hjælp til ny udstiller

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
Besvar
Freja1603
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. mar 2014 11:00

hjælp til ny udstiller

Indlæg af Freja1603 » 6. mar 2014 11:10

Hej :)

Jeg overvejer at tage på udstilling med mit hamster, det bliver første gang for mig :) (han har stambog)

hvordan kan man forberede hamsteren på håndteringen, så han får den bedste oplevelse som muligt til udstillingen?

er der mon en der kan give en beskrivelse på hvordan dommeren ser tænder på hamsteren?

hvor lang tid plejer en udstilling a vare?

hvis man vælger at låne et fauna bur vil det være rengjort først, eller skal man selv gøre det?

hvor finder man oplysninger om tilmelding?

Hilsen

Freja (og Baloo) :)
Livet er bedst, når det deles med dyr <3

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: hjælp til ny udstiller

Indlæg af chlin » 6. mar 2014 15:09

Hej Freja
Jeg plejer ikke at forberede mine hamstere specielt til udstillingen, men nogle vælger at gøre det.
I så fald øver de dem i at være i udstillingsboksen og kunne finde ro der, da de jo skal tilbringe hele dagen i den (uanset hvad skal alle hamstere nok falde til ro og lægge sig til at sove i deres kasse)
Det kan også være en ide at lade dem vænne sig til håndsprit. Som dommere bruger vi sprit mellem hver hamster for at undgå evt. smittespredning

Der plejer at være indtjek mellem 10-11, hvor man skal komme i det tidsrum og nogle af dommerne så tjekker om hamsteren er sund og rask og kan lukkes ind til udstillingen.
Derefter stilles hamsteren på et langt bor og må ikke tages ud af boksen før udstillingen slutter (undtagen når dommeren ser på den).
Omkring kl. 16.30 plejer der at være præmieoverrækkelse og derefter slutter udstillingen.

Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg ser MEGET sjældent på hamsterens tænder. Det er kun hvis jeg tror der er noget galt at jeg gør det. Tændernes tilstand indgår ikke i en bedømmelse af hamsteren. Hvis jeg ser på tænderne tager jeg fast i baghovedet på en bestemt måde og skiller kæberne ad. Det er ikke noget der gør ondt på hamsteren, men det gør at jeg kan se tænderne og jeg har fat på sådan en måde, at hamsteren ikke kan bide mig. Når jeg giver slip får hamsteren lige et øjeblik til at sunde sig og så er vi gode venner igen - men det er sjældent at det er nødvendigt at gøre.

Faunaboksene er rengjort når man får dem og man skal selv medbringe strøelse til dem. Når udstillingen slutter afleverer man sin faunaboks (og hvis man er sød så rengør man den lige, men det er ikke noget krav)

Inden en udstilling kommer der en invitation her på dette forum, på forsiden af hamsterland.dk og på facebook, hvor man kan finde info om tilmelding.
Til den kommende udstilling den 12. april er der ikke kommet invitation ud endnu, men er sikker på at den er på trapperne.

mvh Christina
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Freja1603
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. mar 2014 11:00

Re: hjælp til ny udstiller

Indlæg af Freja1603 » 7. mar 2014 11:05

Hej Christina :)

Tusind tak for et meget fyldestgørende svar! :) nu føler jeg mig lidt mere forberedt :) jeg vil øve lidt med håndspritten så han er forberedt på det :) nu har jeg mod på at tage på en udstilling på sjælland med min lille fyr :)

endnu en gang Tak! :D

Hilsen

Freja
Livet er bedst, når det deles med dyr <3

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: hjælp til ny udstiller

Indlæg af Hamsterguf9000 » 7. mar 2014 12:14

Jeg forbereder ikke mine på håndtering da de i forvejen bliver vendt og drejet ved den ugentlige tirsdagsvejning. Jeg skifter sandbad 1-2 dage før udstillingen så pelsen er så ren som muligt.

I faunaboksen må der ikke være mad, men det er en god ide med agurk så hamsteren kan få noget væske hvis det er nødvendigt :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: hjælp til ny udstiller

Indlæg af Rasholm » 7. mar 2014 13:19

Når du øver med håndspritten skal dine hænder jo ikke være våde af sprit, men så hamsteren lige når at snuse/fornemme den lige når fingrene er tørre men stadig har spritlugten :-)
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Freja1603
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. mar 2014 11:00

Re: hjælp til ny udstiller

Indlæg af Freja1603 » 26. mar 2014 18:55

Hej :)

Ja min han bliver også vendt og drejet :) jeg er ikke begyndt med håndspritten endnu men tænker jeg bare tager lidt af gangen, f.eks. kun tage sprit på yderste af fingrene første gang og så mere og mere :) og ja det er jo logisk at det ikke skal være vådt :P

jeg vil huske agurk :) hvorfor vejer du dem, er det for at sikre dig at de får næring nok og ligger på et stabilt niveau? :) og tak for tippet med sandbadet :)

Hilsen Freja
Livet er bedst, når det deles med dyr <3

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: hjælp til ny udstiller

Indlæg af Hamsterguf9000 » 26. mar 2014 20:16

Ja et tegn på sygdom kan være vægttab og så er det dejligt at have en vægt at sammenligne med. Jeg har også en der gerne skulle tabe sig og en der gerne skulle tage på. Det er dejligt at kunne følge lidt med i det :)

Jeg tror ikke du behøver at være så forsigtig med håndspritten. Bare sprit begge hænder og lad det tørre. Hamsteren kender jo dig og dine hænder. Mine har ikke studset over at jeg har lugtet af sprit :)

Besvar