Alder og sygdomme

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Julida

Alder og sygdomme

Indlæg af Julida » 21. jun 2013 15:10

Hej med jer

Jeg er ny bruger herinde, men skriver fordi mine to piger, har hver deres guldhamster. Begge to er hanner - Skipper og Knudsen :D . Da vi købte dem, fik vi at vide, at deres forventede levealder ville være omkring 2 år. De rundede 2 år i starten af januar måned og er dermed nu næsten 2 et halvt år gamle. De har aldrig været syge, bortset fra at de på det seneste har haft øjenbetændelse med jævnligt mellemrum. I dag opdagede vi så, at Knudsens røde øje (han har to farvede øjne, et rødt og et sort) virker næsten gennemsigtigt, som om der er en gennemsigtig hinde henover øjet. Jeg konkluderer at han har fået grå stær. Både han og Skipper virker rolige og veltilpasse. De spiser, vil gerne nusses, og får motion i en kugle som de løber rundt i, i hele huset. Jeg regner med, at de fint kan leve med grå stær? Vores eneste bekymring er den forestående sommerferie, hvor de skal passes ved vores gode venner. Vi håber ikke,at stressen over flytningen og deres meget nysgerrige gravhund bliver for meget for dem, deres alder taget i betragtning. De er heldigvis vandt til vores hund, som ikke kunne drømme om at røre dem, men alligevel frygter jeg lidt, at vi kommer hjem fra ferie, til beskeden om, at den ene eller begge er døde imens. Er der nogen der har erfaring med, om ældre hamstere bliver stresset af, at blive passet andre steder, når de er i deres eget bur, med de vandte ting? Eller er det bare mig der bekymrer mig, uden grund.

Venlig hilsen
Julida

Maria1997

Re: Alder og sygdomme

Indlæg af Maria1997 » 21. jun 2013 15:15

Det var godt nok en flot alder! :o

De skal nok have lidt mere ro end yngre hamstere, men jeg vil sige at de sagtens kan klare en pasning. Så længe deres hund ikke står og gøer ved deres bure, så vil jeg ikke sige at det er et problem.
Hilsen

Fie, Eli og Maria

Sov sødt min lille Hannibal <3 (29.04.12 - 19.05.14)

Freja

Indlæg af Freja » 21. jun 2013 15:47

Hvor er det dejligt at opleve en hamstermor, der bekymrer sig så meget om de små pus :o)

Jeg tror heller ikke pasningen bliver noget problem i sig selv. Men jeg ville tage en snak med børnene om, at der teoretisk er en mulighed for, at deres kæledyr står af, mens I er på ferie. Det er en meget høj alder, og det er på tide at indstille sig på, at jeres veje snart skal skilles, så børnene ikke får et kæmpe chok. De knytter sig jo meget til deres dyr...og det ville være synd, hvis børnene evt. tror, at det er vennernes skyld, hvis hamsterne ikke overlever pasningen - det kan jo lige så godt ske, mens I er væk....

God ferie.

Mvh.

Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 21. jun 2013 18:33

Jeg er enig med de to andre :D

Der er risiko for de ikke er der når i kommer hjem, men det burde ikke være et problem at få dem passet :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Julida

Indlæg af Julida » 21. jun 2013 22:56

Tak for jeres svar :D

Vi er meget bevidste om, at de sagtens kan dø, imens vi er på ferie. Det har vi snakket med både vores børn og vores venners børn omkring, så de er forberedte på, at det kan ske. Vi håber selvfølgelig, at de holder sommeren over, så længe de har det godt, men blev bare lidt bekymret over, om det var for stressende for dem. Vi skal nok få en god ferie og så må,vi tage det som det kommer.

God sommer :)

Låst