Døende hamster.. AKUT HJÆLP

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
BittéHamstereN

Døende hamster.. AKUT HJÆLP

Indlæg af BittéHamstereN » 5. nov 2009 21:10

Jeg tror ikke det er meget over en månede siden jeg købte Ramses af Pia, lige efter Bitté død, da der kom et ledigt bur og Ramses var bare helt perfekt :D

Men i går da jeg ville tage ham ud og snakke med ham var han helt smasket ind i afføring "der nede", så jeg kaldte straks på min mor, da Ramses stadig kan bide (hun siger selv det ikke gør mere ondt end undulat bid, så lad da mor holde han) Hans afføring lugtede, som hvis der lå meget tis i et hjørne af et bur. Vi vaskede det forsigtigt af og klippede pelsen af der nede. Pelsen var helt viklet ind i afføring og halen lå helt nede mellem bagbenene. Vi tørrede ham og lagde ham ind i håb om alt var ok.

Idag da jeg tog ham ud lå han helt stille og vi troede han var død. Han var kold, men nu bevæger han sig. Alt pelsen der nede er helt tøret hård sammen, og han kan kun bevæge hovedet og forbenene lidt. Hvad skal jeg gøre ved ham, skal han aflives og hvordan :shock: Kan det være wettail (Hannes tanke/foreslag..) Hvis ja, hvad skal jeg så gøre imod det, så de andre ikke bliver smittet??

HÅBER SERIØST PÅ AKUT SVAR/HJÆLP!
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

burrus

Indlæg af burrus » 5. nov 2009 21:22

Det lyder som en seriøs omgang diaré!  :(  sikke noget æv!  :(  
søg for han IKKE har noget foder overhovedet i buret!
Skift hele buret og gør det grundigt rent! alt tilbehør af træ skal minimum 18 timer i fryseren og skold alt plastik i  buret! Så er du sikker på der ikke er flere grumme bakterier i buret!

Har I A38 i huset? hvis I har det så giv ham en lille bitte smule i en underkop eller lille skål, og så lad ham få hø... det er alt hans mave kan tåle lige nu  :(
hvis han lever i morgen, så er det afsted til en dyrlæge! og I SKAL til i morgen! det kan ikke vente når det er så alvorligt!!
ring til Hobrovejens dyrlæger! spørg efter Bo.. han er helt klart deres bedste gnaver-dyrlæge! og brug gerne ordet AKUT! så meget som muligt! De plejer at være meget dygtige til at lade folk komme til hurtigt!

for HVIS det er wettail skal han omgående i behandling!
er det "bare" diaré, så skal der købes zoolac (har dyrlægen!) og så skal han startes langsomt op på foderet igen...

og så skal du lige gennemgå din hukommelse for om han er blevet introduceret for noget nyt foder, godbidder e.l.... det kan være en god ledetråd til hvorfor maven sådan går "i stykker"...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 5. nov 2009 21:34

Til Burrus:

Hvordan skal han kunne spise A38 hvis han næsten ikke kan bevæge sig?? Han er helt væk næsten, han bevæger sig lidt en gang i mellem og har lige sagt "piv"

Siden han kom har han fået det mad mine andre får og første dag det kan fik med ved dig. Det lignede næsten det samme, så regnede med det var ok. Han har fået en drops et par gange om ugen.. Får to uger siden købte jeg sådan nogen nye nogen, men de andre spiser dem gerne og også ham, så tror ikke det kan være det på to uger :oops:

Han skiftede bur i Lørdags til tremmebur, da han virker glad for at klatre, så kunne stress spille en rolle. Må jeg ringe hvis det er nemmere at snakke om i stedet for at skrive?

Og kan ikke give ham hø, kan ikke selv tåle det, så vi har intet i huset.. :oops:
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..

burrus

Indlæg af burrus » 5. nov 2009 21:44

stress tror jeg ikke på... foderproblemer lyder heller ikke sandsynligt..
underligt...
nogle gange er man bare uheldig at slæbe noget skidt med hjem et eller andet sted fra :(  
umiddelbart kan du ikke gøre andet for ham end at gøre ALT rent - og så giv ham en ren rede af itu-revet toiletpapir... og så ingen foder!
jeg ved ikk lige hvad du ellers kan gøre på nuværende tidspunkt  :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 5. nov 2009 21:47

Han er helt væk nu :cry: Han bevæger sig ikke mere og han trækker ikke engang sig pote til sig hvis man røre ham :cry:

Nu vasker self buret og ligger tingene i fryser, men hvad skal jeg så sige til dyrelægen, skal Bo se hans lig eller sådan noget.. :cry:  :cry:  :cry:

Hvis dyrelægen/Bo mener det er wettail, skal de andre så havde oget medicin i vandet og hvis det ikke er wettail og de får den medicin vil det så skade de andre??

:cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:  :cry:

burrus

Indlæg af burrus » 5. nov 2009 21:57

har sendt dig en pb :(
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. nov 2009 11:41

Det var dog en forfærdelig oplevelse! Håber at Pia eller dyrlægen har kunnet svare på dine spørgsmål.

Hvis I har nogle svar, må I meget gerne poste dem her, så vi andre også kan lære noget :)

burrus

Indlæg af burrus » 6. nov 2009 11:45

Ramses døde desværre i går aftes  :(  
der var ikke mere at gøre og Ramses sov stille ind...

Diarré er virkelig farligt for så små dyr  :(
De har intet at stå i mod med, så hvis den først bliver så alvorlig, så er det en svær kamp at vinde  :(
Pia B

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 6. nov 2009 23:52

Lykke skrev:Det var dog en forfærdelig oplevelse! Håber at Pia eller dyrlægen har kunnet svare på dine spørgsmål.

Hvis I har nogle svar, må I meget gerne poste dem her, så vi andre også kan lære noget :)
http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.p ... 219#135219

Dyrelægen tog en test af afføringen og fandt ud af hvad det var, et eller andet der startede med c (k lyd) kan bare ikke huske hvad det var. Også noget mennesker ikke må få hvis de ligger på sygehuset eller sådan noget, selvfølgelig bare i hamster form de fik det :wink:

Vi har fået Fibreplex, som er noget af det samme zoolax (tror jeg det hed) bare mere gnaver lavet og så er det med gulerods smag :lol: Men det skulle de andre i hvert fald havde indtil der ikke var mere i tupen og så måtte der ikke komme hamstere ind eller ud de næste 14 dage. Det vil ikke skade det kuld Saphir får omkring næste Mandag, da Saphir vil give det forbyggende vidre i modermælken :D

Håber det var de svar du mente :wink:  :oops:

burrus

Indlæg af burrus » 7. nov 2009 09:50

lyder som en coli bakteri infektion...  :(  æv æv...  :(
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. nov 2009 10:22

jeps, det var de svar  :)
Tak.

Og det gør mig ondt med det lille kræ.

Låst