Hamstere og gravide kvinder.

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
AnnaR

Hamstere og gravide kvinder.

Indlæg af AnnaR » 6. maj 2008 18:33

Jeg har hørt at gravide ikke skal håndtere hamstere fordi parasitter kan skade forsteret. Men hvad er det lige for nogle parasitter det drejer sig om?
Så har jeg også læst i en biblioteks bog for noget tid siden at hamstere under tre måneder kan have en eller andet frygelig sygdom, vist nok noget med hjerne(hinde)betændelse, som kan smitte gravide.

Ligger der noget bag alt dette om at gravide ikke må røre vores dyr. Er der nogen af jer der selv har været gravid mens i havde hamstere.
Jeg får besøg af en gravid på torsdag og vil gerne kunne "advare" hende hvis noget af alt dette er sandt??

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 7. maj 2008 08:37

Jeg tror der tænkes på sygdommen toxoplasmose, som kan skade fosteret. Det kan man få fra alle dyr + håndtering af råt kød + hvis man går i haven og graver i jorden. Den mest kendte smittekilde er nok katte, og det er derfor gravide ikke må tømme kattebakken. Jeg har dog aldrig hørt om det i forbindelse med hamstere. Jeg kan ikke se hvor de skulle ha det fra, når de ikke er i forbindelse med vilde dyr.
Mvh. Pia

Meddie

Indlæg af Meddie » 7. maj 2008 09:33

Enig med Odgaard.
Det tror jeg altså kun at du skal tage med et gr. salt :P
Det lyder nemlig ik særlig realistisk at gravide kvinder ik må håndtere hamstere :?
~ Mvh. Mette og Clean

Christina S.R.

Indlæg af Christina S.R. » 25. maj 2008 12:48

Tror bare det er et spørgsmål om at man skal huske at vaske hænder når man har gjort rent hos hamsteren og ikke komme fingrene i munden eller andet, lige efter man har rørt ved hamsteren.
Er selv gravid og har da planer om at købe en guldhamster snart :)

/Christina

salem

.

Indlæg af salem » 25. maj 2008 16:59

har ikke hørt det med hamster kun med kaniner og katte. så tror du kan være rolig med dine små bamser  :D

Låst