Futte har længe manglet pels i nakken??

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
BittéHamstereN

Futte har længe manglet pels i nakken??

Indlæg af BittéHamstereN » 12. okt 2009 14:52

Som overskriften siger, min guldhamster, Futte, mangler pels i nakken. Han har manglet pels der længe og det bliver hverken pænere eller grimmere. Er der noget jeg kan frygte, det har jo været der længe, og hvis han ikke mister mere betyder det så noget? Burde pelsen ikke vokse ud igen, hvis han ikke fejler noget, eller er det normalt nogen hamstere mangler lidt pels i nakken??  :?:  :scratch:

Ja, det er de spøgsmål der undrer mig :lol:
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 12. okt 2009 15:39

Det er ikke normalt.

En hamster, der er gammel, kan godt miste pels pga. alderen, men jeg ved ikke om det så er specifikt ét sted eller om det er mere generelt over det hele.
En hamster kan også miste pels, hvis den laver nogle aktiviteter, hvor den slider det samme sted tit (f.eks. på snuden ved tremmebideri).
Pelstab i nakken er et typisk tegn på mider, men kan også forekomme hos hunner med unger pga. hormonforandringer.

Personligt ville jeg høre en dyrlæge, om det er noget, der skal tjekkes.

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 12. okt 2009 17:16

Lykke skrev:Det er ikke normalt.

En hamster, der er gammel, kan godt miste pels pga. alderen, men jeg ved ikke om det så er specifikt ét sted eller om det er mere generelt over det hele.
En hamster kan også miste pels, hvis den laver nogle aktiviteter, hvor den slider det samme sted tit (f.eks. på snuden ved tremmebideri).
Pelstab i nakken er et typisk tegn på mider, men kan også forekomme hos hunner med unger pga. hormonforandringer.

Personligt ville jeg høre en dyrlæge, om det er noget, der skal tjekkes.
Han er hverken gammel (eller med unger :lol: )
Hvis det var mider, burde de andre så ikke været blevet smittet for længst, når de alle er ude lidt hver aften (en af gangen selvfølgelig) :?:
Hvis det er pga aktiviteter, hvad vil så slide nakken? Han bruger det meste af tiden i sit hjul eller ved at kravle rundt i træmmerne :wink:
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..

Lykke

Indlæg af Lykke » 12. okt 2009 18:49

I princippet behøver mider ikke smitte - det afhænger bla. af typen. F.eks. har alle pattedyr altid en lille bestand af hårsækmider og der vil normalt kun komme problemer, hvis dyrets eget immunforsvar ikke kan klare dem.
Midebestanden vil også være et stykke tid om at vokse sig så stor, at den giver synlige problemer, så dyr vil heller ikke vise symptomer samtidig (vær dog opmærksom på at det oftest er smart at behandle alle dyr på en gang).

Kan han ligge i sit hus og skrabe nakken hele natten?
Hverken hjul eller tremmer lyder som noget der giver den slags pelstab.
Og desværre er nakken det mest typiske sted i tilfælde af mider - men jeg har ingen chance for at vurdere det.

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 12. okt 2009 21:31

Lykke skrev:I princippet behøver mider ikke smitte - det afhænger bla. af typen. F.eks. har alle pattedyr altid en lille bestand af hårsækmider og der vil normalt kun komme problemer, hvis dyrets eget immunforsvar ikke kan klare dem.
Midebestanden vil også være et stykke tid om at vokse sig så stor, at den giver synlige problemer, så dyr vil heller ikke vise symptomer samtidig (vær dog opmærksom på at det oftest er smart at behandle alle dyr på en gang).

Kan han ligge i sit hus og skrabe nakken hele natten?
Hverken hjul eller tremmer lyder som noget der giver den slags pelstab.
Og desværre er nakken det mest typiske sted i tilfælde af mider - men jeg har ingen chance for at vurdere det.
I princippet kan han godt skrabe nakken i sit hus, men det er af plastic og han havde ikke dette hus i starten :wink:

Jeg tror jeg ringer til dyrelægen i morgen :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. okt 2009 07:47

Klør han sig? Hvordan ser huden ud?

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 13. okt 2009 12:06

Lykke skrev:Klør han sig? Hvordan ser huden ud?
Han klør sig ikke mere end de andre sidder og pusler sig.
Jeg fik taget nogen billeder, hvis de kan hjælpe :wink:

Jeg ved godt billederne ikke er så gode :oops:

Billede

Billede

Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. okt 2009 12:49

Jeg ville få det tjekket af dyrlægen.

Er hans pels på undersiden tyk, eller er der også nogle steder der hvor den er tynd/ mangler?

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 13. okt 2009 13:12

Lykke skrev:Jeg ville få det tjekket af dyrlægen.

Er hans pels på undersiden tyk, eller er der også nogle steder der hvor den er tynd/ mangler?
Den er tynd mellem hans forben, men ellers er det mest i nakken.

Jeg kunne først få en tid på fredag ved hobrovejen dyrehospital, er der nogen ting jeg skal være opmærksom på og spørge om?

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. okt 2009 14:00

Det er min erfaring, at netop folderne ved benene (lysken/armhulen) også er et typisk sted, der opstår problemer.

Du skal være opmærksom på, at det kan være svært for lægen overhovedet at se, hvad der er galt. F.eks. hårsækmider vil typisk ikke kunne ses på en tapetest (ja, det et stykke tape mod pelsen hvor der så følger lidt hår osv. med af). Man skal ned og skrabe lidt i huden så det bløder og hive nogle totter hår ud for at der skal være en chance for at det kan ses - og så kan man ikke være sikker alligevel (på hunde og katte gør man det typisk på et par områder af 5*5 cm og det kan man ikke på en hamster).

Du kan prøve at læse nogle af de ældre tråde, som jeg og contraria har skrevet om vores dyr (fra januar og til i sommers), der formentlig fik hårsækmider (men både præcis diagnose og behandlingsmåde er lidt usikker).
Jeg har selv lige været til dyrlæge (landbohøjskolen) idag med en ny hamster, der fik den samme slags symptomer, og vil prøve at få lidt flere svar.

Og så er det jo ikke sikkert, at din hamster har det samme  :)

Fredag er jo også helt fint, sålænge han spiser og drikker og ellers er normal!

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 13. okt 2009 15:52

Tak for svarene :D

Men hvordan vil man kunne finde ud af om det er hårsækmider? Og hvis det er, hvordan behandles det så?

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. okt 2009 16:23

Man kan måske se det ved et skrab, og ellers må man prøve behandlinger mod det, hvis man tror, det kan være det. Der er lidt forskellige måder at prøve at behandle det på, f.eks. kan man give det der hedder Ivomec (og det kan gives på flere måder og i forskellige doser), men hårsækmider kan være nogle hårdføre sataner og jeg havde ikke held med det sidst jeg var afsted. Så jeg var lidt vag, fordi der ikke er noget klart svar ;-)

Husk at spørge dyrlægen, hvordan du skal forholde dig til dine andre dyr.

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 13. okt 2009 16:34

Lykke skrev:Man kan måske se det ved et skrab, og ellers må man prøve behandlinger mod det, hvis man tror, det kan være det. Der er lidt forskellige måder at prøve at behandle det på, f.eks. kan man give det der hedder Ivomec (og det kan gives på flere måder og i forskellige doser), men hårsækmider kan være nogle hårdføre sataner og jeg havde ikke held med det sidst jeg var afsted. Så jeg var lidt vag, fordi der ikke er noget klart svar ;-)

Husk at spørge dyrlægen, hvordan du skal forholde dig til dine andre dyr.
Tusind tak for alt hjælpen :thumb:

Låst