Ringorm hos unger
Ringorm hos unger
Jeg har opdaget at min hamster har et mærklig plet på sine snude, som er lidt pelstynd og rundt. SÅ lille jul aften da jeg gik i seng fandt jeg på mig, osse klart, afgrænset rude pletter som klørt. Det er ikke at tag fejl til find ud af hvad det kan vær, men mon ikke det er Ringorm? Jeg kan godt se at en tur til dyrlægen er påkrævet, og for mig doktormanden, men hvordan forholder jeg mig så til de bitte små unger, er de osse smittet eller har de stadig immunitet fra deres mor? Hun stadig amme dem og de er 3 uger gammel. OG jeg har 17 andre hamstere osse!! Skal de allesamen behandles eller hvordan skal jeg forhold mig til dem? Skal jeg brug handsker, vask eller sprit hænderen eller er de allesammen smittet for længs før jeg havde udsæt. Jeg tror at inkubationsperiode er 2-3 uger. Hvad er behandling, og vil det skade de bittesmå unger.???
sandi : all good things comes to those who wait....
Du skal snakke med dyrlægen.
Hvis det er ringorm eller mider, skal alle hamstere under behandling. Dyrlægen kan have en ide om det, men kan være nødt til at tage en prøve, som skal dyrkes - og det tager tid, som du vist ved.
Du må ikke sælge dine dyr (eller lignende), før de er raske og din karantæne-tid er overstået - se hamsterlands forside for info om DHFs karantæneregler.
Hvis ungerne er 3 uger gamle, vil dyrlægen måske være nervøs for at behandle dem, men det er nødvendigt at tage chancen - ellers risikerer du at sygdommen dukker op igen.
Ofte kan de dog godt klare behandling.
Hvis det er ringorm eller mider, skal alle hamstere under behandling. Dyrlægen kan have en ide om det, men kan være nødt til at tage en prøve, som skal dyrkes - og det tager tid, som du vist ved.
Du må ikke sælge dine dyr (eller lignende), før de er raske og din karantæne-tid er overstået - se hamsterlands forside for info om DHFs karantæneregler.
Hvis ungerne er 3 uger gamle, vil dyrlægen måske være nervøs for at behandle dem, men det er nødvendigt at tage chancen - ellers risikerer du at sygdommen dukker op igen.
Ofte kan de dog godt klare behandling.