Grå plet i øjet

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Ginger

Grå plet i øjet

Indlæg af Ginger » 17. jul 2009 22:08

Da jeg skulle nusse Samson her til aften opdagede jeg at han havde fået en stor grå plet i det ene øje. Tog ham ud og kiggede efter og det var der stadig.
Ville self fange det på et billede, så I kunne hjælpe mig, men det trækker sig sammen når han blir blitzet så det er noget der sidder på pupillen.

Hvad kan det være?

Billede

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 17. jul 2009 22:14

kunne godt ligne gråstær
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Ginger

Indlæg af Ginger » 17. jul 2009 22:16

Hvad er det? Og har det nogen betydning for Samson?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 17. jul 2009 22:19

Ginger skrev:Hvad er det? Og har det nogen betydning for Samson?
gråstær er en øjen "sygdom" (det er ikke en egentlig sygdom) som også findes hos menesker, gråstær påvirker synes og samson vil højjjest sandsynligt med tiden blive helt blind på det øje ligesom menesker bliver hvis de ikke får det opereret væk
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Ginger

Indlæg af Ginger » 17. jul 2009 22:21

Men er det synd for Samson at være blind på det ene øje? Kan han fungere som normal hamster? Og vil han med tiden få det på det andet øje?

Stakkels lille Samson  :(

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 17. jul 2009 22:22

Grå stær er noget mennesker og de fleste dyr kan få tror jeg, det er som regl noget der kan opstå med alderen og til sidst give komplet blindhed, som Heidi også siger. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 17. jul 2009 22:24

Samson vil sandsynligvis kunne leve fint aligevel for hamstere ser allerede utroligt dårligt og er meget nærsynede så de ser kun de ting der er få centimeter fra deres øjne, efter det kan de ellers kun fornemme skygger. :)

Så så længe din hamster har det godt kan han sikkert leve fint men han kan måske blive lidt sværere at håndtere hvis han ikke kan se eller fornemme din hånd.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Ginger

Indlæg af Ginger » 17. jul 2009 22:26

Tak for det hurtige svar. Det er jeg glad for. Er slet ikke klar til at skulle miste Samson endnu. Han er gammel og viser mange tegn på det - men er ellers frisk og normal.

Anede ikke at hamstere ikke så så godt. God info :)

Spot

Indlæg af Spot » 19. jul 2009 19:00

Wampi herinde havde en hamster der var helt blind. Den havde det fint.

Bare lad være at lave alt for meget om på tingene han kender så han ikke pludselig går ind i ting (gamle hamstere er generelt ikke så glade for store ændringer synes jeg)
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 21. jul 2009 20:05

Nej det har jeg aldrig prøvet :wink:
men den bruger jo ikke sit syn så meget som den
bruger de andre sanser :wink:  :D
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Wampi

Indlæg af Wampi » 22. jul 2009 22:21

Spot skrev:Wampi herinde havde en hamster der var helt blind. Den havde det fint.

Bare lad være at lave alt for meget om på tingene han kender så han ikke pludselig går ind i ting (gamle hamstere er generelt ikke så glade for store ændringer synes jeg)
ja min dejlige Vralte fik gråstær allerede da hun var ca. 6 mdr. gammel.. og senere fik hun en blodsprængning i det ene øje men levede fint.. og havde det super bare jeg huskede ikke at sætte hendes hus i den forkerte ende af buret efter rengøring..

hun var super aktiv og elskede at gå på opdagelse.. men man skulle lige holde lidt ekstra øje med hende for det var ikke altid at hun nåede at opdage kanten inden hun var på vej udover den.. (ser ret komiskt ud når en hamster løber lige ud i luften :wink: , bare rolig der var max. 20 cm ned til gulvet så der skete ingenting)

Sys dog at det på billedet bare ligner pupillen ? da de er natdyr er deres pupil vel en anden farve? bare mit gæt..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

AHA

...

Indlæg af AHA » 24. apr 2010 23:02

alle mine hamstere har også haft/har det, og har kun set det om aftenen. blev også selv helt forskrækket første gang jeg så det, men har vænnet sig til synet.

mine har dog aldrig haft problemer når jeg har rykket rundt med tingene i buret, heldigvis  :wink:

kh anja

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 25. apr 2010 09:21

Fejl
Senest rettet af Chagos Mutti 25. apr 2010 15:00, rettet i alt 1 gang.
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 25. apr 2010 09:46

Det er et meget gammelt indlæg. :wink:
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Låst