Allergi

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Nougat

Allergi

Indlæg af Nougat » 27. jul 2010 15:56

Min guldhamster nyser jo ofte. Så jeg snakkede med dyrlægen i går, som sagde jeg skulle lade den gå på aviser, og fjerne sandet. Spurgte om tryksværten ikke var skadelig for dem, men sagde han de ikke var. Nogen der har erfaring med det? Og har den godt af at jeg fjerne sandet? Den bruger det jo meget ofte. Både til at bade og tisse i.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Wampi

Indlæg af Wampi » 27. jul 2010 16:21

ville absolut ikke give den aviser...

har den kun sand i sit bur?

prøv med spåner i stedet.. man kan få nogen der ikke støver...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Nougat

Indlæg af Nougat » 27. jul 2010 19:30

Nej synes også det lød underligt at give den aviser. Efter jeg snakkede med dyrlægen, gav jeg den aviser og gå på(man burde jo kunne stole på sin dyrlæge), men lod sandet være i buret(I et sandbad). Så ville jeg prøve af om det hjalp med aviser, og hvis det ikke hjalp, ville jeg fjerne sandet. Og Hvis den ikke stopper med at nyse efter jeg har fjernet sandet, vil jeg komme det tilbage i buret. Den ELSKER nemlig sit sand!
Før gik den på sådan nogle "piller" af pressede spænder. Nu har jeg prøvet at købe noget der hedder "Biobase". Men det støver nok mere end de "piller"?

Nikoline

Indlæg af Nikoline » 27. jul 2010 21:42

Jeg ved, at marsvin ikke tager skade af at gå på aviser, for de skal æde PÆNT STORE mængder, før tryksværten er skadelig. Men jeg ved ikke, hvordan det er fat med hamstre :)

Men synes, det lyder vildt underligt, at den skulle være allergisk overfor sand?

Nougat

Indlæg af Nougat » 27. jul 2010 21:50

Ja. Synes jeg også. Han sagde det jo nok var noget der generede den i næsen.  :scratch:

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. jul 2010 06:35

Jeg ville normalt ikke give min hamster aviser, men andre plejer at sige, at tryksværten ikke er skadelig. Det kunne jo være værd at prøve i en periode.
Men du kunne jo også prøve en anden slags strøelse - af tang eller af papir f.eks.

Hamstere er meget sårbare overfor støv. Jeg ville afprøve det med at fjerne sandet også - den har typisk heller ikke brug for at have det fast, så der sker ikke noget ved at fjerne det i en periode. Så kan du jo se, om der sker en ændring. En ændring vil nok komme relativt hurtigt, hvis det har noget med de to ting at gøre.

Nougat

Indlæg af Nougat » 28. jul 2010 08:06

Synes allerede den nyser mindre. Dog stadig lidt. Kender du et mærke af bundstrøelse der er lavet af tang?
Hvor ofte skal jeg så sætte sandet ind til den?

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. jul 2010 10:37

Tror det var hos Maxizoo jeg så det af tang.

Start med at se om nyseriet går væk i løbet af en uge. Giv den derefter sandet helt tilbage, men ikke det normale bundstrøelse. Hvis den stadig ikke nyser, er det jo ikke sandet der har startet det. Ellers prøv at give den sand en gang om ugen, evt. når du har den ude.

Nougat

Indlæg af Nougat » 28. jul 2010 14:14

Okay. Tak for svaret. Det vil jeg prøve

Låst