Pletter eller sår på ryggen?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Ren
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29. mar 2011 16:41

Pletter eller sår på ryggen?

Indlæg af Ren » 22. maj 2011 23:25

Har lige opdaget at min guldhamster han har to pletter på siden af ryggen. De sidder lige ud for hinanden. Pelsen er lidt mørk og klumpet og i den her elendige belysning kan jeg ikke se om det er rødt.
Men meget mærkelig nok sidder de lige ud for hinanden og han er også upåvirker af at jeg piller i dem (ud over at han ikke vil sidde stille - han kæmper en hård kamp for at komme videre ud og undersøge sofaen  :lol:  )
Kan det være fedtpletter eller noget i den dur?

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 23. maj 2011 05:17

Jeg tror det er duftkirtlerne du snakker om  :)
Sidder de på hver sin side af numsen?
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Ren
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29. mar 2011 16:41

Indlæg af Ren » 23. maj 2011 08:01

Nej. De sidder lige under det midterste af ryggen hvis du kan følge mig.
Har haft ham i ca. 6 - 7 uger nu og jeg har godt bemærket at han har haft den ene plet på ryggen hele tiden. Han er en umbrous eller hvordan i staver det, med en mørk bund. Jeg har hele tiden kunne se at han har haft en plet hvor der ikke var så meget pels så man kunne se den mørke bund. Har ikke lige haft ham oppe de sidste par dage, men i går kunne jeg så se at han nu har pletterne i begge sider og den til højre er næsten dobbelt så stor som den til venstre.
Jeg har forsøgt at kigge på den første plet (som forøvrigt er den til venstre), men indtil videre har han simpelthen haft alt for meget krudt i røven til at jeg kunne kiggen uden at mase ham.

Netti

Indlæg af Netti » 23. maj 2011 09:28

Nu kender jeg intet til de der fedtpletter, så kan ikke sige om det kun er det. Men hvis det er rødt og lidt skællet kan det også være skab. Så vil råde dig til at holde øje med at ikke breder sig eller smitter dig, for så er det sikkert skab.
Men kan som sagt ikke sige det præcist..:)

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 23. maj 2011 09:43

Det lyder som duftkirtlerne. De sidder netop samme sted på hver side, ved hoften.
Pelsen klumper tit lidt sammen fordi hamsteren sveder der, så det kan komme til at se ud som om der mangler pels (det kan der måske også nogle gange gøre).
Duftkirtlerne er tit sorte, men ikke altid, og de kan variere i udseende og størrelse.
De er tydeligere når det er varmt (f.eks. om sommeren).

Låst