døvt guldhamster??

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
CecilieH

døvt guldhamster??

Indlæg af CecilieH » 26. nov 2014 18:45

Hej alle

Det er med blødende hjerte at jeg må skrive dette.

Jeg hentede mit første guldhamster i søndags, og er den lykkelige ejer af en 5 uger gammel sølvgrå guldhamster han.
Jeg har læst en masse om hamstre inden jeg fik ham hjem og de her efterfølgende dage og jeg er faldet over nogle indlæg på engelske hjemmesider om døve hamstre. Min lille guldklump reagerer slet ikke på lyde når han sover, som jeg kan læse mig til, at et "normalt" hørende hamster bør gøre ? :? - kan nogle hamstre sove så tungt at de ikke hører når man banker lidt på deres bur eller snakker til dem?? :? Når han er vågen, registrerer han at min hånd pusler rundt i hans bur og når jeg har mad i hånden og fører den hen til ham selvom han står med ryggen til - kan det blot være fordi han kan mærke min duft?? :cry:
Han kan sagtens se, og han har i den grad krudt bagi når han er vågen. Han spiser desuden helt normalt.

Har i haft lignende oplevelser?? Jeg overvejer at få ham en tur til dyrlægen så han kan blive tjekket.

Hilsen en MEGET frustreret hamsterejer :|

vonJul

Re: døvt guldhamster??

Indlæg af vonJul » 26. nov 2014 19:56

Ingen af mine reagerer når jeg snakker til dem imens de sover, de skal direkte opleve at jeg pusler i deres bure før de vil vågne :)

Hvis du er meget urolig kan du jo tage ham til dyrlægen og få tjekket hans hørelse :)

Lotte

Indlæg af Lotte » 26. nov 2014 20:03

Jeg har skam haft hamstere, som sover meget tungt og ikke reagerer, før de hører rigtig meget støj. Og jeg har haft hamstere, der vågner ved den mindste lyd. Så det kan være meget forskelligt fra hamster til hamster. Jeg har haft en hamster som blev ved at sove, selvom jeg havde løftet hans hus.
Men hvad så når han er vågen? Reagerer han så slet ikke på lyde? Og her mener jeg ikke når han leder efter mad, for så kan de være fuldstændigt optaget af det, men hvis du f.eks. taler til ham, ryster en lille bøtte med noget i (f.eks. mad) eller knitrer med en pose, så plejer der at komme en reaktion, i form af at de sætter sig på rumpen og lytter.
Du kan godt tale med en god dyrlæge og få ham tjekket, men er han døv, er der nok ikke så meget at gøre, men så har du da fået det konstateret.
Umiddelbart tror jeg ikke, det vil gøre så meget for hans trivsel, han kan sagtens få et dejligt og langt hamsterliv alligevel, men man skal måske tænke ekstra over, hvordan man nærmer sig en døv hamster, da de selv som hørende nemt kan blive forskrækkede.
Men når det er sagt, tror jeg, at han sagtens kan blive en skøn hamster alligevel.
Men det kan være, der er andre, der har erfaring med døve hamstere, og som kan rådgive dig bedre.
Held og lykke med din lille ven.

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 26. nov 2014 20:30

Min guldhamster reagerer overhovedet ikke når jeg kalder på ham, når han ligger og sover. Jeg er luft for ham.
Til gengæld kan jeg kalde den ene af mine dværge ud når han ligger og sover, det tager lidt tid - minutter - men han kommer til sidst.

Selvfølgelig kan hamster også blive døve. Men prøv at lægge mærke til den når den er vågen, ser det ud som om den lytter, reagerer på lyde etc.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

CecilieH

Indlæg af CecilieH » 26. nov 2014 20:50

Mange tak for jeres svar. Det er positivt at høre, at det er normalt en hamster sover meget tungt, og ikke registrerer snak eller banken på buret :)!

Jeg er blevet bekræftet i at han kan høre. Da han vågnede her for en lille times tid siden prøvede jeg selvfølgelig hans hørelse af. Han registrerer ikke når man banker blidt på buret, men derimod når jeg ryster en skål med solsikkefrø, bankede blidt på hans træhus mens han sidder indeni og når jeg laver høje lyde som "kysselyde".. Han lytter kun engang imellem når man snakker til ham, da han ofte har travlt med en masse ting mens han er vågen. Min kæreste fortalte mig da han kom hjem, at han lagde mærke til at vores lille guldklump reagerede på de mindste lyde de første to dage han var her, men nu virker det som om han er fuldstændig ligeglad. Jeg begynder at tro at han bare sover ekstremt tungt, og han har vænnet sig (ekstremt hurtigt) til de normale lyde der er her og derfor ikke registrerer det eller lytter til os når vi snakker mens han sover.
Tror ikke jeg tager ham med til dyrlægen og får ham tjekket da jeg er sikker på han kan høre noget - han har nok bare sin egen personlighed :)

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 26. nov 2014 23:21

Tro mig, så høre han ALT hvad der er af lyde hjemme hos Jer. Men han er nok bare ved at vænne sig til mange af lydene og ved derfor, at han ikke behøver reagere på dem, for de er en del af hans hjem nu.
Det er lidt ligesom hvis man bor ved siden af en tog-station/jernbane (har prøvet det selv), på et tidspunkt så registrere man ikke længere at toget køre ikke særlig langt fra ens hjem, fordi man har vænnet sig til lyden.
Nye lyde og lyde som betyder noget godt for ham, vil han nok til enhver tid reagere på :wink: :D
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Hamsterheaven

Indlæg af Hamsterheaven » 29. dec 2014 22:43

Det er meget almindelig at små børn og små hamster børn sover utrolig tungt. Når man kommer hjemme med en lille baby, sover den for det meste, nogle af dem. Nogle skriger når de bliver forstyrret i det 'normale' søvn, årsag??? men det er mine erfaring at med baby og unge hamstere kan sove igennem en jordskælv! Nej, men det tager meget langt tid til at vække en lille baby hamster nogle gange, og jeg har også et par gange blevet i tvivl om mit lille hamster unge er i leve overhovedet! Men så nemlig reagere de, og det er ikke altid med det samme, men de vågne langsomt op, og kun når de er helt vågen, opdager de at nu skal de være lidt OBS om tingene. Der er også her hvor du burde ikke forstyrre en sovende hamster mm. det er meget nødvendige. De kan nemlig blive meget chokeret at lige pludselig se en persons hånd nede hos dem, og så kan de kom til at give en bid fra sig fordi den er overrasket. Har også nogle som kommer ud af huset midt om dagen med det samme på kald eller andre lyde i nærheden. Det er meget forskellig fra hamster til hamster. Jeg tro godt din hamster kan høre, det er bare de vælger HVAD de ville høre og ikke høre!!Men det fleste af hamstere kan godt lære deres navn at kende og kan godt reagere på en måde når deres navn bliver kaldt op! Det er bare en spørgemål om tid. :)
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Låst