Tynd hamster på 4 mdr :( - OPDATERET

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Tiina

Tynd hamster på 4 mdr :( - OPDATERET

Indlæg af Tiina » 20. aug 2009 21:46

Synes at Müslie er blevet enorm tynd og hun er heller ikke specielt stor. I forhold til min første dværg, der vejede 41 gram på sit højeste (okay, hun var en smule buttet  :oops: ) men Müslie vejer kun 30-32 gram! Man kan ligefrem se, at hun nærmest er 8-tals formet, når man kigger på hende fra oven. Altså hendes hoved er normalt, men så går det sådan indad ved maven, og så en normal rumpe-størrelse eller hvad man nu skal kalde det..
Men syns bar hun virker så spinkel, og der er ligesom ikke rigtig noget "gods" i hende, især ikke i forhold til min første dværghammi. Hun får det der Emotion Beauty fra Vitakraft (eller sådan noget) sammen med Vitakraft-kugler, killingetørfoder, solsikkerkerner, havregryn og lidt gulerod ind i mellem. Derudover har hun også en gnaverstang med solsikkekerner og andre naturlige ting på, og hun spiser rigeligt af det hele (undtagen Vitakraft-kuglerne, dem kan hun ikke så godt lide).

Forstår bare ikke at hun er så tynd og splejset for hun æder altså virkelig! Som man også kan se på diverse billeder jeg har vist af hende herinde  :lol: Men hvorfor er hun så tynd og lille af sin alder? Er de ikke fuldvoksne i 4mdr alderen? Og hvad kan jeg gøre ved at hun er blevet tynd i så ung en alder?

Kan det have noget at gøre med, at hendes mor får kuld konstant? Den avler jeg købte Müslie ved synes åbenbart det er helt fint at lade hunnen gå sammen med hannen hele livet, og bare levere unger på fuldtid   :evil: Det fandt jeg desværre først ud af da jeg havde købt Müslie, ellers havde jeg ihvertfald ikke købt hende, da jeg mener det er synd og meget udkørende for sådan en bette ven at få unger konstant! Men det kan jo være, at moren ikke har kunne givet Müslie så meget næring som hun havde brug for som unge, fordi moren simpelthen er for udkørt.. Eller hvad synes i? Jeg har ikke så meget forstand på det, så kan jo kun gætte mig frem...
Senest rettet af Tiina 30. aug 2009 08:03, rettet i alt 1 gang.
.. Hilsen Tina, lykkelig ejer af kaninerne Birger og Nayomi

Lykke

Indlæg af Lykke » 20. aug 2009 22:14

30-32g lyder ikke af ret meget. Som du også selv er klar over, bør hun veje mindst 40g (det kan selvfølgelig forekomme at en hamster bare er meget lille af størrelse, men det lyder ikke sådan).

Tisser hun meget?

Prøv at købe noget godt killingevådfoder på dåse og give hende.
(husker du i øvrigt at give hende protein normalt, f.eks. kød, kattetørfoder osv.?)
Du kan også give hende noget (kogt) æggehvide, og kokos.

Og så skal du måske tage hjulet fra hende i en periode.

Tiina

Indlæg af Tiina » 20. aug 2009 22:49

Jeg synes ikke hun tisser meget, tror det er meget normale mængder. Men kan aldrig rigtig vide det helt, da hun har to ret store bure med masser af strøelse i ,så selvfølgelig kan hun godt tisse en del uden jeg ser det - men for det meste tisser hun på platformen (som er af plastik).

Hun får killingetørfoder fra iams/lams eller hvad det hedder. Det spiser hun med glæde :)

Tror jeg vil prøve med noget kogt æggehvide også, men dækker killingetørfoderet ikke hendes behov for kødprotein? Eller bliver det for ensformet for hende?

Prøver at ta hjulet fra hende i nat - håber så bare ikke at hun begynder at gnave tremmer i stedet for som min gamle hams gjorde. For dælen en irriterende lyd at falde i søvn til!  :lol:

Men mange tak for dit svar :D Du har vel ikke et bud på hvorfor hun er så tynd? Fodre jeg hende mon forkert eller for kedeligt/ensformet? Vil jo nødig ha at hun lider af "fejl og mangler" det lille pus.. Kan huske at min første hams fik meget johannesbrød, feder det? Eller er det ikke godt for dem? Kan desværre ikke rigtig huske, hvad hamsteren sådan rigtig fik af mad, men den var ihvertfald godt i stand ;)

Lykke

Indlæg af Lykke » 21. aug 2009 07:32

Jeg tror du ville kunne lugte det hvis hun tissede så meget at det var et sygdomstegn - det var det jeg tænkte på. Du ville også kunne se at vandflasken blev tømt ret hurtigt.

Jeg tør ikke komme med et bud på hvorfor hun er så lille.

Kattetørfoder vil dække et normalt proteinbehov. Killingevådfoder feder mere og er samtidig beregnet på et dyr der skal vokse, så der er formentlig både en stor mængde fedt og en stor mængde protein i. Derfor er vådfoder nok det bedste du kan bruge til at fede hende op.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. aug 2009 07:34

prøv at give hende lidt ekstra af de fedende ting som solsikkefrø og nødder
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Tiina

Indlæg af Tiina » 21. aug 2009 12:41

Kan de tåle hasselnøddekerner?
Vil prøve at finde noget vådfoder i morgen :)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. aug 2009 13:18

Tiina skrev:Kan de tåle hasselnøddekerner?
hasselnødder ja men de må ikk få mandler
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Tiina

Indlæg af Tiina » 22. aug 2009 12:38

Hmm har spredt lidt hasselnød, som hun har taget i løbet af natten. Men hun er slet ikke vågen ellers, efter jeg tog hendes hjul  :(
Hun plejer ellers lige at komme frem til en morgennusser, og nogle gangen midt på dagen, men har slet ikke set hende siden torsdag

Spot

Indlæg af Spot » 22. aug 2009 15:41

hvorfor har du fjernet hendes hjul ? så har hun jo ikke rigtig noget at vågne op til!

Når du prøver at fede hende op er der ingen grund til at sprede det. så er det bedre at lægge det i en skål så du kan se hvor meget hun spiser.

Prøv nødder, banan (evt tørret) og noget kattefoder med høj fedt procent
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

minimus

Indlæg af minimus » 22. aug 2009 18:55

darkangel87 skrev:
Hvorfor må de ikke få mandler, ja undskyld jeg spørger lidt dumt :oops:

Tiina

Indlæg af Tiina » 22. aug 2009 21:03

minimus skrev:
darkangel87 skrev:
Det er vidst noget med at det indeholder blåsyre, som er giftigt for dem. De dør ikke af det, men der er ingen grund til at give dem det ;)

Tiina

Indlæg af Tiina » 22. aug 2009 21:13

Spot skrev:hvorfor har du fjernet hendes hjul ? så har hun jo ikke rigtig noget at vågne op til!

Hun har ca 117 andre ting at lave i sit bur, har lavet lavet en masse aktiviteter til hende og så er hun også ret kreativ til at finde på noget at lave selv :)

Når du prøver at fede hende op er der ingen grund til at sprede det. så er det bedre at lægge det i en skål så du kan se hvor meget hun spiser.

Jeg delte nøden i fire, og lagde dem steder så jeg let kunne se om hun har spist det, så igen problem der..

Prøv nødder, banan (evt tørret) og noget kattefoder med høj fedt procent

Prøver med det hele, og så vejer jeg hende om en uge og ser om der er sket forbedringer i vægten :D
Hun er forresten lige vågnet nu her, så er mere rolig.
Hun fiser rundt og ser frisk ud, så måske har hun bare været lidt for over-aktiv og derfor tabt sig så tror det er meget godt hvis hun ikke har sit hjul f.eks. hver 3. dag fremover (:
Der er virkelig krudt i røven på hende  :lol:

minimus

Indlæg af minimus » 23. aug 2009 08:45

Tiina skrev:
minimus skrev:
darkangel87 skrev: hasselnødder ja men de må ikk få mandler
Det er vidst noget med at det indeholder blåsyre, som er giftigt for dem. De dør ikke af det, men der er ingen grund til at give dem det ;)
Nåå okay, så er det da godt at jeg ikke har givet dem nogle. :)

Spot

Indlæg af Spot » 23. aug 2009 11:59

ellers lav en løbegård med hjulet i som hun så kan være lidt i hver aften
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Tiina

Indlæg af Tiina » 30. aug 2009 08:06

Lige en opdatering..

Hun vejer stadig 30 gram, har faktisk været nede på 27 i denne uge :/
Hun nægtede at spise kattevådfoder.. Men hun får en hasselnødekerne hver dag. Vi har ikke lige fået købt nogle æg endnu (er ikke den store æggespiser) men det skal vi så lige ha fat i :)

Men hun virker 100% frisk osv, men er bare så lille og småtynd. Måske er det bare sådan hun er? Jeg fodrer mest med Emotion Beauty Hamster fra Vitakraft, kan jeg skifte til et mere fedende grundfoder. Hvis ja, hvilket?

Låst