Mit hamster er syg - men hvad fejler han??

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Lea
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. okt 2012 07:46

Mit hamster er syg - men hvad fejler han??

Indlæg af Lea » 6. okt 2012 08:00

Mit hamster har siden i går, lydt som om han er snottet / har vejrtrækningsproblemer. Han hiver lidt efter vejret og siger meget små piv. Han bevæger sig dog rundt og spiser også som han plejer.

Vi har haft en vindue åbent og jeg tror han har fået træk - så han er måske forkølet?? Hvordan kommer han sig bedst over sådan noget? Han sover i to tykke strømper, der er inde i hinanden, så han burde kunne holde varmen.

Lige nu står han med en stor dyne rundt om sit bur, for at varme ham op på en eller anden måde.
Jeg læste at de kan få lunken kamillete, som også hjælper på øjnene... Han fik også lidt ind i går, men det var ikke hans favorit.

Hans kost består af:
Grundfoder til hamster (Brugsen)
gulerødder
agurk
tomat
salat
frugt, æble, pære osv
nødder, pistache (det inderste som ikke er salt), cashewnød (ikke saltet), andre smånødder
Solsikkekerner
havregryn
hamstersnacks
rugbrød
Ost
(Alt ovenstående med måde)
Måske kan han have allergi for noget af det eller??

Han har ikke tabt sig og hans pels virker fin. Dog virker pelsen "kold" når man rør ved ham.

Jeg har overvejet om det er strøelsen han er generet af  - men det er den samme strøelse som han altid har haft og det støver egentlig ikke..

Vi tager selvfølgelig til dyrlægen hvis det bliver ved, men det er en meget stressende oplevelse for ham, og vi vil helst undgå det hvis det er en ufarlig forkølelse eller lign.


Jeg vil så gerne ha, at han får det godt i igen!! Han har fødselsdag i morgen og bliver 1 år, så han burde have tid tilbage!


Er der nogle der har gode råd/bud på, hvad vi kan gøre med ham!? Jeg har det så skidt med, at han ikke er okay og at jeg ikke ved, hvordan man skal hjælpe.... :(

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 6. okt 2012 10:24

lyder ril at han er forkølet

Noget helt andet, det grundfoder man kan købe i brugsen indeholder langt fra det hamsteren har brug for, jeg kan foreslå dig at bestille foder fra www.lux-shoppen.dk, som har altromin og hamstercrispy til en rimelig pris, mener det er ca. 20 kr pr. kg. hvilket også er billigere end brugsens. det er to af de bedste slags foder til hamstere
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 6. okt 2012 11:42

Jeg har læst et sted at hvis hamsteren bliver forkælet skal den stå et trygt og varmt sted, hvor der ingen træk er. Der kan han stå et par dage og hvis det ikke gør over eller forværres, så vil jeg anbefale at kontakte dyrlægen.

Det lyder sandsynligt at han er blevet syg af det åbne vindue, eller hvis en af jer har været forkølet og været i kontakt med ham.

Jeg tror ikke i kan gøre mere lige nu end at undgå træk, og skrue op for varmen og det lyder fint med dyne, sokker osv. Så længe der kan komme ilt til ham. I kan også evt. putte en god omgang strøelse og toiletpapir ned til ham, som han kan grave sig ned i. Det er rigtig godt han stadig spiser og drikker.

Det er da rigtig ærgerligt med ham. Jeg håber han klare den.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Lea
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. okt 2012 07:46

Indlæg af Lea » 6. okt 2012 18:04

Tak for hjælpen.... Jeg tror måske også det er hans luftveje der er noget galt med. Det virker til at hver gang han spiser, "gisper" han efter vejret - hoste agtigt. Jeg er bange for om han kan have forslugt sig.

Jeg har aldrig set hans tænder iøvrigt - kan de være skyld i at han ikke kan spise ordentligt og derfor laver de lyde..?

Jeg må se mig om efter noget andet foder! Jeg købte engang noget TO gange i den samme dyrehandler, men der var levende orme i begge poserne, så jeg måtte smide alt ud...

Jeg går til dyrlægen om nogle dage hvis det fortsætter - synes bare det er synd for sådan et lille pus at skulle derhen.

Det er iøvrigt et sibirisk dværghamster...

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 6. okt 2012 18:34

Da der ikke er noget der heder sibirisk dværghamster, er det vel nok stor sensynlighed for at det er en hybrid.

Da du siger det med at den "gisper" når den spiser, så miner det om da jeg havde marsvin. Den havde for lange tænder så den fik nogle gulerødder og grene fra æbletræet.

Lea
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. okt 2012 07:46

Indlæg af Lea » 6. okt 2012 19:11

okay vi købte ham over den blå avis, og der hed den et sibirisk dværghamster... men det er underordnet (:

hmm men hvis de er for lange, er det så nok med gulerødder og grene? Skal de så ikke have dem klippet ned? I så fald, ved du så hvor man kan få dem klippet?

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 6. okt 2012 19:44

Lea skrev:okay vi købte ham over den blå avis, og der hed den et sibirisk dværghamster... men det er underordnet (:

hmm men hvis de er for lange, er det så nok med gulerødder og grene? Skal de så ikke have dem klippet ned? I så fald, ved du så hvor man kan få dem klippet?
Nu er jeg jo ikke ekspert :D
Men det hjalp i vært fald med gulerødder og grene oven i grundfoderet, til mit marsvin. Men vis du vil have dem filet ned (nu ved jeg jo ikke om det er det der er problemet!) så vil jeg nok tage til dyrelægen, så der er sikkerhed om sagen, og at det bliver gjort rigtigt.

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 6. okt 2012 20:59

Du skal kun have klippet tænder hvis de har vokset sig så lange at det genere ham når han spiser. Vi bruger grene og altromin (en fuldfoder pille som de gnaver af) for at forsøge at undgå at de bliver for lang. For bliver de først klippet bliver de ved med at vokse og skal så klippes igen.

Det med hybrider og sibirsk dværghamster kan du læse mere om her: http://hamsterland.dk/sibirisk_dvaerghamster.htm

Det er ikke fordi din hamster ikke kan bruges som kæledyr, det er bare jo flere som kender til det med hybrider jo flere er vi til at dele den viden med andre. Det eneste du skal være opmærksom på er at han ikke bør avles på, og at han ikke ville kunne deltage på hamster udstilling. Men han kan jo stadig være et dejligt kæledyr  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

ZenZen
Indlæg: 551
Tilmeldt: 19. apr 2008 16:23

Indlæg af ZenZen » 8. okt 2012 13:21

Hvis det ER tænderne, så kan grønt med meget kiselsyre hjælpe rigtig godt.

Den plante med mest kiselsyre er agerpadderokken (vokser i naturen, men er nok ikke så tilgængelig lige nu).
Så er der græs som slider godt på tænderne.
De yderste blade af en spidskål er noget nær græs.
En knoldeselleri er også god især fordi at han så skal gnave i den med fortænderne. Den indeholder en del kiselsyre på trods af at det er en knold.

Er det forkølelse, så er krydderurter et godt supplement. Og blåbær (dem der har mørkt frugtkød - dem med hvidt frugtkød er mosebøllebær og de er ikke nær så gode).

Jeg har læst et sted at porrer skulle være særdeles godt ved forkølelse da det hæmmer væksten af bakterier og dræber vira.

Generelt godt med c-vitaminrigt grønt.
Broccoli.
Gulerod med top da toppen er uhyre sund.
Hyben uden kerner.
Kiwi - skyhøjt C-vitamin indhold.
Oregano (frisk) er et naturligt antibiotikum.
Peberfrugter er rig på klorofyller, som virker udrensende på kroppen.
Spinat - samme som peberfrugter.
Persille - c-vitamin.
Timian styrker imunforsvaret

God bedring med ham. :D

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 9. okt 2012 18:32

Er det nogle ting, du har dokumentation for i forhold til hamstere - eller er det ting til mennesker som du gætter på også virker i forhold til hamstere?

Det er jo ikke nødvendigvis det samme.

ZenZen
Indlæg: 551
Tilmeldt: 19. apr 2008 16:23

Indlæg af ZenZen » 9. okt 2012 21:08

Lykke skrev:Er det nogle ting, du har dokumentation for i forhold til hamstere - eller er det ting til mennesker som du gætter på også virker i forhold til hamstere?

Det er jo ikke nødvendigvis det samme.
Det er bare planternes og urternes egenskaber.  :)

Det er svært med kilder, da det er ting man læser hen ad vejen.

Kan godt se om jeg kan grave det frem igen. :)

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 9. okt 2012 21:47

Jeg mener at have læst, at porrer ikke bør gives til hamstere. Jeg er i tvivl om hvorfor, men vi har gået uden om porrer, løg, hvidløg og meget stærkt smagende fødevarer.

Vores får også friske krydderurter: Persille, dild, basilikum (men ikke purløg jf. ovenfor). Og andre blade som spinat og rucola. De elsker det.

Freja og co.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 10. okt 2012 11:10

Hvis egenskaberne er dokumenteret i forhold til mennesker og ikke hamstere i de kilder, du har, behøver du ikke finde dem for min skyld.

Men jeg er altid interesseret i noget om hamstere :)

Man kan selvfølgelig gøre sig nogle overvejelser om, om de virker på samme måde for hamstere, men man kan ikke bare antage det. Jeg ville nemlig også holde mig fra f.eks. porrer (til hamstere), da det er en løgplante.

ZenZen
Indlæg: 551
Tilmeldt: 19. apr 2008 16:23

Indlæg af ZenZen » 10. okt 2012 12:19

Hmm... Jeg ved ikke. Mange af de ting man ligesom mener og har ment i rigtig lang tid, kan mange gange vise sig at være en myte.

Jeg har givet porre til min hamster - han spiste af det - uden at overspise. Persille gider han konsekvent ikke.

Jeg mener at huske at man har den idé at løgplanter kan give blodmangel?

Min hams er vant til et stort udvalg af grønt, så han selv kan vælge hvad han mener at have brug for.

Jeg er ikke så bange for at prøve noget nyt, for som regel kan han selv finde ud af om han vil have det.  :)

Låst