Unger med ringorm

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
sandi

Unger med ringorm

Indlæg af sandi » 26. dec 2011 12:28

Her er nogle billeder af Kia og mig med ringorm. Kias lesion er lige midt på ansigt. Det ser ude som der er et mørkere plet, men det blir større for hver dag og tyndere i pelsen. Mit arm er meget irriteret og den er bygget op af ring efter ring over hinaden
Vedhæftede filer
IMG_0477.JPG
min arm.
IMG_0477.JPG (17.22 KiB) Vist 4971 gange
IMG_0467[1].JPG
IMG_0467[1].JPG (203 KiB) Vist 4971 gange
sandi : all good things comes to those who wait....

Lykke

Indlæg af Lykke » 27. dec 2011 17:10

så skal både du og dyrene behandles - også hvis du har andre dyr end hamstere.

snak med læge og dyrlæge.

sandi

Indlæg af sandi » 27. dec 2011 17:57

Jeg har i dag, 1. hverdag efter en langt og pinefuld tid hvor danmark holdt lukket, og det var ikke mig mulig at kom til hverken læge eller dyrlæge; jeg har ringet til 3 dyrlæger søgende efter hvad lyder som en rigtigt behandling til sæt i gang. Først. Min eget læge holdt en ekstra fridag øv... Ringede til nærmest dyrelage her i Nykøbing F. Siden jeg har kun 1 ben, kan jeg ikke rejse rundt med en mini crosser og en hamstermor i min baggage rum! Det stormede ganske forfærdligt i dag. Dyrlægen sagde at han kunnne kom ude til mig, men det vil koste 900Kr. FØR han sæt en behandling i gang. han forslået at hvis jeg ikke kunne betale det skulle jeg snakke med apotekeren om at hun vil sælge mig noget Brentan créme. JEG HURTIGT LAGT TLF. NED. det var ikke en seriøse dyrlæge, det var en dyrlæge som var ligeglad med min hamstere, men glad for sit honora. ANDEN DYRLÆGE, KU IKKE KOM TIL AT SNAKKE MED EN DYRELÆGE UDEN DET KOSTET NOGET - Så, kom jeg i forbindelse med en 3. dyrelæge i et nærmere by, og hun var villing til at tag det hele og give mig en god behandling og det rigtigt nr. jeg skulle ring til til et dyrhospital i København som har som speciale experter i gnaver af mindre arter. Så i eftermiddag blev jeg ringet op af en meget dygtigt dyrlæge som sagde det først ting vi skal gør er at tage en podning, hvilket jeg vidst, men det er utrolig når de snakker om deres penge heel tiden. Der er åbenbart 2 slags Ringorm der kan være på tale. Det ene slags kan man godt behandle, men det er også et risky ting fordi der drejes om 3 små 3 uger gammel pups, plus mamma og plus ALLE mine andre hamstere, jeg har 17.Den anden slags var hun ikke så positiv over resultater for så unge dyr. Hun sagde jeg skal kom dem som havde tydelig tegn på sygdommen i karantæne, og i morgen (onsdag) vil de foretage en podning hos den søde dyrelæge som GODT vil hjælp mig. Når svaret forekommer,  vil en behandling sættes i gang. Men ALLE min 17 drye skal behandles. Alle bure i hamsterummet skal vaskes grundigt i  klorhexidin vand og alle legetøj, og alle tæppe osv. som de har rørt med og vask med Virkon S alle andre steder. Og så skal vi vent i Limbo for at se hvis behandlingen virker tilskrækkelig. Gud, jeg håber jeg kommer heleskindet igennem det her, fordi kørestoler er ikke de mest agil køretøj der er, og jeg klager ikke, men nogle gange synes jeg kan mærk at jeg ikke  er pure ung længere, (hellere ikke gammel) men jeg mener 18 eller noget!
Men!!!! Self. vil det kom til at gå, og heldigvis har jeg ingen dyr til salg lige nu, og det eneste der skulle have blivet solgt blir hvor han er indtil efter karantæn periode er overstået. Jeeg parrer ikke flere dyr før vi kommer helskindet igennem det her. Sorry for Saga'en, men det ER godt at få luft engang i mellem, fordi jeg er alene om det her; og jeg vil kun det bedste for min dyr. hertil skal det siges jeg har ikke andre dyr, har ikke haft i årvis.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 28. dec 2011 00:05

Øv hvor er det synd for både dig og hamsterne. Dejligt at høre at du gør noget aktivt for at afhjælpe sygdommen.

sandi

Indlæg af sandi » 29. dec 2011 11:46

Tak for  opmuntring og medfølelse. I dag, (tors) går turen til dyrlægen, og der vil tages en podning som vil være klar efter nytår. Jeg har haft en god nats søvn og føler nu jeg har fået det lidt mere i kontrol. Smittede dyr er blevet isoleret, tak og vær hvor jeg har dem placeret, så det kommer mere elle minde naturlig. Jeg er kommet under behandling med brentan, og ved du hvad den praktiserende læge sagde?? Han sagde det ikke smittede så meget!!?????? Er han fra et andet verden eller et andet tidsalder??
Én interesseret ting er, at den ring jeg havde på benet, begyndt jeg at behandle med ATAMON. Jeg ved der er et gammelt husråd, men den lesion er nu næsten væk, og jeg har kun smørt den med Brentan i 1. dag!!!!!????? Værd at tænke over, fordi den er ihvertfald IKKE giftig til hamstere!
Jeg har osse skaffet Virkon S for rensing af bure og omgivelse, og så er der et stort vasketøj ellers begyndt. Alle tæpper, puder eller stof ting hamsterne har været i kontakt med, skal vaskes på den højst den kan tåle. Jeg vil hertil gerne sige, at hvis der er nogen derude som har hamstere som lider af enten cirkel forme lesioner med hårtab, eller bare hårtab, GÅ TIL DYRLÆGEN STRAKS!!! Det jo hutigere man ka sæt en behandling i gang, ja, så er det hurtigere overstået. Jeg har følget DHF's regime for karantæne af min opdræt. Der blir ikke parret nogen og de unger jeg nu har går ingen steder hen.
Tak for alt hjælpe  i denne sag,
Sandi :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 30. dec 2011 07:03

ja, puha, det er en hård omgang sådan noget!

vi krydser fingre for dig! (og dyrene)

sandi

Indlæg af sandi » 30. dec 2011 09:07

Tusind Tak - jeg har på fornemmelse at jeg går ind til det nytår med en brag! Men: unger blir der ikke noget af, så det kører bare på lavt blus indtil Marts hvor det vil være lysere dage og hamsternes naturlig parringstid. Tusind tak igen for ALLE som har skrevt til mig.
Sandi

sandi

Indlæg af sandi » 2. jan 2012 11:04

2.jan 2012
ja, i dag skal jeg fortsætte det arbejde jeg har været i gang med siden jeg var hos dyrlæge sidste uge. Desværre har jeg opdaget lesioner på mit andet Guldhamster, men IKKE noget som helst på de dværge hamstere. Det kunne godt skyldes at jeg altid spriter eller vasker hænderne af grundigt når jeg går fra Guldhamstere over til de Winter Whites, fordi hvis de lugter den anden species, så vil de ikke kom til mig. I går, 1. jan tog jeg begge 2 løbegårde og smidt nogle tæppe de havde ud frem for at vaske det, så KAN det ikke overleve der. Alle de genstand og legetøj de har er blevet enten dybbet i Virkon S eller sprøjtet på af Virkon S. Det ta'r det bedste part af en dag. I dag skal jeg starte på alle de Winter Whites bure, men jeg kan nå max 5 hver dag hvis jeg arbejder hele dagen. Det er fordi ALT skal vaskes i Virkon S. Legetøj, bedding, ALT.så skal det tørres Rigtigt tør, så de ikke ligge fugtigt og ringorm ikke har et fugtigt omgivelse til vokse i. Men så vidt JEG har det er, at det blonstre på mig, nu på ryggen, og jeg fik en besked fra dyrlægen at jeg skulle brug Lamisil, men lægen sagde jeg skulle brug Brentan. Er der noget so har erfaring med hvad de to stoffer er, og hvis jeg kunne evt. brug det på mine  hamstere som viser tegn på sygedomme. OG er der nogen som ved hvor gammel ungerne skal vær før de kan blive behandlet for at vær smittebærende. De har ammet hos moren, er nu sepereret, men de  indlysende må have det eller bliv smittebærende. Da jeg ringede til min læge i dag fordi mit udslæt blir ved med at vokse, jeg kunne får et tid på TORSDAG!! Jeg føler at jeg er i Limbo i et uvirklige verden. På de ene side sagde min læge at den smittede ikke særlig meget??????? Men vi ved det smitter som vild flammer
OK.... tilbage tilrensning af bure..... Jeg er lidt desparat nu, jeg kan ikke sådan overskue det her med at det smitter så hurtig hos dyrene, og MIG, fordi så længe jeg har det har jeg ikke vil tag de dyr op som jeg har undersøgt og IKKE har det - endnu......
MVH Sandi

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 2. jan 2012 22:51

Krydser fingre for dig!!!! Og tusinde tak for din søde besked :D
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

sandi

Unger med ringorm.

Indlæg af sandi » 12. jan 2012 20:58

Jeg troede at sidste uge jeg har skrevet at alle dyrelæger, ( 3 stks) har afkræftet at mine kuld af Guldhamstere,har ringorm, og dette 'karanatæne' jeg pålagt migselv i.flg DHF's gælende regler for smitsom sygedomme er ophævet. MEN JEG KA IK FIND DEN STYKKE SKRIFT NOGEN STEDER HEN på www.hamsterland.dk!!!! MEN det er et faktum at hverken jeg eller mine hamster eller hendes unger har aldrig haft ringorm, har ikke ringorm, og med alt den ihærdigt rengøring jeg har lavet hvilket fyldte alt min tide, båd dag og aften, i flere dage over nytår, var allesammen IKKE NØDVENDIGT!!!!! Det vil være rart at andre kan også se at man skal aldrig spøge med infektioner i et koloni af hamstere, og at noget som ringorm kan leve i 2 år i sporene efter et angreb, derfor rengøring og behandling af 3. grad SKAL foregå.!! Og Ja,!!!! Hvis du får et lykkelig besked efter 14 dage af at den prøven dyrlæger tog var negativ, ja, så ved du i hvert fald du ikke skal rense bure lige med det same. Jeg vil lige tilføj her at jeg har p.t. 18 bure og 16 hamstere ++ adskellig unger som er lige blevet født for 5 dage siden. Jeg har et andet Guldhamster som er gravid nu, men som jeg tilbageholdt med at parre til efter resultaterne af prøverne forlå. Ja, og så for mine underarme, ja, det har lige viste igennem prøver , at JEG ER ALLERGISK over for  hamstere  og Strøe som er lavet af træspåner, og at Kias næse var bare slidt op efter hun har moslet med et stort kuld og har set det nødvendig at bygge rede efter rede efter rede i hendes bur!!!! Så godt kan det også gå hvis man INDRØMMER man har en sygdomme og er villing til at tag konsekvenserne, fordi det er VIRKLIG serios når man er smittet, enten med mider eller ringorm (som ike er et ORM men et Fungus infektion af huden med hos dre med hår, hårtab.Og hvis de har 1 hamster med det, så skal ALLE hamstere, hunde, katte , alligatorer for dens sags skyld bliv behandlet straks. Kun ved et hurtigt indgreb og ikke være bang for lidt hårdt ærlige arbejde, så skal du nok kom alle strabaser igennem, fordi det er det værd i det sidste ende. Så VED du; du har gjort noget for din dyr og at du holder af dem.!!!!Og at de karantæner som DHF pålægger, er ikke for at holde dig væk fra udstillings bane eller for at skade dig og sin opdræt, det er der for at BESKYTTE dig og dine hamstere i det store hele når det virklig kommer til stykker. :)
Med venlig Hilsen Sandi. (Bodil Petersen)

Låst