Spændt mave

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Amerath

Spændt mave

Indlæg af Amerath » 15. aug 2010 13:52

Hej jeg har et hamster på knap 1.9 år, igår aftes opdagede jeg at hans mave var betydeligt større og mere spændt end den var for et par dage siden, - han virker umiddlebart ikke til at føle ubehag når jeg rører eller prikker lidt til ham på maven, og presser sig stadig gennem ting med sin mave selvom han ikke virker til helt at have styr på hvor bred han er lige nu! - det føles lidt lissom han har drukket en masse vand, ikke rigtig som en knude eller noget hårdt, det er lige stort på begge sider af hans mave!

- jeg har svært ved at bedømme om han virker mere svag da han er en gammel herre og ikke er så aktiv mere som han har været, han bruger sjældent sit hjul og sover meget af tiden ( sådan har han været det sidste 3-4 måneder ) - jeg tager ham op hver aften og sørger for han løber lidt rundt og han virker frisk nok og glad når jeg får ham lokket ud, men skynder sig tilbage at sove i sin hule når han kan komme til det. - han spiser og drikker som normalt!

- Jeg har købt ham et større bur for nyligt med rør etc. - dem er han ikke så interesseret i lissom hjulet, men virker ellers til at være meget glad for det ekstra plads og platforme.

Jeg har opdaget at der var nogle små frugtfluer i hans forråd inde i hans hule, og jeg skyndte mig at skifte hele buret her til morgen, - de kan ikke have været der ret længe da jeg tjekker til ham og fjerner det værste skrald hver aften, - men da det lige falder sammen med hans mave pludselig virker spændt er jeg bange for om han kan have spist nogle æg eller noget lign.? - er der nogen der har nogle ideer før jeg evt. tager ham til dyrelægen?

kwo

Indlæg af kwo » 15. aug 2010 15:25

Det kan være være en knude, som ikke er ualmindeligt hos ældre dyr.

Men det kan også være forstoppelse, og begge ting skal en dyrlæge nok tage sig af.
Kenneth Worm

Amerath

Indlæg af Amerath » 16. aug 2010 04:08

Jeg tvivler på det er en knude, da det er kommet på 1-2 døgn og virker sådan lige fordelt på maven, jeg har ikke set ham lave stort men han tisser jævnligt, - det er muligt det måske er forstoppelse, jeg ser lige hvordan han har det imorgen da han virker mere frisk og glad idag end de sidste par dage. - tak for rådet!

Amerath

Opdatering

Indlæg af Amerath » 22. aug 2010 18:01

Jeg tog lille Tymo til dyrelægen og fik at vide det nok var nyrene eller hjertet der var ved at sætte ud, men at han ikke havde ondt, - han var bare blevet gammel. - han sov det meste af den sidste dag i mit skød før jeg havde tid og jeg fik den lille mand aflivet før det blev værre! - jeg var super stolt fordi han var så tapper, ingen piv ved narkosen og han kælede med dyrelægen som var overasket over hun slet ikke blev bidt ved undersøgelsen af ham! - han er nu begravet ved søen nærved! - er glad for han kom herfra så fredfyldt og bare sov stille ind mens jeg nussede ham!
Her er et lille billede af ham som jeg husker ham bedst:
Billede
[/img]

Låst