Ændring af reglement for champion-titler

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Laeborg » 20. mar 2015 17:36

Ændring af reglement for champion-titler
Standard
Som et led i de nye fremtidsplaner for foreningens udstillinger, har dommerstyrelsen har besluttet at ændre reglementet omkring champion-titler i standard klassen, således at titlen i fremtiden vil kunne opnåes på 2 måder:
- Bedømmelse på 94 point eller derover
- Opnåelse af 3 certifikater

Ved bedømmelser på 91-93 point vil der fremover blive uddelt et cert-papir, udfyldt af dommeren, som bevis på det opnåede cert. Det 3. cert udløser retten til champ-titlen og vil blive præmieret med champion pokal som hidtil, og giver også retten til at få påført titlen på hamsterens stamtavle (kræver en stambogsændring og koster 5,-). Alle certer gemmes elektronisk, så de skal ikke indsendes - dog er det ikke muligt at få erstatte en mistet cert.

Titlen for standard champions vil fremover være: CH

Børne- og kæledyr
I samme omgang lukker vi også op for champion-titler i børne- og kæledyrs klasserne, hvilket har været et ønske i længere tid for mange. Her vil titlen kunne opnåes efter lignende principper:
- Opnåelse af 3 certifikater

Certerne uddeles her ved hver opnået A bedømmelse, og vil ligesom i standard klassen give ret til at få påført titlen på hamsterens stamtavle. Præmiering bliver en børne- og kæledyrs champion pokal.

Titlen for kæledyr champions bliver: KCH
Titlen for børnedyr champions bliver: BCH

Certer optjent i én klasse, tæller ikke med i de øvrige.

De nye tiltag vil være gældende fra 1. april 2015
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Hamsterheaven » 20. mar 2015 20:29

Det er en rigtigt god idé. :idea: :idea: :idea: Det nu følge på samme retningslinjer som det fleste andre dyr udstillinger gøre! GOD IDÈ, modes med glæde!!! Tillykke Tillykke!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D :D :D :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Luna » 20. mar 2015 20:39

jeg synes det er en god ide MEN! selv om en hamster dømmes til 91 tre gange, så bliver den jo aldrig en på 94 eller derover? Det lyder mystisk i mit hoved at det kan tælle for det samme.
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Hamsterheaven » 20. mar 2015 21:23

Det også kræver en indsats fra ejer til at komme 3 gange til udstillinger, og vedligeholde de gode kvaliteter en 91 dyr har, og hvis han kan opnå 91 tre gange i sit liv, ja så har han også opnået meget! Hvor hvis han bare lige er så heldig at score 94 med det samme, ja så er han eller hun en super hamster, lige meget hvad, men så er den som er kommet 3 gange også lige så fin, syns jeg. Og så mon tro vi bliver en anelse mere konkurrence dygtig i det? Jeg har oplevet det metode at opnå gode resultater tre gange i træk hos hunde, og tro mig, det er ikke så nemt som det lyder! Måske vil din hamster bare ikke være på toppen den pågældende dag han bliver bedømt!? eller ikke vil stå med ørene oppe eller noget andet som trækker den nede i bedømmelse. Men det er en god idé, og jeg tror vi vil komme til at se flere hamstere med deres mennesker på udstillinger, fordi de kommer efter gode points og de vel jagtet og elsket :arrow: Cert'er.! GOD IDE!!! :)
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Laeborg » 20. mar 2015 21:36

Luna skrev:jeg synes det er en god ide MEN! selv om en hamster dømmes til 91 tre gange, så bliver den jo aldrig en på 94 eller derover? Det lyder mystisk i mit hoved at det kan tælle for det samme.
Vi har haft det med i overvejelserne, og det er også derfor at en bedømmelse på 94 point eller mere udløser champion med det samme. Det er et rigtig højt niveau, men det mener vi også kræves hvis dyrene skal opretholde 91-93 point på 3 udstillinger, med tanke på hvor meget en hamster kan ændre sig på kort tid.

Dem med de aller højeste point bliver dog ikke snydt, for fremover vil alle resultater også komme til at stå under hver enkelt hamster i stambogsregisteret. På den måde vil det lynhurtigt blive afsløret om det er en hamster der er blevet champion med 94 point eller 3x 91 point :)
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Luna » 21. mar 2015 10:49

Jeg er heller ikke uenig i at en hamster som holder en standard på 91-93 ikke skal belønnes, men jrg synes absolut det er forkert at kalde det champ.. Og ifht kæledyr er det ifølge mit hoved alt for nemt at få champ i kæl. Så kunne selv Dadel blive champ. Jeg synes det er et pisse fedt initiativ at lave om så man kan opnå mere, men jeg er god nok ærgelig over at det skal hedde champ over hele linjen, da det ikke gør at jeg føler det er specielt at få champ, da alle bare kan få det hvis man deltager i nok udstillinger. Vi har snakket meget om det herhjemme, og vi deler den følelse af, at det ikke er særlig stort at få champ i kæl, hvis ikke der dømmes på hamsterens udseende men udelukkende kæl, da det er for nemt at få, hvis bare ens dyr er tamme :/ Jeg ville personligt have kunnet få champ i samtlige af mine dyr hvis jeg havde haft alle med på alle udstillinger, og det bliver vel fot dyrt i længden med alle de champion pokaler der skal gives ud
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Laeborg » 21. mar 2015 11:12

Nu bliver en champ i kæledyr jo en kæledyrs champion (og får en anden titel på stamtavlen), og som det fremgår af skrivelsen vil det blive præmieret med en kæledyrs champion pokal, som kommer til at adskille sig fra den normale standard champion pokal, således at der ikke er tvivl om i hvilken klassen titlen er opnået. Den økonomiske del har bestyrelsen og dommerstyrelsen selvfølgelig for øje.

Der er for nyligt også indført nye retningslinier for børne- og kæledyrs bedømmelserne, således at der er nogle definerede krav til disse, så hvis man har en hamster som får 3x A så er dette også flot, da det betyder at helbred, temperament og sind er helt i orden, og selvfølgelig skal det belønnes. Farve og type standarder er ikke en del af retningslinierne for børne- og kæledyr, og dette vil det heller ikke blive, da det er vidt forskellige ting der kræves. Der er i blandt vores udstillere længe blevet udtryk et ønske om champion titler i kæledyrsklassen, og dette har vi i dommerstyrelsen været enige i og efterlever derfor nu ønsket, da vi netop nu arbejder en del bag kulisserne, for at styrke foreningens udstillinger.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Rasholm » 21. mar 2015 13:07

Nu er jeg jo til de Vinterhvide (VH) og jeg vil mene, at det kan være svært at opnå at få en VH champ ved 3 x 91-93.
Hvis jeg nu har en VH der til to udstillinger opnår fx 93 point, og så går i vinterpels, så ville jeg ikke kunne stille den i standard i samtlige udstillinger, men skullev stille hamsteren i kæledyr i noget af sæsonen. Og så skal jeg krydse fingre for, at når den er tilbage i sommerpels, at den vender tilbage til udgangspunktet før vinteren eller bare noget der kan hive den op på eller over de 91.
Dvs for de Vinterhvide behøver det ikke blive nemt at få en champ hvis den ikke er en 94 eller mere på en gang.
Chancen vil være større for de øvrige arter, som ikke skifter vinter/sommer.

Nu trækker jeg lidt fra min tid med hundeudstillinger. Der får man en champion hvis hunden opnår 3 certer, men der kan man heller ikke være sikker på, at opnå 3 certer på 3 udstillinger, da dommerne er forskellige. Man kan udstille hunden om lørdagen hos en dommer, hvor dommeren vil dømme hunden til at være excellent og cert-kvalitet , og om søndagen hos en anden dommer, kun få en good eller very good. Og det er selv om dommerne dømmer udfra den samme standard.
Men dommere er forskellige, så derfor kan der godt være forskel på, om man til den ene hamster udstilling hos en dommer får 91 eller mere og hos en anden til næste udstilling kun får 89. Hamsterne kan jo også hurtigt ændre sig fra godt til mindre godt eller skidt, på relativ kort tid.
Med hunde har man bare langt flere år til at opnå de 3 certer, med en hamster har man måske 1 år. 1,5 år hvis man er heldig.

Jeg synes de nye regler er et godt tiltag og kan forhåbentlig trække flere udstillere til og gerne til flere udstillinger. Jeg synes der har været virkelig langt imellem Champs-titlerne og en af de grunde til at jeg udstiller - udover hyggen, samværet - er da for at få en champ hamster og med de nye regler, er der stadig lang vej til mållinien, men den er dog flyttet lidt tættere på.

Håber det gav mening :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Luna » 21. mar 2015 15:45

Men i kan jo stadig godt se at det kan blive et problem med antallet af kæledyrschamps? Der er mange af os som har rejst land og rige rundt på udstillinger. Hvis jeg medbringer vores 10 hamstere herhjemme til tre udstillinger i træk og får a hos bare 8 af dem, så render jeg med en kæmpe portion pokaler.
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Rasholm » 21. mar 2015 16:03

Nu er reglerne lavet, men mener du at der slet ikke skulle være mulighed for kæledyrs-champ eller at der skal mere til for at opnå den titel ?
Hvis der ikke er noget at "stræbe" efter for kæledyrene, kan det måske være svært at hive mange med i kæledyrs-klassen.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af taysha » 21. mar 2015 17:10

jeg kommer jo også fra hundeverdenen, og kan godt lide initiativet.
Og synes det er klogt at der skelnes mellem CH, BCH og KCH.
Så kan man jo lade reglen køre som den er nu et år eller to, og se om der måske skal justeres på betingelserne for at få titlerne. For jeg kan godt se din pointe Nikoline om de amnge potentielle KCH. På den anden hånd er det måske også lidt et "luksusproblem" at vi trods alt ahr så mange søde og kæledyrsegnede basser ;) For der er jo heldigivs langt imellem at dyr må dømmes ude af Kæledyr pgra temperamentet
Jeg kunne da sagtens forestille mig at det kunne trække flere med på udstillingerne. Har jo selv tænkt om Duseren f.eks. at der ikke var grund til at tage ham med igen, nu hvor han havde været udstillet i både standard og kæl. Med de nye regler ville ejg da klart være gået efter at få ham gjort til KCH.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Luna » 21. mar 2015 17:25

Rasholm skrev:Nu er reglerne lavet, men mener du at der slet ikke skulle være mulighed for kæledyrs-champ eller at der skal mere til for at opnå den titel ?
Hvis der ikke er noget at "stræbe" efter for kæledyrene, kan det måske være svært at hive mange med i kæledyrs-klassen.
Jeg synes helt klart det er fedt at man kan opnå mere i kæledyr. Jeg synes bare det er for nemt og så synes jeg det er en skam man kalder det champion. Jeg synes sagtens man kunne have fundet på noget andet at kalde det, da jeg synes champion skal være forbeholdt de hamstere som faktisk er standartsmæssigt ekstremt flotte, da det ofte er det man forbinder med champion. Man kunne have kaldt det super-pet eller whatever, der er mange muligheder:) Jeg ville være skide stolt over at have en super pet, da det er en bekræftelse på, at mine dyr ér skønne!

Og hvad så med BIS? Det er da noget sværere at opnå end at få et A. Det bør da også stå på tavlen så?
Senest rettet af Luna 21. mar 2015 17:36, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Luna » 21. mar 2015 17:33

Hvis man f.eks. fik ændret på stamtavlen at man var super-pet eller whatever hvis man fik 3xA i kæl og så det evt udløste en større roset, så synes jeg det er en bedre oplevelse, da man stadig opnår noget fedt, men at det stadig er tydeligt det ikke er standard, da det jo nu engang IKKE kræver det samme at få A i kæl som det gør at få 91 point eller derover i standard. If you get what i mean? Plus at man så undgår at i til hver udstilling skal uddele 10+ pokaler, og alle bliver oversvømmet i champions, som stadig kun bør tildeles dem som ér champions efter mit hoved :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af Laeborg » 21. mar 2015 17:37

Det hedder heller ikke en champion - den titel er udelukkende for standard dyr.
I stedet hedder det en kæledyrs champion (KCH), og jeg er sikker på at ingen vil være i tvivl i hvilken klasse den enkelte hamster har opnået titlen. Det er det højeste man kan opnå i kæledyr, ligesom at en champion er det højeste man kan opnå ved standard dyrene, så for mig giver det fint mening at det hedder noget i stil med hinanden - det gør de i øvrigt også ved mange andre foreninger.

Som Christina Lager også er inde på så er tingene hele tiden til revision inde i dommerstyrelsen, så støder vi på en ting som vi ikke mener fungerer efter hensigten, så ændre vi det. Men vi har på nuværende tidspunkt en bred enighed om at dette er den rigtige vej for foreningen at gå lige nu, og vi glæder os til at se det i drift - allerede i Valby d. 25. april. Vi synes også at der er blevet taget rigtig godt imod det :D
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Ændring af reglement for champion-titler

Indlæg af taysha » 21. mar 2015 21:08

måske er det ved at være en træt sammenligning, men i hundeverdenen skelner man også mellem udstillingschampion, brugschampion, jagtchampion mm. Så for mig er springet til at tale om kæledyrschampion, mv ikke særligt stort.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Besvar