Misdannede Ribben VIGTIGT for avlere

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
burrus

Indlæg af burrus » 29. jul 2009 20:42

Benjamin skrev:
Bella skrev:Puha Benjamin- jeg føler virkelig med dig !!
Du er sgu hårdt ramt.
Tja men hvis det var kommet i en bestemt stamme var det mere forståeligt, det er jo kommet sådan lidt her og der. :?
ja det er jo det som er så vildt ved det...
det er nu 3 totalt ubeslægtede linjer  :?  

hvis det er arveligt og ikke latent, så vil jeg ikke mene at nogen kan sige sig fri desværre  :(  så er det overalt....
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jul 2009 20:53

Her til aften snakkede jeg lige med den hollandske opdrætter og hun mener at hamstere kan få denne defekt hvis de falder og slår sig eller hvis de kommer i klemme i noget.

Det lyder jo mere rigtigt da mine 3 voksne dyr ikke er født med defekten, men aligevel kan man jo ikke vide om de er født med den og om den så først bliver synlig med alderen?. :?

Donna Lucia mindes jeg ikke lige at jeg skulle have tabt eller nogen af de andre for den sags skyld, men hamstere er jo dyr der kan lide at klatre rundt så de kan jo have kravlet i taget af buret og måske ramt et hus eller en genstand i buret?  :?

Jeg er igang med at få vendt muligheden for hvor hvidt de kan udvikle defekten hvis de har fået en skade rundt omkring på andre forummer.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 29. jul 2009 22:05

Hold da helt op! Puha, jeg har først set tråden i dag og nu har jeg læst det hele igennem.  :(  Hvor er jeg ked af det Benjamin, men jeg har aldrig set noget på Donna Lucia, da jeg havde hende. Heller ikke på andre af hendes familie, men nu vil jeg da kigge grundigt efter på alle mine dyr.

Minnie er søster til Donna Lucia og mor til My Heavens unge, Trunte.

Lucy som er mor til Donna Lucia og Minnie, samt mormor til Trunte, er fra en dyrehandel. Jeg overtog hende fra en privat, så der vides intet om hendes herkomst, desværre.

Jeg kunne da forestille mig, at unger kan være født med det og de som ikke dør, viser måske først tegn på det efterhånden som de vokser til. Jeg ved det ikke, men det er sørme da skræmmende.
Jeg vil ikke avle mere på Minnie, hvis jeg kan se, hun har det. Lucy er pensioneret, så der kommer ikke flere kuld fra hende heller.

Hvor er det godt, du har informeret om det, Benjamin. Det er noget grimt noget, men jeg er også bange for at det ligger spredt i flere linier.

Virkelig trist med dit chokoladekuld.  :(

contraria

Indlæg af contraria » 30. jul 2009 01:47

når jeg læser din sidste beratning benjamin, kan jeg ikke lade vær med at tænke på om det kan vare letalt i dobbeltfakta.
og at graden af defekten variere meget i EF formen.

min Cleo fødtet jo kun 4 unger og kun to er gået videre i avl. jeg har altid tilskrevet det lille kuld og størrelsen det medicin hun fik kort tid inden selve fødslen, men nu kan jeg da ikke lade vær med at tinke på om det lille kuld var forudsaget af en DF defekt, og at den lille størgelse på selve ungerne var pågrund af medicinen.

faren til det kuld cleo fik er jo min parmesan. ind til hvider er der intet at føle på Savina, som er fra dette lille kuld. jeg vil klart holde øje med hende. nu har Savina så fået et kuld på 9 med Sirius. Sirius har Donna Lucia som mor. så ind til videre vil jeg holde ekstra øje med dette kuld, også efter de er fløjet fra raden.

som sagt, jeg kan ikke lade være med at tænke på om det kan være noget dominant, med en hvis grad af ikke fuld pennetrans, og at det er letalt i DF form.
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 30. jul 2009 06:32

contraria skrev: Sirius har Donna Lucia som mor.
Det er IKKE den samme donna lucia  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria

Indlæg af contraria » 30. jul 2009 06:59

burrus skrev:
det er da godt nok forvirene da...

hvilken donna lucia er det så?

burrus

Indlæg af burrus » 30. jul 2009 07:04

contraria skrev:
burrus skrev:

Den donna lucia benjamin har er en unge efter minnie og mikey hos charlotte
minnie er efter lucy og valentin :wink:
Pia B

contraria

Indlæg af contraria » 30. jul 2009 07:50

burrus skrev:
contraria skrev:
burrus skrev: Det er IKKE den samme donna lucia  :wink:

Den donna lucia benjamin har er en unge efter minnie og mikey hos charlotte
minnie er efter lucy og valentin :wink:

og valenton er efter Zita og james ikke? eller husker jeg helt forkert.

burrus

Indlæg af burrus » 30. jul 2009 07:51

contraria skrev:

og valenton er efter Zita og james ikke? eller husker jeg helt forkert.
præcis - kuldbror til harry og kong g og cleo :wink:
Pia B

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 30. jul 2009 09:40

Nej min/Benjamins Donna Lucia er ikke mor til Sirius.  :)

Valentin døde jo godt nok ca. 1 år gammel, men det lignede nu en hjerneblødning, da han havde blødt lidt ud af næsen. Han havde ikke været syg eller afkræftet før han døde.

Minnie fik 10 unger som alle overlevede og havde det fint, da de flyttede hjemmefra. Så der var ingen nyfødte, der døde i det kuld.
Lucy, Minnies mor, fik ikke et stort kuld, men de overlevede. Jeg har i hvert fald ikke hørt andet.

Lykke

Indlæg af Lykke » 30. jul 2009 10:17

Benjamin skrev:bb/Bb kuldet hvor sofus som har fejlen er far ser det ind til videre således ud.

Ungerne fyldte 7 uger igår og der lå der en unge der ellers så fin ud den var bare livløs, idag på 8. dagen ligger der endnu en unge livløs en af de største unger i kuldet.

Hvordan kan det være at ungerne pludselig dør når de ellers ser store og friske ud og først når de er omkring en uge gamle?

Min teori går ud på at defekten tager til når de vokser og at de fleste så dør, men igen så er det kun en teori, jeg kan ikke se om disse unger har defekten da deres skelet stort set består at brusk.

Men når jeg finder ungerne døde så ved jeg jo at det ikke er moren der har spist dem, og når de ellers ser helt fine ud så er det jo ikke normalt at unger på 7-8 dage bare dør. :?

Det var dette der skete med Donna Lucias unger hun fik 15 og 6 overlevede, og de døde mellem 5-9 dages alderen, så hvem ved måske var det bare alle de unger med defekten der døde som små og dem uden overlevede?  :?

Jeg glæder mig til at se hvordan det vil gå dette kuld, ind til videre ser det jo ikke så godt ud, moren passer dem perfekt så det er jo svært at forstå, og det er jo slet ikke sikkert at denne misdannelse er skyld i det men man kan da ikke lade være med at spekulere lidt. :?

de 2 unger fra Chokolade kuldet med defekten har jo så ind til videre ikke haft nogen problemer, men man kunne jo forstille sig at ikke alle unger døde af dette som små.

Hollænderen jeg snakkede med påstod at hendes unger døde omkring 7 dages alderen pga. denne defekt, men hvordan hun kan være så sikker på det ved jeg ikke, tror mest det er en formodning.
Hvad med at få obduceret nogle af de helt små unger? (jeg ved ikke om man kan - men man kunne jo evt. sammenligne med en ellers rask unge)

Du kan også prøve at kontakte Mette Lybeck Rueløkke på landbohøjskolen om hun har hørt om det før.
http://www.dyrehospitalet.ku.dk/om_imhs ... jdere.aspx

Lykke

Indlæg af Lykke » 30. jul 2009 10:25

Hvis I tænker i linjer: Min Roxy der også var efter James og Zita bør ikke have haft det - hun blev jo obduceret.

contraria

Indlæg af contraria » 30. jul 2009 11:40

jeg tænkte umildbart ikke i linier, jeg skulle bare lige have på plads hvilken Donna Lucia som var ramt og hvilken som lå ba Serius. da jeg har Dyrekrogens Donna Lucia i mine linier nu.

det er så Mahonies Donna Lucia som er ramt.
Mahonies Donna Lucia er så aligevel i famille med min Cleo.

som jeg igen ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til.

for hvis cleo er har defekten i EF og Parmesan har den i DF, og defekten er letal, vil det kunne forklar det lille kuld cleo fik med Parmesan som far.

men så igen på den anden side. hvis genet er Letalt, hvorfor har Parmesan så overlevet, hvis han har det i DF form.?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 30. jul 2009 13:27

Amanda: det er Kastaniens Donna Lucia du har i dine linier nu. :D

ind til videre må vi bare undgå avl på dyr der beviseligt har defekten, herhjemme vil jeg fortsætte avl på dyr der ikke har defekten når dyrene skal parres, og alle unger vil blive tjekket for fejlen når de er 4 uger gamle og dem der har fejlen bliver ikke solgt, men aflivet.
Ja de kunne måske blive fine kæledyr, men nej jeg vil altså ikke sætte sådan noget ud i verden bevidst...

Hvis jeg skal stoppe alt avl på alt som måske kan recikere at bære genet skal jeg jo stort set nedlægge avl på alt og da man slet ikke ved hvordan dette nedarves hvis det overhovedet nedarves så kan jeg ikke satse alt på dette.
Og så skulle vi også i princippet nedlægge avl på alt der er beslægtet med Zita og James og stort set hele den chokolade stamme vi har fået opbygget i dk, og det er jo overhovedet ikke holdbart når man ikke ved mere om det, så vi må bare undgå avl på dyr der beviseligt har defekten.

Så jeg fortsætter avl på de dyr der ikke har defekten, og jeg beholder selv en datter fra donna lucia og hvis hun ikke har defekten når hun er 5½ måned gammel så lader jeg hende få et kuld til den tid.

men jeg kan slet ikke lade være med at tænke på at mine dyr måske bare har fået en skade i deres bur så det er derfor de har udviklet defekten og at det måske slet ikke er arveligt, men når man ikke ved mere om det kan det jo ligeså godt være medfødt og kun kunne ses med alderen, hvem ved?
Men for en sikkerheds skyld bliver alle dyr med defekten taget ud af avl. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 30. jul 2009 13:35

Det skal også lige siges at det ikke er beviseligt at Donna Lucias unger døde af denne defekt hun kan godt bare have været en dårlig mor, men man kan jo ikke lade være med at spekulere en ekstra gang aligevel. :)

Låst