Øjnbetændelse

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Spot

Øjnbetændelse

Indlæg af Spot » 9. aug 2009 10:37

Puk (hybrid/dyrhandlerhamster han, ca 1 år) har øjnbetændelse på begge øjne. Det er ikke ret meget, han kan sagtens se men man kan se det gullige snask rundt om øjet.
For ca 3 uger siden begyndte det.. bare på det ene øje. Dryppede med saltvand uden resultat. Han kom så i et bur med Biobase frem for spåner og det hjalp meget... Nu er den så gal igen.
Jeg har før i tiden behandlet med dyre dråber fra appoteket (på recept fra dyrlægen) uden større resultat (på guldhamsterunger) og er derfor i tvivl om, om han bare skal have fred eller om jeg skal ud i en større behandling.
Derudover har jeg spekuleret på om han måske helt kunne undvære strøelse og så bare have nogle aviser i buret og toiletpapir i reden?
Ummidbart tager  jeg ham til dyrlægen tirsdag eftermiddag.
På forhånd tak!
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

minimus

øjebentændelse

Indlæg af minimus » 9. aug 2009 12:05

Jeg tror ikke at det med aviser er en god ide, da der er brugt tryksværte, som de ikke har godt af at få. Hvis jeg er helt galt på den må i endelig rette mig :oops:

Spot

Indlæg af Spot » 9. aug 2009 14:31

Tryksværten man bruger i dag er ikke giftig.. Men tak alligevel :D
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Wampi

Indlæg af Wampi » 9. aug 2009 18:02

altså sådan som jeg ser det så ville sige hvis du bare giver ham et bur med papirstrimler som "strøelse" tror jeg godt du kan gøre det.. det med aviser ville jeg ikke gøre alene fordi jeg selv oplever at farverne smitter af.. og det kan godt være at sværten ikke er farlig som sådan men tror alligevel ikke jeg ville bruge det.. så hellere finde noget alm. papir.. eller køkkenrulle/toiletpapir..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

burrus

Indlæg af burrus » 9. aug 2009 18:37

prøv at rense øjnene med dette
Billede

det er lidt et "vidundetmiddel" herhjemme til både katte, mennesker og gnavere med øjenproblemer  :lol:

den store koster 99 kr hos matas (gjorde den i hvert fald da jeg købte min store for 1½ år siden og som der stadig er masser tilbage af :lol: )

det fungerer som kamillethe, bare uden alle de dumme støvkorn, skidt, urenheder o.a. der er i den slags "hjemmebryg"  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Spot

Indlæg af Spot » 9. aug 2009 20:21

1000 tak pia! det prøver jeg!
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. aug 2009 09:47

Jeg har brugt Fucithalmic øjendråber, men husker dem ikke som dyre (en lille 5 grams til hund).

Bøgeflis og træpiller giver heller ikke støv. Men ellers synes jeg brugen af toiletpapir (og pap) lyder som en god ide.

Spot

Indlæg af Spot » 10. aug 2009 10:24

Hvor kan man købe dem Lykke?

Hvis man ikke skulle bruge avispapir, hvad ville i så bruge?
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 10. aug 2009 10:30

toilet papir i lange baner/strimler
de venligste hilsner amanda

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. aug 2009 10:44

ligenu har jeg Amor til at gå på avispapir og så bare noget toiletpapir til rede så det er let at skifte. Tryksverte fra aviser bør sagtens kunna anvendes i en perioden. jeg gør det for at undgå at han skal udvikle betændelse i nogle sår han har.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Spot

Indlæg af Spot » 10. aug 2009 10:50

Buret er 70*45 så det vil være pænt meget toiletmapir!
Ser lige et par dage hvordan øjet bliver og ellers laver vi en intensiv øjndråbe&ingen-strøelse-kur!
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. aug 2009 11:04

Spot skrev:Hvor kan man købe dem Lykke?

Hvis man ikke skulle bruge avispapir, hvad ville i så bruge?
Apoteket, tror jeg, eller måske direkte fra dyrlægen.

Spot

Indlæg af Spot » 20. sep 2009 12:57

UPDATE:
Nu går lille Puk kun på aviser og har toiletpapir og lidt garn til rede.
Hans øjne er ikke bedre synes jeg og stoler slet ikke på den dyrlæge så det har jeg droppet. Tror ikke de ved en skid om hamstere.
Er begyndt at duppe noget klorhexedrin (tror jeg det hedder) på med en vatpind og synes det hjælper..

Han er over 1 år gammel og har nok ikke haft den bedste opvækst før han kom til mig. Han er stadig lige så aktiv som før øjnbetændelsen men nu kan jeg se en blålig plet i det ene øje. Regner med det er grå stær
Kan det være pga betændelsen?
Gør det ondt på ham at have øjnbetændelse?
Vil det være okay at lade ham leve så længe han er så aktiv, selv hvis øjnene ikke er helt iorden?
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 20. sep 2009 14:40

det der klorhexadin du bruger - er det noget der er beregnet til øjn?
eller ville jeg nok ikke bruge det, man kan få det der saltvandsdråbe til øjn på apoteket - ved ik om det er det du har brugt tidligere. men vil da gætte på at det ikkke er behageligt at hvad øjnbetændelse, nu har jeg godt nok aldrig selv prøvet det, men mine børn syntes ikke det var sjovt.

min dværg har også døjet med noget i øjnene, og det jeg har gjort var at behandle det med kogt afkølet vand og så flere gange dagligt.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 20. sep 2009 14:47

Øjenbetændelse er ikke rart for det lille dyr. Prøv at tænke på, når vi mennesker får noget i øjet eller på mennesker med høfeber - det er en plage!
Udover selve øjenirritationen kan man også tit få hovedpine, fordi man går og spænder i øjnene.
Jeg ville i hvert fald overveje en aflivning, hvis det ikke går i orden, men det er kun dig der kan se hvordan han opfører sig (hvis han kniber øjnene sammen er det f.eks. et tydeligt tegn på at det irriterer ham).

Har du prøvet med rigtige øjendråber fra dyrlægen? Det kan også være en slags antibiotika-kur (gennem munden) kunne hjælpe. Hvad med at ringe til en anden dyrlæge?

Jeg ved ikke noget om grå stær.

Låst