Øjenproblemer hos vinterhvid dværg

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
susanne Nielsen

Øjenproblemer hos vinterhvid dværg

Indlæg af susanne Nielsen » 2. aug 2010 22:19

Jeg har en vinterhvid dværg som lige er fyldt et år. Hun har løbende det sidste halve år haft problemer med det ene øje, forstået på den måde at det har væskede en smule, og som følge heraf har det været tillukket, det ser dog ikke umiddelbart ud til at genere hende. Jeg synes samtidig at hendes næse er lidt rød, men det mener dyrlægen ikke.

Vi har udskiftet hendes bundmateriale til biobasse, og forsøgt at give hende noget andet foder. Vi har ligeledes haft hende til dyrlægen et utal af gange, hun er blevet undersøgt for hornhinderifter, øjenbetændelse, tandbyld, betændte kindlommer m.v. Og hun har fået flere forskellige slags medicin både bredspekteret pincilin oralt, og forskellige øjendråber, dette har dog kun hjulpet kortvarigt (mellem 1 uge og 3 måneder).

Dyrlægen talte i dag om en sygdom hvor øjenvipperne vokser ind i øjet, men hun havde ikke det nødvendige udstyr til at undersøge dette, jeg vil derfor høre om andre medlemmer har erfaringer med denne sygdom? Eller måske har et andet bud på hvad lille Putte fejler.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2010 08:43

Jeg har prøvet det med øjenvipperne. Kan ikke forstå at din dyrlæge ikke havde det nødvendige udstyr. Man skal jo grundlæggende studere det med en (avanceret) lup. Jeg kunne faktisk selv se med det bare øje, at vippene sad forkert (men jeg har så også et godt syn).

Jeg brugte Karlslunde Dyrehospital, hvor de prøvede at sy vipperne op midlertidigt på en guldhamsterunge. Det var ret svært, fordi det er næsten umuligt at give en hamster den rette mængde bedøvelse (man skal få den til at sove uden at slå en ihjel).
Men de burde i hvert fald kunne se om det er det. Det kan dog godt blive en bekostelig affære.

susanne Nielsen

TAK

Indlæg af susanne Nielsen » 3. aug 2010 14:47

Jeg vil prøve i Karslunde så, ved ikke hvorfor vores dyrlæge ikke har udstyret til at undersøge det.

Jeg er dog noget betænkelig ved at lægge hende i narkose, ikke så meget p.g.a. prisen (hun har i forvejen været en bekostelig dame :D så nu går vi hele vejen), men har også hørt at det er forbundet med en stor risiko, enten ved af de død af for meget eller lider p.g.a. for lidt bedøvelse.

Men det ville være rart at få det af- eller bekræftet, så må vi tage den derfra. Måske man kan klippe hendes øjenvipper løbende istedet, hun er jo alligevel hos dyrlægen for at få klippet negle hver anden måned.

Hvad var iøvrigt resultatet af det indgreb din hamsterunger fik foretaget?

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2010 15:19

Det gik fint. Men fordi det var en unge kunne den formentlig også selv have vokset fra det.
Jeg mener i øvrigt han hed Mogens, ham der gjorde det. Tror du skal snakke med sekretæren om at det skal være en af øjenlægerne, og ellers er Solvejg den der ved noget om hamstere. Sig at det ikke skal være en uden erfaring med øjne/ hamstere, da du allerede HAR været hos dyrlægen.

En anden mulighed er Landbohøjskolen http://www.dyrehospitalet.ku.dk/
- fin behandling, men man skal indstille sig på, at det i første omgang er studerende, der kigger på dyret.

Hvorfor får du klippet negle hos dyrlægen?

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 4. aug 2010 22:09

Tak for info, jeg vil prøve den klinik næste gang det bliver aktuelt, p.t. er hun i en behandling der umiddelbart ser ud til at virke, men jeg ved jo at det er et spørgsmål om tid.

Jeg får klippet hendes negle hos dyrlægen, fordi jeg ikke selv bryder mig om at gøre det, for 40 kr. ca. hver anden måned vil jeg gerne spare mig selv og hende for det :D. Mine guldhamstere klarer det jo heldigvis selv.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 19. aug 2010 13:24

Nu er vi begyndt (med hjælp fra dyrlægen), at arbejde udfra teorien om ødelagt tårerproduktion hos lille Putte, hun bliver pt. behandlet med almindelige saltvandsdråber fra apoteket 4-6 gange i døgnet og Lubrithal øjengel fra dyrlægen ca. 3-4 gange i døgnet, hendes øje respondere meget positivt lige efter behandlingen, men det varer dersværre ikke så længe af gangen :cry:

Er der nogen herinde der har haft hamstere med nedsat eller ødelagt tåreproduktion, som kan bidrage med et alternativt til ovenfor nævnte behandling?

Låst