Spørgsmål om hjerneblødning?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Riqo

Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af Riqo » 10. nov 2009 09:36

Da min hamster døde sidste år, har jeg længe overvejet at få en ny,
sidste gang havde jeg en dværghamster og denne gang vil jeg gerne have en guldhamster.

Men jeg har hørt af 95% af alle guldhamstre for en hjerneblødningen inden de er 2 år og bløder ud af øre og mund, hvilket jeg syntes lyder ret voldsomt.
Men jeg ville høre om dette er rigtigt? At mange guldhamstre for hjerneblødninge?  :?

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af burrus » 10. nov 2009 09:48

Riqo skrev: Men jeg har hørt af 95% af alle guldhamstre for en hjerneblødningen inden de er 2 år og bløder ud af øre og mund, hvilket jeg syntes lyder ret voldsomt.
Men jeg ville høre om dette er rigtigt? At mange guldhamstre for hjerneblødninge?  :?
Det var et voldsomt %-tal du har hørt!

Størstedelen af alle guldhamstere dør af enten cancer eller hjerneblødning - men at sætte et %-tal på er svært... Men det er de to hyppigste dødsårsager for GAMLE hamstere generelt  :wink:  det er "gammel-mands-sygdomme" for mange hamstere....
jeg har ikke oplevet at hamstere bløder ud af næse og mund, men har flere gange oplevet at de er faldet om et tilfældigt sted i buret og bare er død af hjerneblødningen, uden noget synligt på hamsteren...

Synes ofte det er hamstere over 1½ år cancer og hjerneblødning for alvor rammer...  
naturligvis med undtagelser med yngre hamstere, men det er de to hyppigste dødsårsager for hamstere over 1½ år...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 10. nov 2009 11:44

jeg har kun 1 gang oplevet en hamster hvor jeg kunne se at det var hjerneblødning hvor der var blod
ellers så ligner de faktisk at de er sovet stille ind
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Riqo

Indlæg af Riqo » 10. nov 2009 13:59

Okay, pyhaa. Min veninde beskrev det meget voldsomt ..

Loan
Indlæg: 802
Tilmeldt: 22. jul 2006 23:37

Indlæg af Loan » 10. nov 2009 14:21

Må erkende jeg har heller aldrig oplevet at en hamster med en hjerneblødning har blødt. De gange hvor der har været en hjerneblødning som grund til et dødsfald, har de blot væltet rundt i deres rede eller et sted i buret og sovet ind.

Synes godt nok det lyder mig en anelse overdrevet, men skal ikke kunne udtale mig om det.
Hilsen
Loan Vejby

Mahonia
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 22. aug 2007 16:51

Indlæg af Mahonia » 11. nov 2009 12:30

Ja det er, som de andre siger, temmelig overdrevet. Selv har jeg oplevet en enkelt hamster med en smule blod ved næsen, da jeg fandt den død og jeg har haft og mistet en del hamstere, som man nu gør, når man har et opdræt.
De fleste dør eller bliver aflivet pga. alderdom eller aldersrelateret sygdom, så jeg synes bestemt ikke, du skal lade dig skræmme.  :wink:

BittéHamstereN
Indlæg: 728
Tilmeldt: 4. mar 2009 15:47

Indlæg af BittéHamstereN » 11. nov 2009 15:37

Det er ikke særlig lang tid siden min første guldhamster Bitté døde, han gik bare rundt i buret som om han var fuld og til sidst sov han ind.. Synes ikke det så voldsomt ud. Han var desværre ikke engang fyld 1 år, men tror da mest det vil ramme de ændre hamstere :wink:
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

bobbybaw2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. mar 2017 08:41

Hjælp mig & mit hamster!

Indlæg af bobbybaw2 » 10. mar 2017 08:45

Mit hamster Viktor har været syg de sidste par dage, den vælter rundt i buret som om den var fuld. Det er som om dens 2 bagben er lam. Nogle gange sidder den bare stille, som om den er væk i et kort minut. Den er 2 år og 3 måneder gammel. Dens ene øje er også klappet sammen, så der er kun det ene øje som er oppe. Kan det være en hjerneblødning?

Hjælp en ven i nød!

- bobbybaw2

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af Colour Point » 10. mar 2017 08:57

Som svar på dit spørgsmål .

Hvis din hamster har været syg et par dage - skal du tage den til dyrlæge. I det her tilfælde, bør det foregå idag.
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

bobbybaw2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. mar 2017 08:41

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af bobbybaw2 » 10. mar 2017 09:02

Den kan ikke gå mere, den vælter rundt i buret, spiser eller drikker ikke? Den går i '' black-out '' hele tiden.. Hvad kunne der være sket?

- Tak for dit svar!

bobbybaw2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. mar 2017 08:41

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af bobbybaw2 » 10. mar 2017 09:07

Sidste uge havde han det fint, der var intet galt. Han drak og spiste, men en uge efter ( idag ) har han det bare skidt.. Men kan se hans hjerte banker utrolig hårdt.. :/

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af Colour Point » 10. mar 2017 09:08

umiddelbart en hjerneblødning. Han skal til dyrlæge nu.
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

bobbybaw2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. mar 2017 08:41

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af bobbybaw2 » 10. mar 2017 09:22

Men den kan jo ikke helbredes? Har set mange som skriver at den er dødsdømt når den har fået det.. :/ Er du sikker på at de kan hjælpe den? For er meget bekymret.. :/

bobbybaw2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. mar 2017 08:41

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af bobbybaw2 » 10. mar 2017 09:27

Er i skole, så kan ikke få ham til dyrerlæge :(

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Spørgsmål om hjerneblødning?

Indlæg af Colour Point » 10. mar 2017 10:55

Den kan i hvert fald ikke hjælpes uden. Og hvis den ikke kan hjælpes er det din pligt at få den aflivet?
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Låst