Hamsters tænder

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Chagos Mutti

Hamsters tænder

Indlæg af Chagos Mutti » 13. jan 2010 12:23

Jeg vil gerne kunne tjekke min hamsters tænder en gang imellem, bare så jeg er sikker på de ikke er for lange... Men hvordan gør man lige det? For min dværg synes da bestemt ikke, at den skal have tjekket sine tænder og ender med at kravle væk...
Eller er det at overreagere at tjekke dens tænder en gang imellem?

Wampi

Indlæg af Wampi » 13. jan 2010 12:50

du er ikke i tvivl om at dens tænder er for lange..

vil ikke mene der er brug for at tjekke dem...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 13. jan 2010 12:50

Jeg plejede ikke at tjekke min dværg. Men hun fik Vitakraft kugler og de er gode til at holde tænderne nede...

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 13. jan 2010 12:53

Min får sådan en blanding til dværge fra vitakraft, der er mini rejer i nærmest... Og så har den æblegrene og alt tilbehør er af træ i dens bur.
Men jeg synes tit i bøgerne, at der står at man skal tjekke dens tænder og øjne osv med jævne mellemrum?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 13. jan 2010 14:33

de plejer ikke at have brug for at få tjekket tænder for hamstere kan som regl godt sagtens selv slibe deres tænder på deres foder, eller på genstande i buret.
Det er meget sjældent at hamstere har tand problemer.

Men ellers kan du snuppe den i nakkeskindet og vende den om på ryggen så kan den ikke gøre så meget modstand og så skulle fortænderne gerne være til at se. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kwo

Indlæg af kwo » 13. jan 2010 16:15

Som nævnt så plejer der ikke at være problemer med tænderne. I hvert fald længden, idet de selv slider dem i takt med at de vokser.

Men det kan alligevel være en god idé at checke dem, for de kan jo knække en tand. Når der så mangler en tand i den ene halvdel, kan de have problemer med at slide den modsat-siddende tand, og denne kan vokse sig så lang at hamsteren ikke længere kan spise ordentligt.

Måden at gøre det på, er den Benjamin beskriver.
Kenneth Worm

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 13. jan 2010 22:11

Update
Jeg er så glad for jeg tjekkede dens tænder. Det ser ud til den ene er længere end den anden. Den spiser fint, men jeg tror stadig jeg vil ofre de penge de koster at få den tjekket ved dyrelægen :)

Wampi

Indlæg af Wampi » 14. jan 2010 11:46

Chagos Mutti skrev:Update
Jeg er så glad for jeg tjekkede dens tænder. Det ser ud til den ene er længere end den anden. Den spiser fint, men jeg tror stadig jeg vil ofre de penge de koster at få den tjekket ved dyrelægen :)
det er tit at tænderne ikke er lige lange.. hvis hamsteren spiser og ikke taber sig så er der ingen alarm..

min hamster skifter mellem at den ene tand er mindre end den anden uden nogen skift i noget som helst.. hun spiser fint uden problemer (også selvom hun er en aldrende dame efterhånden)
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lykke

Indlæg af Lykke » 14. jan 2010 16:06

Prøv også lige at tjekke den igen på et andet tidspunkt og se om der stadig er forskel.
Hamstere har løse kæber på en eller anden måde (kan ikke lige huske sammenhængen, men Kenneth satte et godt billede ind engang) og derfor tror jeg, at de nogle gange kan sidde lidt skævt i forhold til hinanden.

Hvis tanden er knækket, vil du kunne se, at den er ujævn.

Hvis hun kan spise fint, ville jeg nok heller ikke gå til dyrlægen. Bare hold øje med både spisning og om tanden vokser ud.
Det, dyrlægen formentlig vil gøre, er at klippe den lange tand og man kan risikere at tanden flækker.

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 14. jan 2010 19:28

Den ene tand er stadig længere. Vil mene omkring hmm 3 eller 4mm...

Låst