Sygdom inden en udstilling

Læs alt omkring foreningens udstillinger her, og spørg endeligt hvis du har nogle spørgsmål.
Låst
kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Sygdom inden en udstilling

Indlæg af kwo » 3. feb 2009 06:48

Affødt af diskussionen der har været for nylig, har vi i bestyrelsen måttet lave nogle generelle regler for hvordan man skal forholde sig, hvis man har haft syge dyr kort inden en udstilling.

Og der er jo to ting i det: Dels er der en eventuel smittefare at tage hensyn til, men der er også et hensyn til den syge/nyligt raske hamster. Så dels vil vi godt være helt sikre på, at det syge dyr er blevet helt fri for smittefare, og dels synes vi at hamsteren efter endt behandling skal have tilstrækkelig tid til at komme sig, inden den bliver udsat for den belastning en udstilling jo også er. At blive transporteret tværs gennem landet, stå hele dagen i en fremmed boks, og så transporteres hjem igen.

Den generelle regel vi er kommet frem til lyder:
(Behandlingstid + rekreation) + 100%

For lige at give et par eksempler:
Tager vi et tilfælde som det med mider, så består behandlingen af to sprøjter med 14 dages mellemrum (+ 48 timer inden den sidste sprøjte har virket), altså en behandlingstid på ca 2 uger. Derefter går der 6 uger før man med sikkerhed ved om hamsteren overlever den meget skrappe behandling. Altså er behandling + "rekreation" i det her tilfælde lig med 8 uger. Dertil lægges så yderligere 8 uger, før vi vil acceptere at hamsteren kommer på udstilling. I det her tilfælde altså 16 uger fra behandlingen er påbegyndt.

I andre mildere tilfælde kan en behandling måske bestå af en enkel behandling og 2 uger til at komme sig. Så her er behandling+rekreation altså kun lig med 2 uger, og lægges yderligere 2 uger oveni, bliver perioden her på 4 uger, fra besøget hos dyrlægen.
Kenneth Worm

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Indlæg af burrus » 3. feb 2009 07:00

tak :D  
rart med lidt "regler og retningslinjer" for hvordan vi gør mht. sygdom om udstilling
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Mahonia
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 22. aug 2007 16:51

Indlæg af Mahonia » 3. feb 2009 10:51

Ja, det er helt sikkert en stor hjælp.  :)

liv

Indlæg af liv » 5. feb 2009 13:20

lyder som gode regler! så sikrer vi at det ikke får udover nogen af hamstrene! :D

sabkoch
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 2. aug 2005 11:52

Indlæg af sabkoch » 18. feb 2009 19:52

Der har været stillet spørgsmål om, hvorvidt disse karantæne regler kun gælder for DHF´s udstillinger.

Dette har været diskuteret i bestyrelsen og bestyrelsen har besluttet, at disse karantæne regler også gælder ved salg- og videreformidling, altså også transport.

Måske er der nogen af jer der husker, at Burrus har skrevet at hun skal have tranporteret nogle hamstere inden karantæne perioden er udløbet.
For god ordens skyld vil jeg nævne, at Burrus har handlet i god tro, idet Burrus faktisk spugte mig på en pb om det var i orden og at jeg dertil svarede ja.
Det var det så ikke rigtigt og jeg beklager at jeg ikke fik tænkt mig ordentlig om inden jeg svarede Burrus :oops:
Burrus skal i hvet tilfælde ikke lastes for det.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Indlæg af burrus » 18. feb 2009 19:54

så venter jeg pænt til karantæne tiden er udstået og aflyser transporten her i marts  :wink:  

tak for svar  :D
rart at der er klare retningslinjer for opdrættere når det kommer til ting som karantæne og sygdom!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 18. feb 2009 21:19

takker. meget rart at vide.
de venligste hilsner amanda

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Sygdom inden en udstilling

Indlæg af Rasholm » 26. nov 2013 23:23

Dejligt med nogle regler som tager hensyn, ikke kun til især det hamster der har været syg, men også til de øvrige udstillede hamster, så man undgår smitte :-)
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst