

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: standardfor Polywhites og dere deltagelse i udstillinger

Indlæg af Laeborg » 16. aug 2013 23:47

Varianter kommer ikke bare i standarden fra den ene dag til den anden, da det kræver utroligt meget arbejde at lave disse standardbeskrivelser. Det kræver også at det er nogle dyr vi ser ret ofte, og dermed kan danne os et overblik over fx typiske fejl.

Et gen som blå, som er repræsenteret til de fleste af udstillingerne, er heller ikke standardiseret på nuværende tidspunkt, og det har absolut intet at gøre med at vi i dommerstyrelsen ikke er "tilhænger" af varianten eller andet i den stil. Vi har dog brug for at have en tilpas stor viden om varianten (ikke bare genet) før det overhovedet er muligt at lave beskrivelserne af dem. Der er ikke meget ved at give bedømmelser som så viser sig ikke at være fyldestgørende pga manglende viden om varianten ;)
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: standardfor Polywhites og dere deltagelse i udstillinger

Indlæg af chlin » 16. aug 2013 23:58

sandi skrev:Hejså. hvis nogen siger jeg har postet det spørgsmål forkert IGEN, så holder jeg mig fra nu og evig stille i forummet!! Jeg har ikke nået at får et besked i det rigtigt rubrik for over 2 år!!! So graciously please excuse me?????!!!!!
Når. men spørgsmål går ud på DHF udstillinger. Er det virkelig rigtigt vi kan ikke vise vores polywhites i standard klasse pga der er ikke lavet noget standard på disse arte?? Det vil være meget trist hvis vi ikke har en standard på disse vidunderlig skabninger, at de medlemmer som har de kostbar dyr har brug for et standard fordi hvordan kan vi vide vi er på den rette vej med dem hvis vi ikke kan får dem bedømt. Jeg som opdrættere tager mange af mine dyr til udstillinger, bare for at høre fra vores forening hvor meget arbejde er godt, og hvor meget er skidt. en finger pej i det forhåbentlig rigtigt retning er altid god. Eller skal der gå lidt mere tid med dem eller hvad??
mvh sandi
Hehe tør slet ikke flytte tråden nu så den skal nok få lov til at blive stående her Bodil. Det er heller ikke helt forkert det du har valgt.

Det er sådan, at ikke alle farver og aftegninger er standardiseret. Da den nuværende standard blev lavet (det er nogle år siden) lænede man sig meget op af den svenske standard. Dengang var polywhite ikke i deres standard og det er den stadig ikke, se her: http://www.hamsterforeningen.se/guldham ... ar-1920378
Havde svenskerne den i deres standard, kunne vi forholdsvis hurtigt tage den med i vores egen standard, for så kunne vi få hjælp af svenskerne til at beskrive den. Nu er det ikke så simpelt.
Der arbejdes lige nu på højtryk for at få lavet helt nye standardbeskrivelser til alle vores arter og nej, polywhite er ikke en del af den. Det samme er en farve som blå heller ikke.

MEN vi vil meget gerne have dem med! Det kræver, at vi får nogle dyr på udstillingen, der er de varianter. Så vi som dommere kan se dem, danne os et indtryk af dem og tage billeder af dem. De kan jo så kun udstilles i kæledyr, men man kan bede om at få den bedømt ud fra standard, dog uden at få point. Det er vigtigt, at de kommer med, så vi kan få lavet den standard. Men nu har jeg siddet som dommer til 4 udstillinger og der har kun været en polywhite (Hamsterhuette's Yoshi), så der er lang vej igen før vi får et ordentlig overblik over tegningen og kan lave en standard. For vi er nødt til at vide hvordan den tegning præcis skal se ud, hvad der er af typiske fejl osv før vi kan tage den med.

Lige nu har vi i dommerstyrelsen meget travlt med at få lavet de nye standarder. Når det engang er gennemført forestiller jeg mig, at vi forsøger at få hjælp fra andre steder i udlandet til at få lavet standardbeskrivelser af de varianter vi mangler, herunder polywhite. Men der kan sagtens gå et år før det sker.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Re: standardfor Polywhites og dere deltagelse i udstillinger

Indlæg af kwo » 17. aug 2013 06:18

Ja, jeg vil mene der er lang vej endnu før polywhite bliver en del af standarden. Men som Christina siger, jo flere vi ser jo før sker det.

For det første er det jo kun for ganske nylig at vi (måske) har fundet ud af hvordan den nedarves, men der er stadig meget at lære om genet og dets opførsel, både alene og sammen med andre gener.
Hvis vi tager den anden oplagte "kandidat" til at komme med i standarden, nemlig blå, så er der to meget væsentlige forskelle, der gør at blå nok vil blive godkendt længe før polywhite bliver det.
1. Når vi ser blå, så er det netop blå vi ser, og intet andet. Det gør det langt lettere at bedømme en farve når man ser den rene farve hver gang. Omvendt kan polywhite tit være blandet med andre gener, der giver mere hvidt, og baggrundsfarven kan være forskellig. Hvis det er en allel til skimmel, som jo opfører sig forskelligt alt efter baggrund, kunne man forestille sig noget lignende her, hvilket yderligere komplicerer tingene.
2. En anden forskel er at blå er en meget velkendt farve hos en række andre gnavere, så både arvegang og udsenede er til dels kendt i forvejen (selvfølgelig med de nuance-forskelle der er arterne imellem). Derimod er polywhite ikke kendt fra andre gnavere, hvorfor vi famler lidt rundt i blinde med hensyn til nedarvning og udseende.
Kenneth Worm

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Re: standardfor Polywhites og dere deltagelse i udstillinger

Indlæg af sandi » 17. aug 2013 15:05

Tusind tak allesammen. Nu forstår jeg bedre hvorfor der er ikke noget mere 'skub' i tingene ang. de polywhites. Jeg har parret 1 ren polywhite med en golden, og få en anden han som jeg kommer en af dagene , og jeg skal også parre med han, men tiden er ikke rigtigt lige nu. Der er begrænset hvor mange hamstere jeg kan tillade til at parre hver måned, da der skal også være et nye hjem for de afkom, og nogel gane er det hurtigere med salg end andre! Det ved vi allesammen. Men dejlige at får nogle konkret ting om det, og vores position here in DHF ang. udstillinger osv. Jeg nu forstår meget bedre at der ikke kan være en standard for alle arter af afkom. Så hvis mine rene polywhite hamstere skal på udstilling i oktober, så tilmelder jeg dem til kæledyr, ik os??? Men det er godt nok en spændende stykke arbejde at være en dele af, og engang i fremtiden når jeg har opdrættet nogle mere af dem, skal jeg nok vise dem frem gerne, hvis ikke kun i mine eget website. Men det er great that all of the research results are coming in in English, becaúse even though I own a danish password, english is a more natural language for me to use, especially when it gets down to the nitty grittys.
Undskyld, tilbage på sporet, jeg er MEGA glad for polywhites!! :engel1:
MVH Bodil Sandi
sandi : all good things comes to those who wait....

Besvar