Aflivning? UPDATE

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Spot

Indlæg af Spot » 24. feb 2009 20:03

synes du skal spørge dig selv om du synes hun skal aflives mens hun har værdigheden i behold eller om du vil vente til aller aller sidst...

trøstekram og god bedring!
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 24. feb 2009 20:04

Den lille prinsesse er gammel.
Synes du bare skal lade hende gå som hun gør, et så lille dyr ville blive bange og stresset hvis du tager hende til dyrlægen.
hun spiser og drikker jo + hun kan tulle lidt rundt så jeg vil mene det vil være bedst at hun får lov til at sove ind i vante omgivelser.

*kram*

Ringling

Indlæg af Ringling » 24. feb 2009 21:13

^^ Helt enig.

Men gør hvad du føler dig bedst tilpas med! Stort kram!!  :kram:
Hilsen Lotte
Billede

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 25. feb 2009 07:58

Mange tak for kram og in-puts!

Jeg vejede hende lige i går. Og faktisk vejer hun mere end hun nogensinde har gjort. Så der er ingen tvivl om, at hun spiser rigtig fint.

Min kæreste og jeg har besluttet at se tiden an. Hvis hun får det dårligere vil vi genoverveje aflivning. For som du skriver Hopiw, så ville hun blive meget stresset hvis hun skulle op til dyrlægen, så det vil jeg meget gerne undgå at udsætte hende for.

Jeg skal nok holde jeg updatede, når der sker noget nyt.

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. feb 2009 10:59

Hvorfor er det I mener, at jeres dyr bliver stressede af at komme til dyrlægen?
Jeg synes, mine tager det ganske stille og roligt.

Desiree

Indlæg af Desiree » 25. feb 2009 11:28

Ja det gør mine også, den eneste der er utryg er dyrlægen  :lol: (kan ikke finde ud af at holde de små nogle!)

Men jeg synes også at du skal lade Bøllemis ældes i fred. Med mindre hamsteren direkte lider, mener jeg ikke der er grund til at få den aflivet.
mvh Desiree

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 25. feb 2009 11:33

Lykke skrev:Hvorfor er det I mener, at jeres dyr bliver stressede af at komme til dyrlægen?
Altså en ung hams så vil den nok ikke blive vildt stresset.
men en gammel og svag hams, der bliver hivet ud af dens bur og blevet lagt på et koldt bord. Det kan kun være stressene for et lille og gammelt byttedyr
Men selvfølgelig skal hun heller ikke lide, så hvis det bliver rigtig slemt og det ser ud til hun har ondt eller hun stopper med at spise, så vil en tur til dyrlægen være det bedste.
Men ellers, så er jeg tilhænger af de sover ind i vante omgivelser.

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. feb 2009 15:15

Hopiw skrev:
Lykke skrev:Hvorfor er det I mener, at jeres dyr bliver stressede af at komme til dyrlægen?
Altså en ung hams så vil den nok ikke blive vildt stresset.
men en gammel og svag hams, der bliver hivet ud af dens bur og blevet lagt på et koldt bord. Det kan kun være stressene for et lille og gammelt byttedyr
Men selvfølgelig skal hun heller ikke lide, så hvis det bliver rigtig slemt og det ser ud til hun har ondt eller hun stopper med at spise, så vil en tur til dyrlægen være det bedste.
Men ellers, så er jeg tilhænger af de sover ind i vante omgivelser.
Det er ikke fordi jeg synes trådstarter nødvendigvis skal tage til dyrlægen nu.

Men man kan jo selv forhindre dyrlægen i at lægge hamsteren på et koldt bord. Jeg fik aflivet ikke mindre end 18 unger og 1 undulat i mandags og ingen blev lagt på et koldt bord. De var faktisk aldrig nede på bordet. Hun holdt dem i hånden mens de fik sprøten og hun havde hentet en kasse hvor nogle kom I med det samme de havde fået sprøjten og andre kom tilbage i deres transportkasse mens de sov ind. Undulaten holdt hun i hånden og aede, mens den sov ind, for at berolige den.

Jeg kan godt se pointen i at det kan være stressende at blive flyttet og transporteret osv. og at det kan være bedre at sove ind derhjemme i vante omgivelser. Men som ejer (og dyrlæge!) kan man jo gøre mange ting for at den lille skal være tryg hvis den skal til dyrlægen. Så et dyrlægebesøg behøver ikke gøre tingene værre for en lille syg en.

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 26. feb 2009 19:33

Det er rigtig, at der er meget man kan gøre for, at en tur til dyrlægen vil blive så lidt stressende for dyret som muligt.
Men helt at udelukke at dyret vil føle sig mere eller mindre utryg tror jeg ikke man kan. Og så er der jo også det med at tage dyret ud i kulden. Nu har jeg ingen bil, så en tur til dyrlægen ville være ensbetydende med en gå-tur på en 20 min. tid. Og det er jo heller ikke specielt rart for et så lille dyr som en hamster.

Men jeg kan garantere for, at hun ikke har ondt nogen steder. Som jeg skrev tidligere vejer hun mere end hun nogensinde har gjort, og jeg ser hende jævnligt sidde og drikke. Så der er ingen problemer.
Jeg holder nøje med hende, og hvis hendes tilstand skulle forværres, ringer jeg til dyrlægen og får bestilt en tid til en aflivning.

minimus

Indlæg af minimus » 30. jul 2009 07:14

Der er også dyrelæger som køre hjem til en, den jeg bruger til mine dyr gør :)

Så får den det ikke bedre eller du syntes at tiden er inde så kan du jo bruge den den dyrlæge.

Låst