er gået i karantæne frem til d. 10 Marts 2010

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst

skal jeg holde karantæne og i hvor lang tid

nej
2
29%
ja, 30 uger
1
14%
ja, 15 uger
1
14%
ja, men ved ikke i hvor lang tid
3
43%

Afgivne stemmer: 7

contraria

er gået i karantæne frem til d. 10 Marts 2010

Indlæg af contraria » 7. sep 2009 23:45

I fredags da jeg tjekkede mine guldhamstere, fandt jeg Icescream med en flænge/sår i den eneside af munden og nogle hævede områder inden i munden.

jeg bestilte tid hos dyrlægen, tog nogle billeder af hans mund og kontaktede så samttidigt Kenneth(kwo) for at høre hvordan man kunne på vise eller afktrafte at der var tale om HaVP.
jeg viste Kenneth billederne og værgen ham eller Jana i Ttjekiet mener at det er HaVP. Hos dyrelægen kun hun kunne konstatere at han var hævet i munden og så at flængen/såret i mundvigen var uden betændelse.

jeg valgt at aflive Icescream, da jeg ikke ville satse på at det ikke var HaVP.
men nu er jeg så kommet i tvivl om, om jeg skal gå i karantæne eller bare højne min i forvejen forhøjede hygiejne. og hvis jeg bør gå i karantæne, hvor lang tid vil jeg så skulle gå i?

de venligste hilsner en som er meget i tvivl. for vil jo heller ikke over reager.

ps, i får lige billederne at se :wink:

Billede
Billede
Senest rettet af contraria 9. sep 2009 09:41, rettet i alt 1 gang.
de venligste hilsner amanda

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 8. sep 2009 08:11

Synes det er en trist ting det der, men synes ik rigtig jeg kan se så meget på billederne der skulle minde om de billeder jeg allerede har set af HaPV, så synes det er svært at vurdere.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 8. sep 2009 14:22

Hm, det her skal ikke forstås som et surt opstød, men det er jo ikke et spørgsmål om en "gætteopgave" om hvor lang tid folk mener du skal være i karantæne eller ej.
Enten er man i karantæne efter de foreskrifter/tidsperiode der er i DHF eller også så er man ikke i karantæne - alt efter om dyret har HaVp eller ej.
Jeg kan så ikke ud fra billderne vurderer om det er HaVP eller ej, men måske andre kan det.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

contraria

Indlæg af contraria » 8. sep 2009 14:59

sabkoch skrev:Hm, det her skal ikke forstås som et surt opstød, men det er jo ikke et spørgsmål om en "gætteopgave" om hvor lang tid folk mener du skal være i karantæne eller ej.
Enten er man i karantæne efter de foreskrifter/tidsperiode der er i DHF eller også så er man ikke i karantæne - alt efter om dyret har HaVp eller ej.
Jeg kan så ikke ud fra billderne vurderer om det er HaVP eller ej, men måske andre kan det.
det er helt forståligt :). ja det er nok svært at vuder.. hmmm, er bare så meget i tvivl.

liv

Indlæg af liv » 8. sep 2009 15:09

contraria skrev:
sabkoch skrev:Hm, det her skal ikke forstås som et surt opstød, men det er jo ikke et spørgsmål om en "gætteopgave" om hvor lang tid folk mener du skal være i karantæne eller ej.
det er helt forståligt :). ja det er nok svært at vuder.. hmmm, er bare så meget i tvivl.
Hvad med at lade være med at gå i karantæne men måske ikke sælger unger  :? og så vente og se hvad tider siger kommer der ikke nogen tilfælde  på HaPv så kan du begynde igen...?? ved ikke :?  :?

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 8. sep 2009 19:57

Hvis det var mig, der var i tvivl, så ville jeg helt klart vælge karantæne - både for dyrene - evt. nye ejers - og min egen skyld......
Mange hilsner fra Jeanne.

Lykke

Indlæg af Lykke » 8. sep 2009 20:14

Hvorfor mener du selv at det kan være HaPV?

contraria

Indlæg af contraria » 8. sep 2009 21:25

jeg trode selv det var det, da jeg så de glatte hævede område på indersiden af munden, men er blevet i tvivl da det atypisk for HaVP og at kenneth og jana ikke mener at det er det.
sefølgeligt har jeg højnet min hygiejne endnu mere ind den var i forvejen. men jeg er som sagt i tvivl nu.
min første reaktion var at behandle det som om at det er HaVP, men er så kommet i tvivl. men efter Jeannas ord, tror jeg at jeg holder de 30 ugers karantæne fra da jeg fik Icescream ind af døren.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 9. sep 2009 11:41

Undskyld, men kan vi ikke godt blive enige om, at sygdommen hedder: HaPV og ikke HaVP?  :wink:

contraria

Indlæg af contraria » 9. sep 2009 12:01

Mahonia skrev:Undskyld, men kan vi ikke godt blive enige om, at sygdommen hedder: HaPV og ikke HaVP?  :wink:

ups :oops:

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 9. sep 2009 12:16

:wink:

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 9. sep 2009 19:23

så pyt da  :D
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Låst