Tyk eller syg?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Maria

Tyk eller syg?

Indlæg af Maria » 19. okt 2011 22:09

Hej,

Min datter har et dejligt guldhamster på ca. 1½ - 2 år. Sille, som hun hedder er normalt meget aktiv i at kravle rundt i sit 3 etagers bur, gerne i loftet med hovedet nedad.
Forleden dag opdagede jeg at hun dårlig kunne komme op af trapperne og at hun var blevet meget rund om maven.. ja decideret udspilet.
Jeg har godt lagt mærke til at hun var begyndt at drikke meget, men tænkte ikke nærmere over det. Det ser ud til at hun bliver rundere og rundere og når man tager hende op er maven helt hård som en lille golfbold. Jeg læste lidt om forstoppelse, men hun får en del grøntsager i forvejen og hun vil gerne spise, vågner når man pusler, kommer hen og tigger og ser ikke rigtig dårlig ud.. dog er der ikke nær så mange lorte som der plejer..kan et hamster pludselig blive meget tyk og er maven så hård og rund?
- og hun er helt sikkert ikke gravid!
Hendes bur er blevet skiftet og som noget nyt har hun fået savsmuld, avispapir og toilet-papir - bare for at skifte scenen lidt.. kan det være det?

Håber at nogen kan hjælpe med lidt erfaringer, da vi er bekymrede.

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 19. okt 2011 22:21

Hvis hun er udspilet vil jeg mene, at hun har brug for at se en dyrlæge.

Det kan være alt fra en gasophobning til tarmslyng eller noget helt tredje.

Det er i hvert fald ikke normalt..

God bedring med hende!

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 20. okt 2011 08:10

Ja ville også besøge en dyre læge, det lyder ikke godt  :(

Jeg fik engang aflivet en hamster med udspilet mave, dyrelægen mente at det var kræft i mave sækken, en kraft form som desværre er alm. hos guldhamster sagde dyrelægen :(

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 20. okt 2011 08:27

Enig med de andre, hurtigt af sted til dyrlægen.

Thitte

Indlæg af Thitte » 21. okt 2011 14:46

Helt, helt enig. Off you go!
Mistede for snart et år siden et lille pus af den grund. Hun var blevet kæmpestor i løbet af ingen tid, hvilket vidste sig at være væske i kroppen som følge svulster på begge nyrene.

Al held og lykke!
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Låst