Kronisk øjenbetændelse ? Råd

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Kronisk øjenbetændelse ? Råd

Indlæg af ciller1987 » 19. sep 2012 20:17

Min dværg meeko har nu haft en form for øjenbetændelse i snart et halvt år. Ofte klister det sammen og det er rødt rundt om øjet. Der er ikke så meget synligt pus eller noget. Han er snart 2 år så en gammel herre :)
Jeg har bare prøvet alt efterhånden og været hos 2 forskellige dyrlæger. Han har både fået 2 forskellige øjendråber og så sidst fik han noget steroidcreme, men lige lidt hjalp noget af det. Jeg har også selv givet han saltvandsdråber fra apoteket. Ved bare ikke om der er mere at gøre nu? Dyrlægerne kommer ikke rigtig med noget nyt :(
Ville høre om der er nogen der har oplevet lignende ? Og om hamster godt Kan have kronisk øjenbetændelse ?
Ved i hvert fald det ikke er en bakteriel infektion da det kun er det ene øje og ikke bliver bedre af øjendråber m antibiotika.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 19. sep 2012 20:34

Jeg har faktisk aldrig hørt om noget lignende. Men det kan da godt være det findes.

Hvad bruger du af strøelse? Grunden til jeg spørger er fordi det kan jo være fordi den får støv i øjnene.

Virker han påvirket af øjneproblemet? Har han ændret adfærd efter det er begyndt i forhold til aktivitet, spisning og drikning og lignende?
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 19. sep 2012 20:52

Har brugt carefresh og bruger nu nogle træpiller, som går under betegnelsen støvfrie. Derudover har han kun toiletpapir som redemat mm. Så kunne ikke forestille mig det kunne være det..
Han opfører sig normalt, er livlig osv, tilsvarende til hans alder :)
ville bare gerne hans bedste, men det virker som om intet hjælper :/
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 19. sep 2012 21:04

Hvis du har prøvet alle de ting, er det nok svært for os at komme med nye idéer....

Jeg tænkte, at han måske kan have en for snæver tårekanal, så øjet ikke bliver skyllet godt nok? Dét problem havde min datter som spæd med fuldstændigt samme symptomer på trods af antibiotika, lægebesøg etc. Det var heller ikke en infektion. Hamstere kan vel have samme problem....når nu du HAR været til flere forskellige dyrlæger med ham, ville jeg foreslå bare at holde godt "øje" med det og efter behov forsigtigt vaske med en vatrondel vædet i sterilt saltvand. Jeg tror ikke, der er så meget andet, du kan gøre.

Mvh. Freja og co.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Indlæg af Simse » 20. sep 2012 05:01

Jeg har haft en chinchilla med kronisk øjenbetændelse. Jeg kunne ikke gøre andet end at rengøre det dagligt.
Fik han øjendråber (fra dyrlægen) var betændelsen væk i ca. 10-14 dage og så kom det igen. Så jeg tog en vatpind med lunkent vand og fjernede det værste i hans øjne.

Han blev dog ikke rød, hævet eller andet.

Jeg har gjort det samme ved hamstere, som har haft besvær med at åbne øjnene efter en god lur.  :)
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Låst