Spørgsmål om standarder
Spørgsmål om standarder
Hvad betyder "ustandardiserede" farver? (set under Campbells)
Kan man stille op i standardklassen med dyr i de farver?
Hvad er forskellen på "grundfarve" og "bundfarve"? (set under guldhamster)
Kan man stille op i standardklassen med dyr i de farver?
Hvad er forskellen på "grundfarve" og "bundfarve"? (set under guldhamster)
Ok, det er fordi der var fejl på mink i sidste version af standarden. Det har I rettet nu, men I har slettet bundfarve og der står at øjenringene skal have samme farve som grundfarven - det må vel skulle være samme farve som bundfarven så?kwo skrev:Grundfarven er det helhedsindtryk hamsteren skal give. Underfarven er farven på hårene inde ved huden.
Vender lige tilbage med det det andet spørgsmål.
I øvrigt kunne jeg se, at I ikke har opdateret regelsættet. Det betyder bla. at der ikke står noget om max-mål på kasser i regelsættet, selvom det blev nævnt som en konklusion fra jeres side i tråden om ændringsforslag til udstillinger.
Det regelsæt jeg downloader indeholder nu både mindste- og max-mål. :?:Lykke skrev:Ok, det er fordi der var fejl på mink i sidste version af standarden. Det har I rettet nu, men I har slettet bundfarve og der står at øjenringene skal have samme farve som grundfarven - det må vel skulle være samme farve som bundfarven så?kwo skrev:Grundfarven er det helhedsindtryk hamsteren skal give. Underfarven er farven på hårene inde ved huden.
Vender lige tilbage med det det andet spørgsmål.
I øvrigt kunne jeg se, at I ikke har opdateret regelsættet. Det betyder bla. at der ikke står noget om max-mål på kasser i regelsættet, selvom det blev nævnt som en konklusion fra jeres side i tråden om ændringsforslag til udstillinger.
Og jeg tror ikke der er slettet noget under mink. Vores standarder er direkte oversat fra de svenske, og i den svenske er der også kun disse oplysninger. Det er vist mere spørgsmålet om at der bare mangler noget i den svenske, for du har ret. Hvis der skal være øjenringe, kan de jo ikke være samme farve som grundfarven, for så kunne de ikke ses. Jeg retter det til når jeg kommer hjem.
Kenneth Worm
Sikke noget sludder, Amanda.contraria skrev:f.eks med zobel. så er gund farven creme, + umbrouse = Zobel
derfor skal øjnringe ne på en zobel have samme farve som grundfarven.
var det nu silver zobel. er er grundfarven sølvgrå, + creme+umbrouse = sølvzobel. derfor er grundfarven hvid/offwhite som på en offwhite.

For zobel er grundfarven mørkt brunsort, og bundfarven er cremefarvet. Så øjenringene skal have samme farve som bundfarven, ikke som grundfarven.
Kenneth Worm
NEJ!contraria skrev:for mig er grund farve den som varianten er baseret på. og da zobel er en creme variant må grundfarven være creme.![]()
men sådan har vi jo alle nogle forskællige opfattelser af ordnes betydning/mening.
hvis foreningen definere grundfarven som noget - så bør man vel som registreret opdrætter OGSÅ definere den sådan!

hvis du opdrættede katte under fife så fulgte du forhåbentligt også deres retningslinjer og definerede udtryk?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
ja seføljeligt gør jeg det. men da det jo som skrvet ikke er difineret fra foreningens side (før nu) hvordan de diffiner ordet. så har jeg jo lov til at bruge den difination jeg selv ind til nu har haft at ordet grundfarve.burrus skrev:NEJ!contraria skrev:for mig er grund farve den som varianten er baseret på. og da zobel er en creme variant må grundfarven være creme.![]()
men sådan har vi jo alle nogle forskællige opfattelser af ordnes betydning/mening.
hvis foreningen definere grundfarven som noget - så bør man vel som registreret opdrætter OGSÅ definere den sådan!![]()
hvis du opdrættede katte under fife så fulgte du forhåbentligt også deres retningslinjer og definerede udtryk?

de venligste hilsner amanda
kenneth har lige deffineret det!contraria skrev:ja seføljeligt gør jeg det. men da det jo som skrvet ikke er difineret fra foreningens side (før nu) hvordan de diffiner ordet. så har jeg jo lov til at bruge den difination jeg selv ind til nu har haft at ordet grundfarve.burrus skrev:NEJ!contraria skrev:for mig er grund farve den som varianten er baseret på. og da zobel er en creme variant må grundfarven være creme.![]()
hvis foreningen definere grundfarven som noget - så bør man vel som registreret opdrætter OGSÅ definere den sådan!![]()

Pia B
der amanda - der har du definitionen - som kenneth gav længere oppe!kwo skrev:Grundfarven er det helhedsindtryk hamsteren skal give. Underfarven er farven på hårene inde ved huden.

Pia B
Nej, der er vel ikke som sådan en definition i standarderne. Men når der under zobel står at grundfarven er mørkt brunsort, så giver det vel sig selv mere eller mindre. Det udelukker i hvert fald din definition.contraria skrev:ja seføljeligt gør jeg det. men da det jo som skrvet ikke er difineret fra foreningens side (før nu) hvordan de diffiner ordet. så har jeg jo lov til at bruge den difination jeg selv ind til nu har haft at ordet grundfarve.burrus skrev:NEJ!contraria skrev:for mig er grund farve den som varianten er baseret på. og da zobel er en creme variant må grundfarven være creme.![]()

Desuden, hvad definerer grundfarven i din "definition"? Hos en zobel er creme grundfarven, men på en sølvzobel der er det sølvgrå. Hvorfor er det ikke creme her (+sølvgrå+umbrous)? Og på en zobel med "grundfarven" creme skulle øjenringene være creme, men på en sølvzobel med "grundfarven" sølvgrå er øjenringene offwhite. Hvorfor ikke sølvgrå, som jo er "grundfarven"? Det er noget selvmodsigende, og derfor jeg skrev "sludder".

Kenneth Worm
det er svært at forklar på skrift. for mener jeg sølvgrå som varve eller genet sølvgrå. når vi sanakker sølvgrå varianterkwo skrev:Nej, der er vel ikke som sådan en definition i standarderne. Men når der under zobel står at grundfarven er mørkt brunsort, så giver det vel sig selv mere eller mindre. Det udelukker i hvert fald din definition.contraria skrev:ja seføljeligt gør jeg det. men da det jo som skrvet ikke er difineret fra foreningens side (før nu) hvordan de diffiner ordet. så har jeg jo lov til at bruge den difination jeg selv ind til nu har haft at ordet grundfarve.burrus skrev: NEJ!
Desuden, hvad definerer grundfarven i din "definition"? Hos en zobel er creme grundfarven, men på en sølvzobel der er det sølvgrå. Hvorfor er det ikke creme her (+sølvgrå+umbrous)? Og på en zobel med "grundfarven" creme skulle øjenringene være creme, men på en sølvzobel med "grundfarven" sølvgrå er øjenringene offwhite. Hvorfor ikke sølvgrå, som jo er "grundfarven"? Det er noget selvmodsigende, og derfor jeg skrev "sludder".
for mig er grundfarver et spørgsmål om, grundformen i den genetiske sammen sætning.
når jeg kikker på hvilken grund farve jeg står med, kikker jeg på hvilken variant jeg har med at gøre. er det en agouti eller non-agouti variant, er den en creme eller sølvgrå variant.
Agouti i sine reneste form giver vildt farven gylden. derved er dylden en grundfarve. og sammen sat med andre geners enskaber vil der komme nye farver frem.
non-agouti i sin rene form giver sort. derfor er sort også en grundfarve. i kombi med de andre geners enskaber giver det nye farver.
disse to varianter vil aldri ku forkomme på samme dyr.
creme og Sg er så trikki, da de både er at betejne som en grundfarve men også som tillægs farve. de kan begge både være af enten agouti base eller af non-agouti base. derfor vil crame varianter have forskællige grundfarver alt efter i hvilken kombi den bliver sat i. bliver den sat i kombi med Sg, så vil det være en sølvgrå variant og derved er sølvgrå grundfarven, men er creme alene så er den en grundfarve. det bliver en sølvgrå variant da vi ved at genkoden for sølvgrå er dominant og creme er ressesivt.
håber i kan følje mig så langt. og som det nok kan regne ud fra dette her, så ser jeg ordet grund farve som vare et ord brugt i genetikske sammen hing, til at forklare det vi ser.
creme i sig selv alene er en grundfarve.
offwhite er en kombi af creme genet og Sg genet. husker vi på det jeg navnte her over omkring sølvgrå varianter i kombi med creme, så vil en offwhites grundfarve være sølvgrå, +creme

det som gør en sølv zobel har sølvgrå som grund farve, illostres meget godt i den sammenhing vi vi her har i form af sætningen "øjn ringende skal have samme farve som grundfarven."
vi ved at generne som er ansvarlige for zoblens udsene er ee Sg og U. hvilket på dansk i tekst vil ku blive læst som være en offwhite umbrouse. som så igen vil give grundfarven sølvgrå, + creme + umbrouse.
hvis vi sku sige at grundfarven på en sølvzobel er creme, så vil øjnringene naturligt hvis også sku være creme i følje vores sætning om at øjn ringene skal ha samme farve som grund farven.
hvorfor en sølvzobel's øjngringe så ikke er sølvgrå nu det er grundfarven skylles samspillet mellem ee og Sg's enskaber. en ee Sgsg vil give offwhite øjnringe og en ee SgSg vil give hvide øjnringe.
jeg håber i kan følje mig.
nu har jeg sidet og brugt en time på at formuler dette, og kan da godt se at ordet grundfarve kan ses på to måder. den genetiske som jeg bruger, og den som i beskriver i form af det vi ser af farve.
de venligste hilsner amanda