Hjælp, brækket ben!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Lullie

Hjælp, brækket ben!

Indlæg af Lullie » 19. nov 2009 22:14

Åh nej dog. Lige har for lidt siden da jeg kiggede til Silver, for at sige "godmorgen" og smøre et pivende hamsterhjul, tog jeg ham ud og lob ham gå lidt rundt på segen. Han går på en mærkelig måde, tror benet er brækket :cry:

En jeg kender, fortalte mig en gang, (før jeg fik hamstere), at man kunne sætte tapé på, for at støtte, så det kan vokse sammen igen. Et råd dyrlægen havde givet dem.
Er det rigtigt? - Er der overhovedet nogen fremtid for ham, med et brækket ben, - kan det gro sammen igen? Eller er den eneste løsning en aflivning? :cry:

Åh, jeg har det så skidt med det, ved virkelig ikke hvordan det kunne ske. Han har stof på sit tremmmehjul, og der er ingen huller i det, så det er hvertfald ikke tilfældet! Han går "fint", altså han støtter lidt på benet, men det sidder bare skævt ud til siden.

Øv øv en dum dag :cry:
Hilsen Louise & dværghamsen Simba (;
Hvil i fred Silver, for mig vil du altid være verdens bedste! :heart:

Lullie

Indlæg af Lullie » 20. nov 2009 09:29

Han har fået rent bur her idag, og lige nu kan jeg høre ham rumstere og ordne det hele i reden. Han har løbet nogle ordentlige ture i hjulet, han var ude at løbe på min seng i et kvarter imens jeg ordnede buret. Derefter var han i hamsterbolden, som han selv kravlede ind i.

Det kan da umuligt være helt skidt med ham? - Benet slæber en lille smule, men han støtter og løber glad rundt. Madglæden fejler heller ikke noget, både katteguf, gnaverstænger og solsikkekerner bliver gemt i kinderne.
Det virker overhovedet ikke som om han har ondt. Min mor prøvede at hjælpe mig med at sætte tape på det lille hamsterben igår, men det var ikke nemt. Så vi tager nok over til naboen idag, (hende der havde prøvet det med tapé på hendes hamster).

Lykke

Indlæg af Lykke » 20. nov 2009 10:55

En hamster kan godt klare sig med tre ben, og som du beskriver den, har den det fint udover selve benet.

Jeg tror, der kan være flere grunde til at den slæber benet. Udover et brække ben er der formentlig forstrækninger, noget med nerver, blodpropper og hjerneblødninger.

Jeg ville ikke give den tape på, for I kan formentlig ikke selv vurdere, om I så sætter benet "rigtigt" sammen, hvis det er brækket - og jeg tror også, den selv vil lade være med at bruge det, hvis det gør ondt.

Så jeg ville enten lade naturen gå sin gang (altså hvor den selv håndterer det) eller ringe og spørge dyrlægen til råds. De fleste dyrlæger kan man jo ringe gratis til med spørgsmål.

Lullie

Indlæg af Lullie » 20. nov 2009 12:03

Tak for svaret :)
Brækket eller gået af led eller hvad der nu kan være. Benet er hvertfald følelsesløst i det yderste led.
Kan det vokse sammen igen, hvis det er brækket?

Jeg vil holde meget øje med det, tror jeg lader være med tapen, er ikke ligefrem ekspert i brækkede lemmer :)
Om ikke andet skal jeg havde min kat og min kanin til dyrlægen om en uge, så kan jeg lige spørge hende. - Og bliver det slemt/er i tvivl om noget, så ringer jeg selvfølgelig til dyrlægen istedet.

Låst