Øjeproblemer hos dværghamster?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Betina

Øjeproblemer hos dværghamster?

Indlæg af Betina » 12. jul 2011 00:13

Hej alle

Jeg har læst om andres problemer med dværghamster og deres øjne, men det lyder ikke umiddelbart som det, min 1½ årige Bilbo kæmper med.

Han startede for et par uger siden med at være hævet over det ene øje og det var klistret til, når han havde sovet. Jeg har prøvet at skifte bunddækken med alt fra bøgespåner og papirstrimler til minihemp og carefresh uden held. Nu er det blevet værre og han er hævet under øjet også.

Han virker ellers normal, livlig og glad, selvom han har tabt sig en del de sidste par måneder efter vejret blev varmt.

Jeg har nu prøvet at duppe lidt kamillete i øjet for at se om det hjælper, men har andre erfaringer med sådan et øjeproblem? Jeg vedlægger billede efter jeg duppede øjet (jeg måtte lokke med noget lækkert for at få et tæt på :)). De hvide pletter ser ud til at være sårskorper.

Mvh.
Betina
Vedhæftede filer
Bilbo.jpg
Bilbo.jpg (201.35 KiB) Vist 3654 gange

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 12. jul 2011 00:42

Pas på med at dryppe med kamilleté! Det skulle gøre det værre, da det indeholder nogle stoffer der kan irriterer slimhinderne og medfører allergi og høfeber.

Jeg ville i stedet prøve at dryppe øjet med nogle neutrale øjendråber (viskøse øjendråber), som kan fås på apoteket, og hvis det ikke virker efter en uges tid, så er der nok ikke andet for end at tage til dyrlægen.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Betina

Indlæg af Betina » 12. jul 2011 07:35

Hej Jonas,

Tak for advarslen. Jeg så blot rådet med kamillete på netdoktor, så ville prøve det. Jeg skifter til nogle almindelige øjendråber og ser om det hjælper :)

Betina

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 12. jul 2011 13:16

Jeg håber at det virker, så du slipper for at tage til dyrlæge. Vi havde fornylig en rotte som havde fået øjenbetændelse, og der virkede de neutrale øjendråber ikke. Vi måtte give 200kr for 10ml øjendråber hos dyrlægen :shock:
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 14. jul 2011 12:02

Det ligner en hamster der hurtigst muligt skal en tur til dyrlægen. Når det ser ud på den måde kan det ikke behandles med hverken Kamillethe, kogt vand eller saltvandsdråber. En korrekt diagnose og behandling kan kun foretages af en dyrlægen. Og i min optik bør (MÅ) man aldrig undlade at kontakte en sådan af tidsmæssige eller økonomiske årsager.

Låst