sorte pletter i huden.

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Mahonia

Indlæg af Mahonia » 18. feb 2009 19:22

I forbindelse med mider på hamstere har Burrus/Pia forklaret mig, (efter samtale med en dyrlæge) at miderne ligger i dvale på dyrene hele tiden. Hvis et dyr så bliver sygt og immunforsvaret på en eller anden måde svækkes, kan midernes leveforhold forstærkes og så er det sygdommen bryder ud og smitter.

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. feb 2009 19:34

Mahonia skrev:I forbindelse med mider på hamstere har Burrus/Pia forklaret mig, (efter samtale med en dyrlæge) at miderne ligger i dvale på dyrene hele tiden. Hvis et dyr så bliver sygt og immunforsvaret på en eller anden måde svækkes, kan midernes leveforhold forstærkes og så er det sygdommen bryder ud og smitter.
Det gælder ikke alle typer mider ifølge min dyrlæge.

Desiree

Indlæg af Desiree » 18. feb 2009 19:40

Jeg har læst mig til at de kunsmitter fra marsvin til marsvin og at de kan ligge i dvale længe og så udløses af f. eks. stress. Det må jo have været stressende for hende at hendes burkammerat er blevet syg...
mvh Desiree

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 18. feb 2009 19:42

Lykke skrev:
Mahonia skrev:I forbindelse med mider på hamstere har Burrus/Pia forklaret mig, (efter samtale med en dyrlæge) at miderne ligger i dvale på dyrene hele tiden. Hvis et dyr så bliver sygt og immunforsvaret på en eller anden måde svækkes, kan midernes leveforhold forstærkes og så er det sygdommen bryder ud og smitter.
Det har han helt sikkert ret i. Der findes flere slags.
Det var bare for at sige lidt om, hvordan de kan komme ud af det blå. Det er jo ofte det der er så mystisk, når man ikke kan regne ud, hvor de er kommet fra. Det kan da være en forklaring.  :wink:

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 18. feb 2009 19:43

Desiree skrev:Jeg har læst mig til at de kunsmitter fra marsvin til marsvin og at de kan ligge i dvale længe og så udløses af f. eks. stress. Det må jo have været stressende for hende at hendes burkammerat er blevet syg...
Det er i hvert fald en klar mulighed.  :)

burrus

Indlæg af burrus » 18. feb 2009 19:48

Lykke skrev:
det var dyrlægens forklaring om lige netop den ene type mider som var dem amandas var ramt af... kan ikke huske hvad han kaldte dem - men de havde et ret fancyt navn :lol:

andre mider skal jeg ikke kunne svare for :!: (jo ræveskab :lol:  DET skidt kender jeg til efterhånden :( )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. feb 2009 20:03

burrus skrev:
Lykke skrev:
det var dyrlægens forklaring om lige netop den ene type mider som var dem amandas var ramt af... kan ikke huske hvad han kaldte dem - men de havde et ret fancyt navn :lol:

andre mider skal jeg ikke kunne svare for :!: (jo ræveskab :lol:  DET skidt kender jeg til efterhånden :( )
ja, men hvis det er pelsmider Cheytelia (hvordan pokker det nu lige staves), som Amanda har snakket om at det er, så er min dyrlæge ikke enig i, at de altid findes på hamstere.
Hårsækmider findes dog altid på hamstere.

Ifølge min dyrlæge...

burrus

Indlæg af burrus » 18. feb 2009 20:17

jeg undres... for john sagde demodex mider (hårsæk) til mig... og anne (samme dyrlægepraksis) sagde pelsmider til amanda :?

forvirret ? også mig :!:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. feb 2009 20:29

burrus skrev:jeg undres... for john sagde demodex mider (hårsæk) til mig... og anne (samme dyrlægepraksis) sagde pelsmider til amanda :?

forvirret ? også mig :!:
Godt så! Så ved vi at dyrlægerne hos Amanda måske snakker om to forskellige slags mider (så er spørgsmålet bare om de faktisk har set en mide og ved hvilken slags de så har set - for hverken Annas eller min dyrlæge har jo kunnet se nogle mider, kun symptomer).

Men så er vi måske i hvert fald enige om, hvilke mider der bør findes altid, nemlig hårsækmiderne/ demodex. Og så ved jeg ikke hvad Amandas dyrlæge har sagt om pelsmider/ Chey-dem-med-stavemåden-jeg-aldrig-kan-huske, men min siger, at de ikke bør findes normalt på hamstere.

burrus

Indlæg af burrus » 18. feb 2009 20:36

altså Anne så i mikroskobet og SÅ miderne... John gjorde ikke...
og ja de kan godt forskellen.. mystisk de ikke er enige :?

HVIS det er Cheyletiella mider så mangler der en smittekilde :?  
HVIS det er demodex mider - så er de klart ikke enige om hvem der har "ret" i den dyreklinik :?  mystisk!
Pia B

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 19. feb 2009 12:43

Så må I da hellere få en lidt mere oplysende snak med jeres dyrlæger. De skulle da gerne være enige på samme klinik i det mindste.  :wink:

Låst