Misdannede Ribben VIGTIGT for avlere

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
burrus

Indlæg af burrus » 28. jul 2009 21:45

my heaven skrev:katte får noget man kalder fladbrystet,men ved ikke om det er det samme,mange opdrætter har haft det inde
fladbrystet er ikke det samme - det er en "kolaps" af brystkassen, så killingen bliver MEGET flad at kigge på, men killingen vokser som fra det igen..
de opdrættere jeg kender som har haft det inde, så rammer det killinger i 5-21 dages alderen og er som regel væk igen inden de rammer 14 uger...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Bella

Indlæg af Bella » 28. jul 2009 21:45

Datter til Donna Lucia på 3 mdr. er fri  :)
Ihvertfald nu.

contraria

Indlæg af contraria » 29. jul 2009 00:39

denne advardsel har godt godt. spørgsmålet er så vel om hvor tit vi bør tjække specifict for denne slags defekt.

altså det jeg mener er at.. det er jo svært at se og føle på ungerne da deres brystben stadig blødt og stadig under udvikling når de er 4 uger gamle. så er vi ude i at skulle tjekke dem vær dag eller måske på bestemte alders trin. f.eks ved 3 måneders alderen firste gang og der efter engang om måneden... eller hvordan vil i gribe det and?
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 29. jul 2009 07:28

jeg vil mene at man som opdrætter bør få tjekket sine unger i hvert fald ved 2,3 og 4 uger - og igen lige inden de skal ud af døren igen...

mere kan man som opdrætter vist ikke gøre ift salgsdyrene og så ellers ikke avle på nogle som viser det...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jul 2009 13:24

contraria skrev:denne advardsel har godt godt. spørgsmålet er så vel om hvor tit vi bør tjække specifict for denne slags defekt.

altså det jeg mener er at.. det er jo svært at se og føle på ungerne da deres brystben stadig blødt og stadig under udvikling når de er 4 uger gamle. så er vi ude i at skulle tjekke dem vær dag eller måske på bestemte alders trin. f.eks ved 3 måneders alderen firste gang og der efter engang om måneden... eller hvordan vil i gribe det and?
Ifølge hende hollænderen jeg snakkede med så har hun et kuld nu og hun kunne allerede se fejlen på dem da de var 1 uge gamle, eller det kan jo ikke ses men kun mærkes siger hun, men jeg tvivler meget på at man kan mærke noget på så lille en hamster da den mest består af brusk.

Men op til flere af de unger i det kuld skulle have problemer med verjtrækningen og de er også begyndt at dø og der skulle dette være årsagen ifølge denne avler.

Jeg har spurgt efter et billed af hendes voksne dyr men det kan ikke ses på dem kun mærkes, så jeg er ikke engang sikker på at mine dyr har samme defekt som hendes, :?

Det eneste vi kan gøre nu her til at starte med er at tjekke alle unger efter inden vi sælger dem og undlade avl på dyr der har denne defekt ind til vi måske ved mere om det. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 29. jul 2009 14:41

contraria skrev:denne advardsel har godt godt. spørgsmålet er så vel om hvor tit vi bør tjække specifict for denne slags defekt.

altså unger bør tjekkes senest før de sælges og også gerne inden de sættes til salg hvis det kan lade sig gør, med de store ville jeg nok mene at man tjekker dem før man inden parringer og så droppe parringen hvis der er noget eller finde en anden der kan bruges i den parring. men selvfølgelig stadig tjekke jævnligt for hvis nu det skulle dukke op.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

contraria

Indlæg af contraria » 29. jul 2009 16:47

Benjamin skrev:

Ifølge hende hollænderen jeg snakkede med så har hun et kuld nu og hun kunne allerede se fejlen på dem da de var 1 uge gamle, eller det kan jo ikke ses men kun mærkes siger hun, men jeg tvivler meget på at man kan mærke noget på så lille en hamster da den mest består af brusk.

Men op til flere af de unger i det kuld skulle have problemer med verjtrækningen og de er også begyndt at dø og der skulle dette være årsagen ifølge denne avler.

Jeg har spurgt efter et billed af hendes voksne dyr men det kan ikke ses på dem kun mærkes, så jeg er ikke engang sikker på at mine dyr har samme defekt som hendes, :?

Det eneste vi kan gøre nu her til at starte med er at tjekke alle unger efter inden vi sælger dem og undlade avl på dyr der har denne defekt ind til vi måske ved mere om det. :)

hvad gør vi så med de eftertkommer hvor det har hvist sig at der ligger en som har det samme som donna lucia? og på afkom efter hende?
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 29. jul 2009 17:08

ser tiden an vil jeg tro... vi ved jo intet om det endnu
Pia B

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jul 2009 19:10

OPDATERING:

Jeg har taget billeder af de to hanner der også har denne misdannelse.
Og jeg har igen smurt deres brystkasse ind i madolje for at fjerne pelsen, men det virker bedst på lys pels. :)

Oliver:
Billede

Billede

Olivers søn, han svær at tage billed af så det er svært at se.
Billede
Denne han har Oliver som far som ikke er beslægtet til andre af mine dyr, men sønnen her er så søn af Lobelia som er mor til mit chokolade kuld, Lobelia har ikke denne defekt og hun er lige blevet 1 år.

Jeg har så tjekket Chokolade kuldet idag og Desværre har 2 hanner i kuldet samme defekt så nu står jeg lidt i et dilemma, faren til dette kuld er Dyrekrogens Cody og han døde for kort tid siden helt uden varsel og jeg aner ikke hvorfor og han havde så hvidt jeg ved ikke defekten. :?
Codys søskende har ikke defekten og hans mor har heller ikke, hans far ejer Jeanne og jeg har ikke fået besked fra Jeanne endnu om hendes dyr har fejlen.

Men så står jeg altså her med et Chokolade kuld som jeg ellers har gået og opfostret med stor stolthed og nu er jeg lidt i tvivl om jeg vil sælge nogen af dem. :?
Så der er lige noget der skal gennemtænkes der før jeg træffer en beslutning.

Jeg har også taget billeder af Chokolade drengene som fyldte 4 uger i mandags.

Billede

Billede

Billede

Ja det er meget fustrerende nu står jeg med 5 dyr der beviseligt har defekten, jeg tror snart jeg får pip. :?
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

burrus

Indlæg af burrus » 29. jul 2009 19:33

det er da helt ufatteligt at du er så hårdt ramt! Især fordi du var den første som hørte om det fra en hollænder og vi aldrig tidligere har set det før...

Jeg håber lidt at der vil dukke et eller andet op - for hvis vi ikke finder bare det mindste reelle info om det - så er det jo nærmest umuligt at agere ud fra...  :shock:   vi aner jo intet - og hvis det er arveligt - så ligger det jo nærmest i alle linjer :(
Pia B

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jul 2009 19:36

burrus skrev:det er da helt ufatteligt at du er så hårdt ramt! Især fordi du var den første som hørte om det fra en hollænder og vi aldrig tidligere har set det før...

Jeg håber lidt at der vil dukke et eller andet op - for hvis vi ikke finder bare det mindste reelle info om det - så er det jo nærmest umuligt at agere ud fra...  :shock:   vi aner jo intet - og hvis det er arveligt - så ligger det jo nærmest i alle linjer :(
Tja jeg ender måske som den første der kan dokumentere noget om dette, ind til videre er jeg ikke kommet så meget tættere på hvordan det nedarves så jeg kan ikke rigtigt bestemme mig for hvor mange dyr jeg skal slæbe ud af avl. :?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jul 2009 20:06

bb/Bb kuldet hvor sofus som har fejlen er far ser det ind til videre således ud.

Ungerne fyldte 7 uger igår og der lå der en unge der ellers så fin ud den var bare livløs, idag på 8. dagen ligger der endnu en unge livløs en af de største unger i kuldet.

Hvordan kan det være at ungerne pludselig dør når de ellers ser store og friske ud og først når de er omkring en uge gamle?

Min teori går ud på at defekten tager til når de vokser og at de fleste så dør, men igen så er det kun en teori, jeg kan ikke se om disse unger har defekten da deres skelet stort set består at brusk.

Men når jeg finder ungerne døde så ved jeg jo at det ikke er moren der har spist dem, og når de ellers ser helt fine ud så er det jo ikke normalt at unger på 7-8 dage bare dør. :?

Det var dette der skete med Donna Lucias unger hun fik 15 og 6 overlevede, og de døde mellem 5-9 dages alderen, så hvem ved måske var det bare alle de unger med defekten der døde som små og dem uden overlevede?  :?

Jeg glæder mig til at se hvordan det vil gå dette kuld, ind til videre ser det jo ikke så godt ud, moren passer dem perfekt så det er jo svært at forstå, og det er jo slet ikke sikkert at denne misdannelse er skyld i det men man kan da ikke lade være med at spekulere lidt. :?

de 2 unger fra Chokolade kuldet med defekten har jo så ind til videre ikke haft nogen problemer, men man kunne jo forstille sig at ikke alle unger døde af dette som små.

Hollænderen jeg snakkede med påstod at hendes unger døde omkring 7 dages alderen pga. denne defekt, men hvordan hun kan være så sikker på det ved jeg ikke, tror mest det er en formodning.

Bella

Indlæg af Bella » 29. jul 2009 20:26

Puha Benjamin- jeg føler virkelig med dig !!
Du er sgu hårdt ramt.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jul 2009 20:37

Bella skrev:Puha Benjamin- jeg føler virkelig med dig !!
Du er sgu hårdt ramt.
Tja men hvis det var kommet i en bestemt stamme var det mere forståeligt, det er jo kommet sådan lidt her og der. :?

Bella

Indlæg af Bella » 29. jul 2009 20:40

Ja, men måske er det en lidelse som rigtig mange har, men som aldrig er blevet opdaget....  :?

Låst