Udstilling af sky guldhamsterhun

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
Besvar
Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af Lotte » 29. sep 2013 18:32

Jeg har en dejlig guldhamsterpige, Ellie, som jeg overvejer at udstille d. 12/10 under kategorien kæledyr.
Men hun er – for at sige det mildt – ikke begejstret for fremmede mennesker. Enten hopper og springer hun for at komme væk, eller også er hun ved at kravle ud af pelsen for at undgå de fremmede hænder. Hun bider slet ikke. Der er ikke noget galt, når jeg holder hende, men det er alle andre, hun er utryg ved.
Så spørgsmålene er: Er det synd for hende, hvis hun udstilles, og vil det trække så meget ned, at det egentlig kan være lige meget at udstille hende?
Jeg synes jo, hun er verdens dejligste kæledyr, og det er derfor jeg overvejede udstillingen.

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af Alphas » 29. sep 2013 18:58

Der er ikke så meget andet at gøre ved hamstere der ikke bryder sig om fremmede, end at lade dem komme i fremmede hænder. Jeg vil som udgangspunkt sige at det kun er dig selv der kan vurdere om hun ville blive stresset af situationen, eller ej. :)

Et par sprælske hamstere vil der altid være - eksempelvis er roboer (selvfølgeligt med undtagelser) heller ikke bom-stille-siddende hamstere, der lader sig beskue uden videre.

Jeg ville give det et skud - jeg havde bl.a. min Campbells Bacon med i går, som ved gud ikke er et stillesiddende puttedyr. Fyren er kun lige fyldt to måneder og har masser af krudt i måsen - men han var den eneste af mine, som snuppede en ærespræmie med hjem. :-)
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af chlin » 29. sep 2013 19:00

Lotte skrev:Jeg har en dejlig guldhamsterpige, Ellie, som jeg overvejer at udstille d. 12/10 under kategorien kæledyr.
Men hun er – for at sige det mildt – ikke begejstret for fremmede mennesker. Enten hopper og springer hun for at komme væk, eller også er hun ved at kravle ud af pelsen for at undgå de fremmede hænder. Hun bider slet ikke. Der er ikke noget galt, når jeg holder hende, men det er alle andre, hun er utryg ved.
Så spørgsmålene er: Er det synd for hende, hvis hun udstilles, og vil det trække så meget ned, at det egentlig kan være lige meget at udstille hende?
Jeg synes jo, hun er verdens dejligste kæledyr, og det er derfor jeg overvejede udstillingen.
Vi dommere strækker os rigtigt langt for at kunne godkende dyrenes temperament. Vi er godt klar over, at nogle dyr er meget trykkede af situationen. Det er MEGET sjældent at vi må diske et dyr! Jeg har været med som dommer på 5 udstillinger nu og vi har i den tid kun disket et dyr (det var i Brædstrup i går og det var pinligt nok et af mine dyr, der var for agressiv...). Jeg plejer normalt at tilkalde en anden dommer, hvis jeg har problemer med at få lov til at håndtere et dyr og så lykkes det som regel ved fælles hjælp.
Men det skal så siges at netop i kæledyrsklassen ser vi jo på om hamsteren er et godt kæledyr. Der skal den finde sig i nogen håndtering. Hvis jeg kun ganske kort kan røre den vil jeg nok ikke kunne give den et A og dermed ærespræmie.
I standardklassen skal vi blot godkende temperamentet. Her er udseende mere i fokus. Så en sky hamster vil ikke få trukket så meget ned for sin skyhed. Så det er måske en klasse du skal overveje?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af chlin » 29. sep 2013 19:02

Alphas skrev:Der er ikke så meget andet at gøre ved hamstere der ikke bryder sig om fremmede, end at lade dem komme i fremmede hænder. Jeg vil som udgangspunkt sige at det kun er dig selv der kan vurdere om hun ville blive stresset af situationen, eller ej. :)

Et par sprælske hamstere vil der altid være - eksempelvis er roboer (selvfølgeligt med undtagelser) heller ikke bom-stille-siddende hamstere, der lader sig beskue uden videre.

Jeg ville give det et skud - jeg havde bl.a. min Campbells Bacon med i går, som ved gud ikke er et stillesiddende puttedyr. Fyren er kun lige fyldt to måneder og har masser af krudt i måsen - men han var den eneste af mine, som snuppede en ærespræmie med hjem. :-)
Netop Bacon, som Jenny nævner her, dømte jeg i går. Jeg kunne IKKE få lov til at tage ham i hænder og efter 10 minutter bad jeg Jonas om at hjælpe. Han fik så lov og Bacon kom i hænder. Derefter kunne jeg godkende temperamentet (men mener jeg skrev at han ikke var så nem...).
Men dette var i standardklassen. Havde det været i kæledyrsklassen havde Bacon fået B eller C af mig
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Alphas
Indlæg: 485
Tilmeldt: 11. nov 2012 16:45

Re: Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af Alphas » 29. sep 2013 19:06

Heheh, rebelske lille fyr. Jep, der står på bedømmelseskortet at han virker stresset af situationen. :-) Og det var han bestemt også. Synes det er dejligt, at der bliver givet en ekstra chance, til nye og unger dyr. :-D
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

Lotte
Indlæg: 163
Tilmeldt: 24. apr 2011 18:23

Re: Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af Lotte » 29. sep 2013 19:32

chlin skrev:
Lotte skrev:Jeg har en dejlig guldhamsterpige, Ellie, som jeg overvejer at udstille d. 12/10 under kategorien kæledyr.
Men hun er – for at sige det mildt – ikke begejstret for fremmede mennesker. Enten hopper og springer hun for at komme væk, eller også er hun ved at kravle ud af pelsen for at undgå de fremmede hænder. Hun bider slet ikke. Der er ikke noget galt, når jeg holder hende, men det er alle andre, hun er utryg ved.
Så spørgsmålene er: Er det synd for hende, hvis hun udstilles, og vil det trække så meget ned, at det egentlig kan være lige meget at udstille hende?
Jeg synes jo, hun er verdens dejligste kæledyr, og det er derfor jeg overvejede udstillingen.
Vi dommere strækker os rigtigt langt for at kunne godkende dyrenes temperament. Vi er godt klar over, at nogle dyr er meget trykkede af situationen. Det er MEGET sjældent at vi må diske et dyr! Jeg har været med som dommer på 5 udstillinger nu og vi har i den tid kun disket et dyr (det var i Brædstrup i går og det var pinligt nok et af mine dyr, der var for agressiv...). Jeg plejer normalt at tilkalde en anden dommer, hvis jeg har problemer med at få lov til at håndtere et dyr og så lykkes det som regel ved fælles hjælp.
Men det skal så siges at netop i kæledyrsklassen ser vi jo på om hamsteren er et godt kæledyr. Der skal den finde sig i nogen håndtering. Hvis jeg kun ganske kort kan røre den vil jeg nok ikke kunne give den et A og dermed ærespræmie.
I standardklassen skal vi blot godkende temperamentet. Her er udseende mere i fokus. Så en sky hamster vil ikke få trukket så meget ned for sin skyhed. Så det er måske en klasse du skal overveje?
Jeg kan desværre ikke udstille hende i standardklassen, da hendes hvid bånd på ryggen ikke når helt hen over ryggen, derfor havde jeg forestillet mig kæledyrsklassen (og måske er hun også en lille smule for tyk :roll: ). Og jeg ved ikke lige, om hun er trykket af, at der er andre mennesker, der rører hende. Hun kan bare ikke lide andre mennesker, medmindre hun kender dem godt. Mærkelige dyr!
Tusind tak for alle jeres input. Jeg vil lige gå i tænkeboks, om Ellie skal udstilles.

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Udstilling af sky guldhamsterhun

Indlæg af Laeborg » 29. sep 2013 20:46

Husk også på at en dårlig hvidbåndet sagtens vil kunne opnå en fin generel bedømmelse, da vurderingen består af flere punkter. At tegningen måske ikke er god påvirker fx ikke bedømmelsen af pelsen og farven :)
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Besvar