klatøjet dværghamster

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

klatøjet dværghamster

Indlæg af ciller1987 » 31. jan 2012 02:03

Jeg er blevet lidt bekymret for mit dværghamster, han betyder meget for mig og vil derfor helst være på forkant hvis han er ved at blive syg.

Han har set sådan lidt klatøjet ud i dag på den ene side af hans hoved ved øjet. den anden side har set helt normal ud. Men det er lige som om hårene er uldet og der sådan lidt rødligt. han ligner bare slet ikke sig selv fra den side :( der er intet pus mm. omkring hans øje. Han ligner bare ikke sig selv.

Så det har gjort mig bekymret for ham og om han måske er ved at blive syg.

Han er omkring et år så ved ikke om det bare kunne være alderen. Han opfører sig meget normalt synes jeg. spiser, kravler rundt.

Han har desuden en snavs/sekret siddende på sin duftkirtel, som han ikke har renset. han har haft det nogle måneder. er det noget jeg skal rense eller bare lade være? synes alligevel det er lidt meget.

Håber meget på nogle råd.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 31. jan 2012 02:30

han har desuden tabt sig. han vejede vist omkring de 60 før og nu 50 g...
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Saharaspunk
Indlæg: 283
Tilmeldt: 13. maj 2010 16:49

Indlæg af Saharaspunk » 31. jan 2012 08:04

Synes du skal tage til dyrlægen med ham og få ham tjekket. Kan kun anbefale Dan Herlev i Frihedens dyreklinik i Hvidovre. Han er rigtig god til gnavere og meget rimelig med priserne.
(Nu du bor i Albertslund)

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 31. jan 2012 12:29

Har desværre ikke bil. så kan ikke rigtig komme videre end albertslund, det ville i hvert fald være synd for ham synes jeg.

Han ser ud til at have det okay. Det er ikke lige til at se, andet end når man kender ham. Kan ikke finde ud af om det er mig der overreagerer. Men er det i orden at man kommer og beder om en helbredsundersøgelse? så kunne de tjekke ham overalt.
Har nogen af jer gjort det selvom i ikke var sikker på om det overhovedet var noget galt?
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 31. jan 2012 15:11

Selvfølgelig er det okay, at man får lavet et helbredstjek hos dyrlægen. Men det koster selvfølgelig. Og det er lidt begrænset hvad de kan se.

Jeg kan ikke gennemskue det med øjet. Men hvis jeg var bekymret, ville jeg tage til dyrlægen - eller ring og snak med dyrlægen.

Mht. duftkirtlen er det meget normalt at der samler sig sekret hos ældre hanner. Det kan komme til at virke meget ulækkert og lugte forfærdeligt.
Man kan - hvis man synes - trykke sekretet væk, men det vil komme igen.
Det kan skyldes hormonelle ændringer eller det kan skyldes, at der sidder en slags (god- eller ondartet) cyste, som så påvirker duftkirtlen. Det kan ikke afgøres uden indgreb, som der ikke er grund til at foretage.
Hamsteren kan leve fint med det - men du skal selvfølgelig holde øje med, at den ikke bliver besværet eller viser andre tegn på ikke at have det godt.

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 31. jan 2012 16:37

Okay mange tal for svaret :) det klister en lille smule sammen når han lige er vågnet. Men ellers sprinter han rundt og er lige så livlig og madglad som altid. Har lige gjort hans bur helt rent her i dag og så tror jeg jeg køber nogle øjendråber her i dag. Nogen kan huske navnet på dem fra apoteket der er gode til hamstere?
Så venter og ser hvad der sker fra nu. Det er sikkert mig der overreagerer. Er heller ikke sikkert på dyrlægen overhovedet ville kunne se noget på
Ham.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 31. jan 2012 18:06

Det er bare saltvand, man køber på apoteket - sterilt i små pakker.

Saharaspunk
Indlæg: 283
Tilmeldt: 13. maj 2010 16:49

Indlæg af Saharaspunk » 31. jan 2012 21:40

Dan er rigtig dygtig til hamstere - han har bla. kastreret min ene kinesiske hamster i dag.

Og der er ikke så langt fra Albertslund til Hvidovre. Man kan tage et tog til Hvidovre station og en bus 132 videre. Jeg tager selv fra Frederiksberg og derud hvis jeg har en syg hamster.

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 1. feb 2012 12:21

tager til dyrlægen så snart jeg kan få en tid. han virker bare ikke normal. og i dag rørte han næsten ikke sit foder selvom der var hans yndlingsfrø i. det er dog virkelig svært at se noget på ham ellers.. håber dyrlægen er grundig og kan finde frem til noget.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 1. feb 2012 18:13

Så har jeg været hos dyrlægen. Hun kunne ikke se andet på ham end at han har øjenbetændelse så det får han øjendråber for nu. Jeg håber virkelig at der har været det der irriterede ham og at han bliver normal igen.
Må bare holde øje med ham de næste dage. Jeg er bare stadig bekymret da han ikke har spist andet en lidt gulerod i dag. Nogen der har nogen idéer til hvad jeg kunne fodre ham med som bare ville gå rent ind? solsikkefrø, nødder som han plejer at elsker ryger ikke ned :(
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 1. feb 2012 20:23

kattevådfoder

kokosmel/ -flager, ærtemos og spirer plejer også at være et hit - og relativt nemt at spise

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 1. feb 2012 21:19

okay det vil jeg klart prøve! Er sgu bekymret for ham :( kan ikke finde ud af om det er øjenbetændelsen der irriterer ham eller om der er noget mere. Tænker lidt det ikke kun kan være pga. det. eller?

Han bliver hele tiden i sin hule og stikker kun snuden ud hvis der er noget der virkelig frister (han har kun spist grønsager). Så prøver bare at få noget i ham nu.
Har nogen af jer oplevet det samme? Kunne virkelig godt bruge nogle råd til hvad jeg kan gøre. Han ser jo meget normal udover øjet. Og han var også særdeles aktiv hos dyrlægen..
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

damgaard1986
Indlæg: 57
Tilmeldt: 10. sep 2011 17:46

Indlæg af damgaard1986 » 2. feb 2012 08:48

Tænker det er normalt at syge og svækkede dyr gemmer sig indtil de er friske igen. Du har været hos dyrlægen, så tror ikke du skal være så nervøs. Men selvfølgelig skal han også igang med at spise igen, jeg er dog sikker på det hurtigt kommer, og ellers må du prøve at ringe til dyrlægen og høre hvad hun siger til situationen. Held og lykke, og god bedring med ham :-)
Lykkelig ejer af hygge-hybriderne Peanut & Snif :hlaugh:

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 2. feb 2012 12:07

Okay jeg håber bare det er kun er en overgang til han bliver rask, for det skal han blive.! Det er bare helt underligt fordi han normalt er så selskabelig, savner ham jo helt :( Det ligner heller ikke han har været ude i nat i buret..

Giver ham salat, kokosmel, majs og hvad jeg ellers kan få i ham. Han skal bare klare den.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 2. feb 2012 17:18

Hvis du er bekymret for hans vægt mm, skal du ikke give salat. Det eneste han får ud af det er væske.
Så skal du i stedet give noget med protein og fedt. Jeg mener derfor også, at ærter er bedre end majs (protein frem for kulhydrater).

Men det har jo næppe noget med øjet at gøre  :wink:

Låst