Noget ud af munden?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Cecilie89

Noget ud af munden?

Indlæg af Cecilie89 » 27. feb 2011 10:29

Hej alle,

(undskylder lige paa forhaand at jeg benytter aa, ae og oe, da computeren ikke besidder de danske tegn)

Min dvaerghamster som fylder 2,5 her den 10. marts, havde i gaar en lidt maerkelig episode.

Jeg skulle skifte hendes bur, og vaekkede hende i hendes hus som jeg plejer. Hun kom ogsaa ud af kassen, men der var noget som ligesom "sad" ud af munden paa hende. Det lignede noget koed/slimhinde-agtigt noget. Jeg taenkte foerst paa en haevet tunge el.lign., men det var som om at den sad mest til den ene side. Hun kaempede selv med den, og sad og nussede sig i hovedet. Jeg troede foerst at hun ville bide det af, og taenkte at det da ville gaa helt galt. Da hun kom ned i hendes transportkasse (mens jeg ordnede buret), sad hun lidt og fumlede med det, og saa var det pludselig vaek igen - helt uden blod eller noget, saa gaetter paa at hun fik det "sat paa plads" i stedet for at bide det af. Hun spiser fint, og det stod kun paa i et par minutter.

Mit spoergsmaal er hvad i alverden det kan vaere jeg saa? er det noget almindeligt i en hamsters mund som kom i "uorden" eller kan der vaere noget galt? Taenker om det kan vaere en af "kindposerne" som drillede lidt, men er noget i tvivl maa jeg indroemme.
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 27. feb 2011 10:54

Jeg tror som du selv skriver at det var en af kindposerne som drillede lidt.

Se denne tråd http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... t=kindpose

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 27. feb 2011 11:01

Okay, ja kan godt se at det minder lidt om, men det hun har ud af munden er nu meget mindre end det paa billedet paa linket.

Det er netop galt igen ligesom det gjorde i gaar. Hun kan godt spise/bide naar det haenger ud, men hun kan ogsaa faa det sat lidt paa plads engang imellem. Nu smuttede hun lige ind i huset inden jeg naaede at se om hun fik det paa plads igen.

Mon det er noget der goer ondt paa dem? Hun virker ret ligeglad med det naar der er mad eller en haand nede i buret, men naar hun sidder selv sidder hun og roder med det og proever ligesom at faa det "paa plads" igen.
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 27. feb 2011 11:20

Om det gør ondt ved jeg ikke, men det er sikkert generende at have det hængende ud af munden  :(
Hvis det foresætter bør du tage kontakt til dyrelægen  :wink:

Linesejer

Indlæg af Linesejer » 7. mar 2011 13:37

Jeg var ude for det samme for 1 år siden, med mit gamle hamster.

Jeg havde ham til dyrlægen, som sagde at det var kindposen, som var faldet ud.
Den kunne godt opereres på plads igen, men han kunne ikke garantere at den ikke ville falde ud igen. Grunden til at den kunne være faldet er, kunne være en kræftknude, som skubbede, og derfor kunne kindposen ikke være der.

Håber at du har fundet ud af noget med din hamster...

Låst