Grønnebæks opdræt af guldhamstere karantænen ophævet

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
darkangel87

Grønnebæks opdræt af guldhamstere karantænen ophævet

Indlæg af darkangel87 » 21. mar 2010 17:43

så blev det desvære min tur til at ryge i karantæne
fandt igår 5 mulige tilfælde af HaPV, chancen for det ikke er det er nok meget lille.
Så jeg går i 8 måneders karantæne fra dags dato.
regner med at tage til dyrlæge med dem der har symptomerne imorgen og høre om de på en måde kan tjekke om det er det så jeg er helt sikker.

desvære rammer det jo alle der har modtaget guldhamstere fra mig eller har haft hamstere gående hos mig inden for de sidste 8 måneder.
Senest rettet af darkangel87 22. mar 2010 10:28, rettet i alt 1 gang.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Loan

Indlæg af Loan » 21. mar 2010 18:26

Karantænen har endnu en gang ramt mig!

- Men jeg kan og vil ikke igennem endnu 8 mdr karantæne hvor jeg bare kan se på mine dyr måske går i forfald og vil dø af dette, har allerede et muligt tilfælde af HaPV, og et kuld unger.
Alle ved mig vil dog blive aflivet for deres og min egen skyld, 8 måneder i uvished om det er HaPV og om andre er ramt ødelægger virkelig en, det kan jeg ikke igen.

:cry2:  :cry2:  :cry2:  :cry2:  :cry2:
Hilsen
Loan Vejby

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 21. mar 2010 18:27

:kram: - Stooort kram, til jer begge. :cry:
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. mar 2010 18:29

Rubin skrev:Karantænen har endnu en gang ramt mig!

- Men jeg kan og vil ikke igennem endnu 8 mdr karantæne hvor jeg bare kan se på mine dyr måske går i forfald og vil dø af dette, har allerede et muligt tilfælde af HaPV, og et kuld unger.
Alle ved mig vil dog blive aflivet for deres og min egen skyld, 8 måneder i uvished om det er HaPV og om andre er ramt ødelægger virkelig en, det kan jeg ikke igen.

jeg har virkelig også ondt af dig fordi du er ramt igen.
synes det er noget lort det her.
Billede

Loan

Indlæg af Loan » 21. mar 2010 18:31

darkangel87 skrev:
Rubin skrev:Karantænen har endnu en gang ramt mig!

jeg har virkelig også ondt af dig fordi du er ramt igen.
synes det er noget lort det her.
Det bare ik fair !
Hilsen
Loan Vejby

Lykke

Indlæg af Lykke » 21. mar 2010 19:05

Jeg føler med jer begge - kan nemt sætte mig ind i det!

Vil I fortælle lidt mere om jeres mulige tilfælde?
Har I f.eks. fået dyr fra Kenneth, hvor stammer de ramte hamstere fra, hvilken type symptomer osv.?

Rubin, kan det betale sig for dig at vente med aflivning til Heidi har været hos sin dyrlæge?

Jeg tænker også lidt om det evt. kunne betale sig at snakke med hamster-eksperten fra Landbohøjskolen (ja, den ligger jo i København), men hvis der er flere tilfælde af HaPV, er det måske ikke de lokale dyrlæger vi skal have fat i...?
http://www.dyrehospitalet.ku.dk/ (Du kan aftale tid fra kl. 8.30-13.00 mandag til fredag ved at ringe på tlf. 3528 2930.)
Jeg havde kontakt til hende i forbindelse med mine hamsteres sygdom. Hun hedder Mette Lybeck Rueløkke.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. mar 2010 19:37

nej jeg har ikke fået andet end campbells fra kenneth,
mit må være kommet fra en dyrehandel med en hamster der på nuværende tidspunkt er gået bort,
dem der hos mig er ramt er 5 brødre, som er efter hamstere jeg har haft over 1 år og som der ikke er noget at se på.
har tjekket alle de nye dyr jeg har gående nu og deres afkom, men har intet fundet, har idag fundet nogle fra et andet kuld jeg lige skal holde øje med hvordan udarter sig.

mine har vorter på hage og et par af dem har på ryggen også

Kenneth har haft kigget på nogle billeder af mine og har sammen med en der har stor viden om sygdomme vurderet at det er 99% sikkert at det er HaPV.

her er nogle billeder af de værste af mine
Billede
Billede
Billede
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 21. mar 2010 19:53

Ja det rammer desværre også mig herhjemme, da jeg har fået Kali fra Anette, som jo har haft Snefnug gående hos Heidi...

Jeg hverken kan eller vil byde kommende købere mine unger, at der er risiko for HaPV...
Derfor bliver alle 10 unger aflivet - og det gør både Kali og Constantine også  :cry:  

Jeg kan ikke selv stå inde med 10 unger i 8 måneder, Constantine er blevet gammel og skulle aflives uanset i næste måned og jeg tør ikke risikere noget ift. vinterhvid avlen, så derfor bliver Kali også aflivet  :(  
Ligeledes kan jeg ikke på nogen måde gennemskue en 8 måneders karantæne fra d.d. ift. bestyrelsesarbejde osv.
Det betyder jeg er guldhamsterfri i løbet af denne uge, så fra på fredag, når jeg har fået cleanet hele lejligheden og alle bure - skuret alt ned med rodalon og vasket ALT (igen), så holder jeg en karantæne..

Kenneth ville prøve at høre Jana om, hvor lang en karantæne jeg skal i, men det betyder jo nok desværre at jeg nok ikke kommer til GF pga. karantæne, selvom alt ellers mere eller mindre var planlagt  :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Loan

Indlæg af Loan » 21. mar 2010 20:00

Jeg fik Mica nede fra Heidi af, som nu har fået konstanteret det mere eller mindre ud fra de billeder, og oveni er Mica lige kommet hjem fra parring hos Anette, hos den af hendes hamster som er i udbrud, så det betyder samtlige 12 unger bliver aflivet hos mig da jeg som Pia ikke kan stå inden for så mange unger i 8 måneder, og fordi jeg lige har været igennem det og ved hvor hårdt det tog på mig. Jeg kan for min egen skyld, og for dyrenes skyld ikke gå i karantæne en gang til, så alle mine vil med største sandsynlighed blive aflivet i løbet af næste uge.

- Selvom jeg ingen symptomer ser endnu, kan jeg ikke gå i uvisheden igen, det simpelthen for hårdt.
Så jeg venter ligesom Pia på at høre hvor længe min karantæne bliver, og så skal alt koges og skylles i rodalon for at komme af med det lort en gang til.
Hilsen
Loan Vejby

Majlund

Indlæg af Majlund » 21. mar 2010 20:15

Hvor gør det mig ondt for alle jer der er berørte af det. . . mennesker såvel som hamser :( Jeg kan slet ikke forestille mig hvor rædselsfuldt det må være at opleve :cry2: Så mange varme tanker til jer alle :heart:

Kan sygdommen ramme alle arter? (Det lyder til det). Hvad gør sygdommen ved hamserne præcist?. . . foruden vorter eller hvad det var -  som der jo var et billede af i tråden. . . og hvordan smitter det videre?

burrus

Indlæg af burrus » 21. mar 2010 20:20

HaPV rammer kun guldhamstere og smitter ikke de andre.

det smitter ved berøring - altså ved at man rør ved en smittet guldhamster og rør så ved den næste...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Bella

Indlæg af Bella » 21. mar 2010 20:56

:(
Det gør mig rigtig ondt, for jer alle der lider under dette  :(

trøstekram herfra
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 21. mar 2010 21:25

Hvor er det dog skrækkeligt for jer alle :(
Også dig Loan, at du nu igen skal i karentæne :(  :(
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Lykke

Indlæg af Lykke » 21. mar 2010 21:46

Tusind tak for fortællingerne!

Jeg ved, at det er en ufatteligt hård situation at stå i. Og 8 måneder er lang tid i "hamstertid".

LUX

Indlæg af LUX » 21. mar 2010 21:58

Er der nogle der ved hvor lang tid virusen kan overleve uden for et hamster?
Altså hvis man kommer i kontakt med en hamster, hvor længe man selv rissiker at bære virusen?
og evt hvor længe virusen kan overleve på ikke levende overflader?

Låst