Min dværghamster fløj en tur på gulvet :-(

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
mette

Min dværghamster fløj en tur på gulvet :-(

Indlæg af mette » 25. apr 2011 20:49

Jeg har lige haft min dværghamster oppe og lege lidt. Da jeg havde taget hende op for at sætte hende tilbage i buret, røg hun simpelthen ud af min hånd og ned på gulvet :-( Hun landede på ryggen og blev faktisk liggende sådan. Samlede hende op med det samme, og hun sad bare stille i min hånd og sagde sådan en lille lyd når hun trak vejret - nærmest en lille hikke/tyggelyd. Da jeg havde holdt hende et minuts tid begyndte hun at gå fra hånd til hånd, som hun plejer, men hun sagde stadig lyden. Desuden ser det ud til, at der er kommet lidt blod ud af hendes næse. :-( Hun er tilbage i buret nu og opfører sig egentlig som hun plejer. Bør jeg være bekymret og gøre noget? Eller skal jeg lade hende være lidt?

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. apr 2011 21:19

Hamstere kan tåle rigtigt meget. Men de er selvfølgelig så små, at det går meget galt, hvis det går galt.

Hvis de slår sig, bliver de forskrækkede og sidder gerne stille et øjeblik. De kan også f.eks. halte lidt til at begynde med.

Hvis hun havde brækket noget alvorligt (som ryggen), ville hun ikke gå fra hånd til hånd.

I det hele taget er normal adfærd et godt tegn.

Hvis lyden bliver ved, ville jeg nok blive bekymret - f.eks. om den kan have skadet lungen. Men tror også den ville virke skidt så og ikke bryde sig om at kravle rundt.

Blod kan jo både være fordi den lige har slået sig en smule eller noget mere alvorligt. Indre blødninger kan være alvorlige, men så går det meget hurtigt og der er ikke noget at stille op.

Det korte af det lange er, at hvis der er noget galt med din hamster, kan dyrlægen sikkert ikke gøre ret meget - andet end at forhindre at den lider. Så hvis det virker som om den lider, skal du selvfølgelig reagere.

Og hvis du er i tvivl, så ring til dyrlægen

:(

Wampi

Indlæg af Wampi » 26. apr 2011 12:36

vil sige det samme som Lykke...

havde en guldlok der ikke faldt særlig langt ned men hun var også rimelig langt væk i et godt stykke tid og så blev hun sig selv igen... og der var ingen varige men af hvad vi kunne fornemme...

men hold godt øje med hende og så ellers pas på med at hun kan falde ned inden i selve buret på ting...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Hamster <3

Indlæg af Hamster <3 » 26. apr 2011 15:53

Altså jeg har prøvet det samme med min Dværg :(

Jeg stod oprejst og Hams var ikke så tam på det tidpunkt, så han hoppede ud af min hånd, og ramte mit meget hårde træ - gulv...

Han gjorde samme som din: sad stille i lidt tid og sagde den der lyd :(
Godt nok blødte han ikke..

Men Hams lever stadig idag og har ikke taget skade :)

Hvis din stadig siger den der lyd efter en nat, er det nok ikke et så godt.

Hold øje med den og pas på gulvet.. Ellers ved jeg ikke hvad du skal gøre :)
Kærlige hamster hilsner fra Sofie og søde Hamster<3

Låst