Skal jeg være bekymret over vinterhvid huns vægt?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
mosegaardmortensen89

Skal jeg være bekymret over vinterhvid huns vægt?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 6. nov 2011 18:06

Hej
Min vinterhvide hun har tabtsig 5 gr. i løbet af den sidste månded, skal jeg være bekymret? Eller skal jeg bare give hende lidt flere solsikke kerner eller jordnødder?
Jeg fodre hende med altromin og giver hende et par gange om ugen et par solsikkekerner.

jeg håber i kan hjælpe mig.

sandi

Indlæg af sandi » 6. nov 2011 19:33

Der er altid foruroligende hvis en ellers før sund og rask dyr begynder uden nogen andet forklaring at tabe sig. og for en lille hamster kan betyde meget, og nu kan jeg ikke sige andet at hvis du er bekymret over det, og hun ellers er normalt i sine adfærd og daglig dag, så prøv på at give hende lidt mere af de føde emner som har lidt mere olie i det. Du nævner at du giver hende nogle få sosikkerkerne. Jeg vil nok forslå at du giver hende lidt mere af dem, og kræse omkring hende og prøve på at øge hendes vægt ved at give hende god, sundt og enæringsfuld mad. Du kan prøv at skrabe lidt okskød af næste gang du skal have en bøf, og give hende de rå oksekød eller kylling eller whatever kød. Du skal ikke give det hver dag, men 1. gang om ugen give hende så meget som kan være på din lille fingernegl, det er de rene protiener, og det er det som opbygger musklevæv. Jeg har haft en lidt ældre han som gik fra at vær godt i stand til at veje kun en sølle 42g. Men så fandt jeg på at give ham killing modermælkserstatning med en marie kiks blødt op i det. Han fik det hver dag, han elsker det, og han har begyndt at tag på igen, lige da jeg trøed jeg vil miste ham! Han har gået fra at veje 42g. til 52g. i løb af en kortere tid. Jeg har også suppleret hans mad med lidt vitamin dråber, og en engangs matt og ulden pels atter igen skinner som silke og er blød og tyk, og han har fået ny kræfter! Det jeg giver min dyr hvis de mangle lidt, også ungerne hvis de skal lige have lidt 'ekstra' er noget som hedder AMD killing mælkeerstaning. Du kan købe en dåse af det hos en dyrlæge ell :D er en dyrhandel for omkring 55kr. Det som du kan umulig brug efter 4 dage i køleskab, kan du kom i nogle plastik is-terning poser og kom dem i fryseren. Så, er de små 4 kanter som de poser laver,  lige klart til at tag op, 1 for hver dag, og det er ikke læng om a tø op. Det er bare et forslag, det virker for mine hamster, det ved jeg!
sandi : all good things comes to those who wait....

Lykke

Indlæg af Lykke » 8. nov 2011 19:21

5 gram kan jo nærmest være et spørgsmål om hvad hun har i kindposerne.
Hvis hun ikke ser tynd ud, og hun ellers spiser og opfører sig normalt, ville jeg ikke bekymre mig.
Med altromin har du alt det hun har brug for til en normal kost.

Du kan selvfølgelig f.eks. tjekke hendes tænder.

Hvis hun ser tynd ud, så overvej om der er noget ændret i hendes adfærd. Så skal der selvfølgelig følges op - med dyrlægebesøg og evt. særlig kost (der er det tit bedre med noget blød mad, de ikke skal bruge energi på at gnave sig igennem).

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 8. nov 2011 20:05

Tak for svarene :D
Hun har ikke ændret ædfærd, så jeg vil ikke tage til dyrelæge med hende, men være obs på hun ikke taber sig mere, grunden til lagde mærke til det var fordi min han havde taget 5 gram på (de får begge altromin), så pludselig så han stor ud ved siden af hende, men hun ser ikke tynd ud så jeg vil bare give hende lidt flere godbidder i ugens løb.

Låst