grå stær - råd søges

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

grå stær - råd søges

Indlæg af ciller1987 » 10. jul 2012 16:48

Mit dværghamster Meeko på 1 år og 8 måneder har fået en grålig indtil videre ikke særlig synlig hinde i det ene øje. Jeg regner med at det er grå stær da han er blevet en ældre herre nu. Og hvad jeg kan læse mig frem til vil han sagtens kunne fungere uden synet på de ene øje. Han er livlig og opfører sig som normalt bortset fra at han så ikke ser optimalt på det øje.

Jeg blevet at have ham ude hver dag lidt på græsset og andre steder. Men jeg er blevet i tvivl om det vil stresse ham nu hvor han med tiden vil miste mere af synet?
er der andre forholdsregler jeg skal tage med ham ? gode råd er velkommende :)
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 10. jul 2012 18:57

hamstere ser i fovejen ikke særlig godt så det lille pus burde kunne klare det.
men man skal nok være opmærksom på det hvis man vil tage ham op at han kan blive forskrækket evt. især hvis det er fremmede der tager ham op, altså nogen hvis lugt han ikke kender
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Minismor
Indlæg: 62
Tilmeldt: 20. maj 2012 20:48

Indlæg af Minismor » 10. jul 2012 20:14

jeg ville heller ikke være enormt bekymret da deres syn i forvejen ikke er i top. Men måske ville jeg indrette buret så han ikke kan klatre alt for højt op, f.eks. også i stedet lave et tykt bundlag med tuneller osv. så han kan grave huler.  :)
//Freja.

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 10. jul 2012 21:41

Det lyder godt. vil jo bare have han har det godt :)
er det en god ide at dryppe øjet med saltvand eller noget?
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 11. jul 2012 12:50

Tror ikke det ville ændre noget, om du dryppede med dråber eller ej. Dråberne burde jo ikke kunne gå ind og ændre nethinden/øjet.
Jeg ville lade tingene gå sin gang, som du og de andre siger, så ser de jo ikke så godt i forvejen.
Jeg ville først dryppe, hvis der var tegn på irritation eller betændelse.
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 11. jul 2012 13:12

Nu kommer SSAeren lige frem:
Hos mennesker gør det ingen forskel at dryppe med saltvand ved grå stær. Der får mennesker i stedet en slags øjendråber, der forhåbentlig kan forlænge udviklingen.
Saltvand bruges kun ved mistanke om betændelse eller lignende, hvor der er behov for at rense øjet. Og saltvand svier!
Så tror ikke det vil gavne dit hamster med saltvand, det vil tvært imod svie. Så synes du skal lade være
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Gunvor
Indlæg: 269
Tilmeldt: 30. jan 2012 11:24

Indlæg af Gunvor » 12. jul 2012 13:35

Hej!

Jeg synes du skal spørge din dyrlæge om der er noget du kan gøre for din hamster.

Jeg er helt enig i at saltvand ikke vil hjælpe, hvis det er grå stær.

held og lykke !
Med venlig hilsen

Gunvor


http://hamstervejen.weebly.com

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 15. jul 2012 00:15

okay så vil jeg i hvert fald ikke dryppe han øjne med det.

Tager nok til dyrlægen her på mandag. Jeg har bare den erfaring med dyrlæger, at de ikke ved en skid om hamstere!
Nogen der kender der har gode erfaringer med ham Dan Herlev i hvidovre? lyder til han kender til gnaver.
jeg vil ikke betale 400 for en dyrlæge der kigger på ham og siger at hun/han ikke ved hvad der er galt og ikke kommer med nogen mulig løsning/råd.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Låst