Øjenbetændelse? - HJÆLP!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Ulrikke

Øjenbetændelse? - HJÆLP!

Indlæg af Ulrikke » 6. sep 2011 11:15

Min dværghamster Speedy på 1 ½ år har fået noget betændelse agtig i sit ene øje. Det ligner øjenbetændelse som vi selv kan få, der er nemlig sådan noget gult snask i øjet som gør at han næsten ikke kan åbne det. Han har haft det i 2 dage nu og jeg kan ikke forstå hvad det er. Min mor og jeg vasker hans øje 3 gange dagligt med vat, for at få snasket ud af øjet - så han kan åbne øjet lidt mere.

Jeg ville høre om  nogen kunne vide hvad det er eller og man kan købe noget medicin mod det?

Kan man måske bruge kamillete mod det, ligesom til mennesker?

Hjælp, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg har virkelig ondt af ham.  :(
Vedhæftede filer
sat smamen.jpg
Her er et billede af Speedy øje med det der betændelse, og det andet øje uden. Det er ikke det bedste billede, men han kunne ikke sidde stille...
sat smamen.jpg (40.79 KiB) Vist 11340 gange
Hilsen Ulrikke & Speedy <3

Ihvarh

Indlæg af Ihvarh » 6. sep 2011 12:05

Jeg har læst i en anden tråd, at kamillete skulle gøre det værre. Men det er nok almindelig øjenbetændelse, så du må hellere ringe til dyrlægen og bede om noget imod det.
Mvh Eva

Hamsternybegynder :P

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 6. sep 2011 13:02

Du skal skynde dig at ringe til din dyrlæge, det går ikke væk af sig selv og det er ubehageligt for hamsteren. Hvis du hurtigt sætter den i behandling med medicin fra dyrlægen kan den sagtens blive helt rask igen.

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. sep 2011 14:23

Du kan prøve med saltvand fra apoteket (er bedre end kamillete), men hvis det er slemt, kan du lige så godt tage til dyrlægen med det samme. Det er svært at se øjet på billederne.

Ulrikke

Indlæg af Ulrikke » 6. sep 2011 14:31

Tak for svarene. Jeg har ikke tænkt mig at bruge Kamillethe da jeg lige har læst at det kan gøre det hele meget værre - den chance tager jeg ikke. Jeg har nu tænkt mig at tage på apoteket efter Viskøse Øjendråber, som jeg har hørt skulle hjælpe. Det vil jeg bruge i 4-5 dage og hvis det ikke hjælper så må jeg vel smutte til dyrelægen.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 6. sep 2011 14:39

Ulrikke skrev:Viskøse Øjendråber, som jeg har hørt skulle hjælpe. Det vil jeg bruge i 4-5 dage og hvis det ikke hjælper så må jeg vel smutte til dyrelægen.
Dråberne hjælper ikke på det gule puds som du beskriver, de kan udelukkende hjælpe hvis det er tørre øjne eller hvis hamsterne har fået f.x et sandkorn i øjet.

Jeg synes helt ærligt, at det er etisk forkert at lade en hamster gå med et sådan øje i ydeligere 4-5 dage. Var du ikke selv taget til lægen hvis det var dig selv det havde haft sådan et øje i flere dage?

Ulrikke

Indlæg af Ulrikke » 6. sep 2011 15:06

susanne Nielsen skrev:
Ulrikke skrev:Viskøse Øjendråber, som jeg har hørt skulle hjælpe. Det vil jeg bruge i 4-5 dage og hvis det ikke hjælper så må jeg vel smutte til dyrelægen.
Dråberne hjælper ikke på det gule puds som du beskriver, de kan udelukkende hjælpe hvis det er tørre øjne eller hvis hamsterne har fået f.x et sandkorn i øjet.

Jeg synes helt ærligt, at det er etisk forkert at lade en hamster gå med et sådan øje i ydeligere 4-5 dage. Var du ikke selv taget til lægen hvis det var dig selv det havde haft sådan et øje i flere dage?

Okay. Jeg vil så lige få byttet de øjendråber tilbage og så vil jeg tage en snak med min bedstevenindes mor som har været dyrelæge og stadig arbejder med sådan noget. Jeg håber så at hun kan give mig den rette medicin mod det. Det var på ingen måde min mening at lade min hamster lide, men han har det super godt og lader sig ikke genere af øjet. Jeg synes at det kunne have været super at bruge i øjendråber, men nu følger jeg dit råd og tager en snak med min bedstevenindes mor.

Ihvarh

Indlæg af Ihvarh » 6. sep 2011 18:53

Ulrikke skrev:Okay. Jeg vil så lige få byttet de øjendråber tilbage og så vil jeg tage en snak med min bedstevenindes mor som har været dyrelæge og stadig arbejder med sådan noget. Jeg håber så at hun kan give mig den rette medicin mod det. Det var på ingen måde min mening at lade min hamster lide, men han har det super godt og lader sig ikke genere af øjet. Jeg synes at det kunne have været super at bruge i øjendråber, men nu følger jeg dit råd og tager en snak med min bedstevenindes mor.
Det lyder godt :) Det kan også være hun kan give dig et svar hurtigere end at få en tid hos dyrlægen. Og når hun er uddannet inden for dyr er det jo godt :)
Mvh Eva

Ulrikke

Indlæg af Ulrikke » 7. sep 2011 13:22

I må stadig meget gerne skrive flere ting, hvis i har noget.
Skriv måske hvad i brugte da jeres hamster havde øjenbetændelse...

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 7. sep 2011 13:37

Lav en gang kamille te og lad det blive koldt, så brug det på vat eller en vatpind til at rense øjnene med

Ulrikke

Indlæg af Ulrikke » 10. sep 2011 14:45

darkangel87 skrev:Lav en gang kamille te og lad det blive koldt, så brug det på vat eller en vatpind til at rense øjnene med
Jeg ville ikke bruge kamillete, eftersom at det kan gøre det meget værre.

PS. Jeg har fået øjenbetændelsen væk nu! Dyrlægen som jeg ville opsøge var i København, så jeg startede med at bruge det min far havde brugt til hans øje da han havde øjenbetændelse: Fucitalmic. Det vil jeg klart anbefale til jer hvis hamster har øjenbetændelse. Én dråbe i øjet hver morgen og aften i 5 dage, så er øjet super igen.

Ihvarh

Indlæg af Ihvarh » 10. sep 2011 17:11

Godt, du fandt ud af det :D
Mvh Eva

Låst