Dværghamster - alderdom/sygdom?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
saranadia

Dværghamster - alderdom/sygdom?

Indlæg af saranadia » 2. aug 2011 21:23

Efter at have holdt sig tilbage i buret et par dage dukkede Musli søndag aften op godt forpjusket og med hævet rødt øje som der kløede meget - jeg gav buret et ordentligt bad.. Han var ekstremt træt samtidig og slett ikke den glade filur han plejer at være.. Mandag morgen var øjet dog helt normalt og pelsen så pæn og sund ud igen.. Han løb i hjulet og var nysgerrig og glad og spiste pænt hans mad.. Mandag eftermiddag blev han imidlertidig igen meget sløv og virkede næsten blind.. I dag har han langt og sovet det samme sted hele dagen og reagerer ikke på noget, kom til at vække ham en enkelt gang hvor at han næsten krøb på maven (som en hund der har fået tæsk) ind i hans anden hule...

Hans adfærd er totalt ændret: ingen appetit (kun grøntsager) ikke nysgerrig, holder sig kun for sig selv..  derudover synes jeg at han virker hævet bagi..

Han er halvandet år og er vinterhvid..

Er det noget med alderen? Eftersom at han var sig selv de 6 timer mandag morgen - eller er det sygdom der begynder?

Wampi

Indlæg af Wampi » 3. aug 2011 11:40

prøv at tjekke buret om hans afføring er små sorte aflange ting..

Og ellers kan det godt være han er syg med noget der rammer ham forskellige steder når du siger at øjet helede så hurtigt af sig selv...

Kan også godt være varmen lige for tiden.. tjek at han ikke står i direkte sollys i løbet af dagen... prøv at overdække en halvdel af buret med et viskestykke så der er konstant skygge...

Tjek at vandet ikke står og bliver varmt... må heller ikke være iskoldt... men hvis vandet står og bliver varmet meget i vandflasken kan de ligesom os ikke rigtig tåle at drikke det...

pas på med hvad slags grønt du giver ham... ikke give mere end han er vant til.. specielt hvis han virker sløj...

og ellers ja så kan det også godt være alderen... det kan skifte fra dag til dag med deres aktivitet osv...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

saranadia

Indlæg af saranadia » 16. aug 2011 21:10

jeg gav ham nogle ekstra grønsager så han kunne komme af med afføringen - det hjalp..

samtidig har han fået en drikkeskål i buret da han ikke gider drikkedunken længere af en eller anden grund.

Jeg har skiftet strøelse til noget der ikke var nær så støvet (care fresh ultra)  af hensyn til hans øje, der dog stadig en gang imellem er rødt udenom, men ikke hævet.. Men han har mistet synet på det... Jeg vasker hans øje i lidt vand for at få hårene væk (har langt mærke til at de går ned i hans øje og generer nemlig så han klør i det)

Han klør sig ikke når der ligger et tyndt lag toiletpapir ovenpå hans strøelse - kan en hamster ha så store problemer med støv?

men jeg tror ganske enkelt det er alderdom - han virker ikke til at være syg længere, den eneste adfærdsændring han har nu er at han ikke så gerne vil op.

Låst