Misdannede Ribben VIGTIGT for avlere

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
my heaven

Indlæg af my heaven » 28. jul 2009 20:26

Benjamin skrev:
contraria skrev:jeg er ikke sikker på hvad jeg helt selv mener. for nu har jeg jo selv en med det og hans datter har unger lige nu, og så vidt jeg husker er de det eneste som bliver brugt i avl efter min cleo... men er ikke sikker.

så vis linien med donna bliver lukket, så burte linjen efter min han også lukkes.

men på den anden side så vil det jo kunne rede os fra at det ender med at alle er bære af dette (HVIS det er arveligt)
tja men hvis det er arveligt behøver det ikke at nedarves recessivt.
Men hvis det nedarves recessivt kan alle hamstere jo i princippet allerede bære det. :?
jeg er lidt i chok,jeg har tjekket hamster sider nu,og min han har samme forældre som faren til din donna lucia, jeg skal vist tjekke ham bills cocio lidt bedre,jeg tror ski det er noget usikkert noget at parre de to,når de begge har samme gener som din donna lucia
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 28. jul 2009 20:39

ja det kan de jo i princippet. men ved at lukke de linier som udvilker positive hamstere, så vil man jo kunne avle sig ud af det. dog kraver det maget og det bliver et næsten umuligt projekt hvis man stadig skal holde bestanden sund blodmæssigt. er det dominant er det så kun lidt nemmere at avle sig ud af. problemet er så bare at hvis det er en defekt forudsaget af flere gnenner sat sammen eller at det er behæftiget til et bestemt gen, elller ikke har fuld pennetrans. så kan det bliver over ordenligt svært at komme ud af.
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 28. jul 2009 20:48

my heaven - Cocio er så vidt jeg husker efter star og james hvis jeg ikke tar helt fejl...
det er far og datter - jeg havde faren James og Stars mor er Zita (de to er begge desværre lige afgået ved døden)  
Jeg VED at James ikke havde det! (i hvert fald ikke synligt!). Jeg tjekkede ham personligt igennem, da han var død, og han blev senere obduceret af dyrlæge! Eneste han fejlde var fedtknuder og alderdom...

Da star var til parring blev hun ligeledes tjekket igennem (jeg tjekker altid igennem for alt "føleligt" inden den slags)  
og der var der intet at spore op Star :wink:  

Jeg har idag James' barnebarn - constantine, som intet har - i hvert fald ikke endnu...
James er oldefar til Donna Lucia - men jeg tænker om Lucy (donna lucias mor så vidt jeg husker) måske er "synderen" - hvis vi går ud fra det er dominant...

men alle mine hammier skal da klart tjekkes igennem inden der blir lavet flere kuld til september!  :shock:  

pt. har jeg ikke mærket noget på nogen af mine, og efter at have mistet James til eksplosivt voksende fedtknuder i mavesækken, så er jeg blevet lidt hys med at tjekke alle på undersiden også nu - og har intet mærket på nogen (endnu, heldigvis!)

men helt utroligt at se donna lucia  :shock:  har aldrig set den slags før :shock:  
jeg krydser fingre for at mine blir ved med ingenting at have!  

men HVIS det er recessivt, må vi nok gå ud fra alle har det - taget i betragning at du, Benjamin står med tre hamstere, hvor det er to helt seperate linjer - totalt ubeslægtet - er ramt af det samme, samt at Amanda står med en helt tredje svensk linje med det samme...
Hvis det kan ske, må det nok næsten være "alle" der så bærer det skidt  :?  

og ingen ved heller om det er noget hamstere har liggende latent?
for ligger det latent hos hamstere at udvikle det skidt - så kan vi jo ikke gøre så meget andet end, at avle på dem, som ikke har udviklet det...  :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. jul 2009 20:51

burrus skrev:my heaven - Cocio er så vidt jeg husker efter star og james hvis jeg ikke tar helt fejl...
det er far og datter - jeg havde faren James og Stars mor er Zita (de to er begge desværre lige afgået ved døden)  
Jeg VED at James ikke havde det! (i hvert fald ikke synligt!). Jeg tjekkede ham personligt igennem, da han var død, og han blev senere obduceret af dyrlæge! Eneste han fejlde var fedtknuder og alderdom...

Da star var til parring blev hun ligeledes tjekket igennem (jeg tjekker altid igennem for alt "føleligt" inden den slags)  
og der var der intet at spore op Star :wink:  

Jeg har idag James' barnebarn - constantine, som intet har - i hvert fald ikke endnu...
James er oldefar til Donna Lucia - men jeg tænker om Lucy (donna lucias mor så vidt jeg husker) måske er "synderen" - hvis vi går ud fra det er dominant...

men alle hammierne skal da klart tjekkes igennem inden der blir lavet flere kuld til september!  :shock:  

pt. har jeg ikke mærket noget på nogen af mine, og efter at have mistet James til eksplosivt voksende fedtknuder i mavesækken, så er jeg blevet lidt hys med at tjekke alle på undersiden også nu - og har intet mærket på nogen (endnu, heldigvis!)

men helt utroligt at se donna lucia  :shock:  har aldrig set den slags før :shock:  
jeg krydser fingre for at mine blir ved med ingenting at have!  

men HVIS det er recessivt, må vi nok gå ud fra alle har det - taget i betragning at du, Benjamin står med tre hamstere, hvor det er to helt seperate linjer - totalt ubeslægtet - er ramt af det samme, samt at Amanda står med en helt tredje svensk linje med det samme...
Hvis det kan ske, må det nok næsten være "alle" der så bærer det skidt  :?  

og ingen ved heller om det er noget hamstere har liggende latent?
for ligger det latent hos hamstere at udvikle det skidt - så kan vi jo ikke gøre så meget andet end, at avle på dem, som ikke har udviklet det...  :?
tak, jeg har lige mærket på cocio igen,han mærker fin, men min nye pige har jo lucy som mormor, så jeg håber ikke hun får det,hun mærker helt fin nu,men jeg har så lige fundet ud af at de 2 dyr er utrolig tæt beslægtet,det anede jeg ikke,har ikke pigens tavle endnu,jeg ved slet ikke om jeg kan bruge hende :(
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 28. jul 2009 20:56

my heaven skrev:men jeg har så lige fundet ud af at de 2 dyr er utrolig tæt beslægtet,det anede jeg ikke,har ikke pigens tavle endnu,jeg ved slet ikke om jeg kan bruge hende :(
så tætte er de nu heller ikke :wink:  
og både James, Zita, Audrey, Harry, Lucy OG Valentin er/var lækre dyr! :wink:  
og din pige efter minnie og mikey (er jeg ret sikker på er dem) er bestemt oså lækre dyr! Mikey er vist endda også ret ubeslægtet - så det er ikke en parring jeg ville være "bange for", hvis du tænker på indavl :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. jul 2009 21:00

burrus skrev:
my heaven skrev:men jeg har så lige fundet ud af at de 2 dyr er utrolig tæt beslægtet,det anede jeg ikke,har ikke pigens tavle endnu,jeg ved slet ikke om jeg kan bruge hende :(
så tætte er de nu heller ikke :wink:  
og både James, Zita, Audrey, Harry, Lucy OG Valentin er/var lækre dyr! :wink:  
og din pige efter minnie og mikey (er jeg ret sikker på er dem) er bestemt oså lækre dyr! Mikey er vist endda også ret ubeslægtet - så det er ikke en parring jeg ville være "bange for", hvis du tænker på indavl :wink:
skriver lige en pb for ikke at ødelægge den her tråd,den er ret vigtig,syntes jeg :oops:
jeg undskylder benjamin,men er ret nervøs for mine dyr :oops:
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. jul 2009 21:07

Svenskerne må ifølge deres regelsæt ikke avle på dyr med brøstdefekt, men det er kun dyr hvor denne defekt er beviselig, så altså dyr der ikke har fejlen men som stadig er i familie med dyr der har fejlen må man gerne avle på ifølge reglen.

Men baggrunden for denne regl har jeg ikke rigtigt fået fat på endnu, der står heller ikke noget dokumentation om dette på svenskernes hjemmeside, så det virker heller ikke til at svenskerne sådan lige umiddelbart ved hvordan det nedarves.

Og igen så kan der sikkert være mere end en slags brøstdefekt som nedarves forskelligt.
Så ind til videre er jeg ikke kommet nærmere på en arvegang hvis det overhovedet nedarves.
så det kræver nok et større avlsarbejde at finde ud af det, men jeg søger stadig information hos avlere i udlandet så jeg venter tålmodigt, alt sker ikke på et øjeblik så jeg skal nok holde tråden opdateret med det jeg finder ud af. :D

Jeg er godt nok også snart træt af det her for idag, har ikke tænkt på andet eller lavet andet hele dagen.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 28. jul 2009 21:11

my heaven - ingen af min dyr har den deffekt sådan lige umildbart. ik jeg kunne se ihvert fald. så tror ikke du behøver at være bange at bruge cocio i din avl.

men tak for advarslen benjamin.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. jul 2009 21:14

AnetteFrost skrev:my heaven - ingen af min dyr har den deffekt sådan lige umildbart. ik jeg kunne se ihvert fald. så tror ikke du behøver at være bange at bruge cocio i din avl.

cocio har det heller ikke,jeg har gramset på ham hele aftenen :lol:  :oops: ,han er helt fin. :D

jeg tror jeg har hørt om den her sygdom i katteavl,kan ikke huske hvad de kalder det,men det tjekker jeg lige.
tror måske det er det man ved mennesker kalder fuglebryst,eller er det?
Billede

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 28. jul 2009 21:16

contraria skrev:jeg er ikke sikker på hvad jeg helt selv mener. for nu har jeg jo selv en med det og hans datter har unger lige nu, og så vidt jeg husker er de det eneste som bliver brugt i avl efter min cleo... men er ikke sikker.

så vis linien med donna bliver lukket, så burte linjen efter min han også lukkes.

men på den anden side så vil det jo kunne rede os fra at det ender med at alle er bære af dette (HVIS det er arveligt)
neeeej cascabel kommer jo også til at indgå i avl men han har det ikke
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 28. jul 2009 21:17

ja advarslen var da nødvendigt ku vi se... desværre viste en gennemgang hos amanda jo at parmesan havde det  :(  

min største frygt er nok at det ligger latent, eller at der er flere forskellige slags, så det er umuligt at avle sig ud af....

personligt ville jeg nok bare holde mig fra at avle på de som viser defekten - og viser de senere, må man nok hellere forhøre sig hos ejere af hamstere fra samme linje (forældre, kuldsøskende, unger efter den osv.) om der er dukket noget op....
Pia B

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 28. jul 2009 21:17

AnetteFrost skrev:my heaven - ingen af min dyr har den deffekt sådan lige umildbart. ik jeg kunne se ihvert fald. så tror ikke du behøver at være bange at bruge cocio i din avl.

Har også kigget mine hamstere efter  iaften , har 1 kuld bror til Far Mickey, 1 bror fra et andet kuld, samt både Farmor og Farfar til Mickey, Og INGEN har tegn på noget  :D heldigvis.
Har selvfølgelig også Chekket resten af "banden" og intet at bemærke.

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. jul 2009 21:20

malthesmor skrev:

Har også kigget mine hamstere efter  iaften , har 1 kuld bror til Far Mickey, 1 bror fra et andet kuld, samt både Farmor og Farfar til Mickey, Og INGEN har tegn på noget  :D heldigvis.
Har selvfølgelig også Chekket resten af "banden" og intet at bemærke.
det lyder bare godt,håber alle vil skrive her ,hvis de finder noget,og på hvem,så vi har en chance for at følge med
Billede

my heaven

Indlæg af my heaven » 28. jul 2009 21:27

katte får noget man kalder fladbrystet,men ved ikke om det er det samme,mange opdrætter har haft det inde
Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. jul 2009 21:33

Der er ingen af vores der har noget og en af dem er datter af Donna Lucia, der er intet som helst
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Låst